"ဇူလိုင္ ၇ ရက္- ၇ ရက္ဇူလိုင္ မေမ့ႏိုင္တဲ့ ေက်ာင္းသားသမိုင္း ထာဝစဥ္နီ"
“ဇူလိုင္ ၇ ရက္- ၇ ရက္ဇူလိုင္ — မေမ့ႏိုင္တဲ့ ေက်ာင္းသားသမိုင္း ထာဝစဥ္ နီ …” ဆိုတဲ့ စာသားဟာ ၇ ရက္ ဇူလိုင္ အေရးေတာ္ပုံကို ဂုဏ္ျပဳစပ္ဆိုထားတဲ့ သီခ်င္းတပုဒ္ထဲက စာသားတေၾကာင္းပါ။ ဟုတ္ပါတယ္၊ “ဆဲဗင္းဇူလိုင္ (ေခၚ) ၇ ရက္ဇူလိုင္အေရးေတာ္ပုံႀကီး” ဟာ ဗမာျပည္ရဲ႕ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈသမိုင္းမွာ
ေက်ာင္းသားသမိုင္းမွာ ဘယ္ ေတာ့မွ ေမ့ေပ်ာက္လို ့မရႏိုင္တဲ့၊ ေမ့ေဖ်ာက္ခ်န္လွပ္ ေက်ာ္လႊားသြားလို႔ မရႏိုင္တဲ့၊ အျမဲထာဝရ နီေနမယ့္ အေရး ေတာ္ပုံမွတ္တိုင္ႀကီး တခုပါပဲ။
ဗမာျပည္လြတ္လပ္ေရးမေက်ညာႏိုင္ခင္ ကိုလိုနီေခတ္တေလ်ာက္ကို ခဏထား၊၊ လြတ္လပ္ေရးေက်ညာၿပီးစ ေခတ္ တေလ်ာက္အတြင္းမွာကို၊ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ သမိုင္းေၾကာင္းတေလ်ာက္မွာ- အေရးအခင္းနဲ႔ အေရးေတာ္ပုံေတြ ေပၚေပါက္ခဲ့တာ အေရအတြက္ေတာ္ေတာ္မ်ား မ်ား ( ဥပမာအားျဖင့္ – ေအာက္တိုဘာ ေက်ာင္းတလပိတ္ အေရး ေတာ္ပုံ၊ ဟယ္ရီတန္အေရးအခင္း-စသျဖင့္ စသျဖင့္-) ရွိခဲ့ပါလ်က္ တႏိုင္ငံလုံး လွည္းေနေလွေအာင္း
ျမင္းေဇာင္းမက်န္ ပါဝင္ဆင္ႏြဲခဲ့ၾကတဲ့ "၁၃၅ဝျပည့္ အေရးေတာ္ပုံ (ရွစ္ေလးလုံးအ ေရးေတာ္ပုံႀကီး)" မတိုင္ခင္အထိအတြင္း၊ ဗိုလ္ေနဝင္း စစ္အာဏာရွင္အုပ္စိုးမႈ ေခတ္တေလ်ာက္အတြင္းမွာကို တျခား ေသာ အေရအတြက္မနည္းလွတဲ့ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြ၊ ေက်ာင္းသားအေရးအခင္းေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား (ဥပမာအားျဖင့္ ကၽြန္းဆြယ္အေရးအခင္း၊ တကၠသိုလ္ေရႊရတု လႈပ္ရွားမႈ ၊ ဦးသန္႔ စ်ာပနအေရးအခင္း၊ ၇၅ ဇြန္ (၆) ေက်ာင္းသားသပိတ္-စသျဖင့္ စသျဖင့္ -) ရွိခဲ့ ေပၚေပါက္ခဲ့ပါလ်က္
ဆဲဗင္းဂ်ဴလိုင္ (ေခၚ) ၇ ရက္ဇူလိုင္အေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ တျခားေသာ ေက်ာင္းသားအေရးအခင္း အေရးေတာ္ပုံေတြ ထက္ကို ပိုမိုစူးရွ ေပၚလြင္ၿပီး၊ ပိုမိုထူးျခားတဲ့ အနက္အဓိပၸါယ္ေတြ ရွိေနတယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။
ဘာ့ေၾကာင့္လဲ ?(ဘယ္လိုေတြ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ၾကတယ္၊ ဘယ္လိုေတြ ရက္ရက္စက္စက္သတ္ျဖတ္ခံခဲ့ၾကရတယ္၊ စစ္အစိုးရဟာ ဘယ္လို ေတြ မိုက္မိုက္႐ိုင္း႐ိုင္း ယုတ္မာရမ္းကားခဲ့တယ္ ဆိုတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ အျဖစ္အပ်က္ရဲ႕ ျဖစ္စဥ္ေတြအေၾကာင္း ကို မွတ္တမ္းတင္ၾက ေျပာၾကဆိုၾက ေရးသားခဲ့ၾကတာေတြကေတာ့ (ျပည့္စုံလုံေလာက္ၿပီလို႔ မဆိုႏိုင္ေသးတဲ့ တိုင္ ေအာင္)၊ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိေနၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ က်ေနာ္ကေတာ့ ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးရဲ႕ ထူးျခားတဲ့ ဝိေသသေတြ ကို ဒီေနရာမွာ ႏိုင္ငံေရးဖက္ကေနပဲ ရွဳ ့ျမင္ေဖၚျပၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ )
၇ ရက္ ဇူလိုင္အေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ ဗမာျပည္စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို ေဗြေဆာ္ဦးစတင္ တိုက္ပြဲဆင္ခဲ့တဲ့ အေရးေတာ္ပုံ ျဖစ္တယ္၊ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ေျမျမႇဳပ္သၿဂဳႋလ္ပစ္ၿပီး၊ လက္နက္နဲ႔ အၾကမ္းဖက္အာဏာသိမ္းယူကာ ဗိုလ္ေနဝင္းေခါင္း ေဆာင္တဲ့ စစ္အုပ္စုဟာ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ မတ္လ (၂) ရက္ေန႔မွာ ဗမာျပည္စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို စတင္ထူေထာင္လာ ရာမွာ စစ္အစိုးရရဲ႕တရားမွ်တမႈ လုံးဝမရွိတဲ့ အမိန္႔အာဏာေတြကို ရဲရဲရင့္ရင့္ျပန္လည္တုံ႔ျပန္ ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္ျပသ ၾကရာက စစ္အာဏာရွင္႐ူးေတြရဲ႕ ႀကိဳတင္အစီအစဥ္ရွိရွိ ယုတ္မာရက္စက္မႈေတြေၾကာင့္ ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီး ျဖစ္ေပၚ လာခဲ့ရတာ ျဖစ္တယ္။
စစ္တပ္အာဏာသိမ္းတက္လာၿပီး (၄) လ ေက်ာ္ေက်ာ္ေလးအၾကာမွာပဲ ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီး
ေပၚထြန္းခဲ့ရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္၊ ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ ဗမာျပည္စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို ေဗြေဆာ္ဦး ဆန္႔က်င္အံတု ျပခဲ့တဲ့ ေတာ္လွန္တဲ့အေရးေတာ္ပုံႀကီး ျဖစ္တယ္။ သမိုင္းဝင္ အေရးေတာ္ပုံႀကီး
ျဖစ္သြားတယ္။
ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ စစ္အစိုးရရဲ႕ မဆလဆိုရွယ္လစ္မ်က္ႏွာဖုံးကို ပထမဆုံးဆြဲခၽြတ္ ျပလိုက္ႏိုင္တဲ့ အေရးေတာ္ပုံ ႀကီး ျဖစ္တယ္၊ ဗိုလ္ေနဝင္းေခါင္းေဆာင္တဲ့ စစ္အစိုးရဟာ အာဏာသိမ္းတက္လာၿပီး မၾကာမီ၊ ရွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီ အဖြဲ ့အစည္းအင္အားစုေတြ အပါအဝင္ ျပည္သူလူထုႀကီးတရပ္လုံးကို လိမ္လည္လွည့္ျဖားႏိုင္ဖို႔၊ ျမန္မာ့နည္း ျမန္မာ့ ဟန္နဲ႔ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ကို တည္ေဆာက္ဖို ့ဆိုၿပီး၊ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္ (၄) ရက္ေန႔မွာပဲ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ ပါတီ (မဆလ ပါတီ ) ကို စတင္ထူေထာင္ခဲ့ရာမွာ မဆလပါတီစတင္ ထူေထာင္ေပၚေပါက္လာၿပီး (၃) ရက္အၾကာမွာ “ရရက္ဇူလိုင္ အေရးေတာ္ပုံႀကီး” ေပၚေပါက္လာခဲ့ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဗိုလ္ေနဝင္း စစ္အစိုးရဟာ မဆလပါတီကို ထူေထာင္လိုက္ၿပီး “ေခတ္ေျပာင္းေတာ္လွန္ေရးႀကီးကို ဆင္ႏြဲမယ္္၊ သာယာ ဝေျပာေသာ လူ႔့ေဘာင္သစ္ႀကီးကို မေရာက္ ေရာက္ေအာင္သြားမယ္၊ စာနာမႈ ညႇာတာေထာက္ထားမႈ စသည့္ေကာင္း ျမတ္ေသာတရားႏွင့္ ျဗမၼစိုရ္တရားမ်ား ထြန္းကားႏိုင္တဲ့ လူ႔ေဘာင္သစ္ႀကီးဆီ ခ်ီတက္သြားေရာက္မယ္” လို႔ တဖက္ က ေႂကြးေၾကာ္ျမည္ဟည္းျပေနတုန္းမွာပဲ၊ အျပစ္မဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံ့အညြန္႔အဖူး ေက်ာင္းသားေတြကို ေသြးေခ်ာင္းစီးေအာင္ ရက္ရက္စက္စက္ သတ္ျဖတ္က်ဴးလြန္ျပလိုက္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္၊ စစ္အစိုးရရဲ႕ေႂကြးေၾကာ္ေနခ်က္ေတြဟာ ဗလာစ ကားေတြသာ ျဖစ္တယ္၊ လက္ေတြ႔ကေတာ့ လူသတ္သမားေတြသာ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို မီးေမာင္းထိုး ျပလိုက္သလို ျဖစ္သြားၿပီး၊ စစ္အစိုးရရဲ႕မဆလမ်က္ႏွာဖုံးစြပ္ကို ဆြဲခၽြတ္ျပလိုက္ဘိသကဲ့သို ့ ဘြားဘြားႀကီး ေပၚလြင္သြားေစခဲ့ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ စစ္အစိုးရရဲ႕မဆလဆိုရွယ္လစ္အတုအေယာင္ မ်က္ႏွာဖုံးေအာက္က အစြယ္ျပဴး ျပဴး ေသြးစိမ္းရွင္ရွင္ တကယ့္ ဘီလူးရုပ္အစစ္အမွန္ကို ဆြဲခၽြတ္ျပသလိုက္ႏိုင္တဲ့ အေရးေတာ္ပုံႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ သမိုင္းမွာ-ေတာ္လွန္သူလား၊ ေဖါက္ျပန္သူလား-စည္းျခား မွတ္တမ္းတင္ေပးႏိုင္ခဲ့တဲ့ အေရး ေတာ္ပုံျဖစ္တယ္၊ စစ္အစိုးရဟာ ဒီေလာက္ရက္ရက္စက္စက္ သတ္ျဖတ္ႏွိပ္ကြပ္ျပခဲ့တာ လက္ေတြ ့မ်က္ေတြ႔ျမင္ေန ရတာေတာင္၊ တဖက္က ဆိုရွယ္လစ္အနံ႔ ေပးထားမႈေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပုဂၢိဳလ္ေရးအလိုရမၼက္
ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ေတြေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း အမွန္တရားကို မျမင္ႏိုင္ဘဲ၊ ဒါမွမဟုတ္ မ်က္ကြယ္ျပဳခဲ့ၾကရင္း သေဘာထားမမွန္ ၾကသူေတြ၊ ရပ္တည္ခ်က္မခိုင္မာခဲ့ၾကသူေတြ၊ စံေသြခဲ့ၾကသူေတြ အထင္အရွား ေပၚေပါက္လာခဲ့ၾကရာမွာ “ဒီအေရး ေတာ္ပုံႀကီးအေပၚ ဘယ္လိုသေဘာထားသလဲ၊ သေဘာထားမလဲ” ဆိုတာ အေရးပါတဲ့ မွတ္ေက်ာက္ ေမးခြန္း တခု ျဖစ္လာခဲ့ရပါတယ္။
တစုံတရာ တိုးတက္ပါတယ္ တိုးတက္တဲ့လက္ဝဲဝါဒကို လက္ခံကိုင္စြဲပါတယ္လို႔ ဆိုခဲ့ၾကတဲ့ ပမညတ အဖြဲ ့ႀကီးထဲက ပမညတေခါင္းေဆာင္ႀကီးတေယာက္ဟာ၊ ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးၿပီးစ-ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီး အေပၚ ဘယ္လိုသေဘာထား မလဲလို႔ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးၾကတဲ့ ပမညတအစည္းအေဝးပြဲတခုအတြင္းမွာ၊ “ဗိုလ္ေနဝင္း ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီအစိုးရဟာ ဆိုရွယ္လစ္ေရးဆီ ေရွ႕႐ႈၿပီး ဆိုရွယ္လစ္လမ္းေၾကာင္းအတိုင္းသြားဖို ့ လုပ္ေဆာင္ေနတာ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ဒီ ၇ ရက္ဇူလိုင္အေရးအခင္းဟာ ဆိုရွယ္လစ္သေႏၶသားကို သားေလွ်ာေအာင္ လုပ္တဲ့ လုပ္ရပ္” လို႔ ဆို လိုက္ေတာ့၊ ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးရဲ႕ဘက္ကေန ျပတ္ျပတ္သားသားရပ္တည္ျပခဲ့တဲ့ ဦးခင္ေမာင္ျမင့္ (ျပည္သူ ့တိုးတက္ ေရးပါတီ ) က ခ်က္ခ်င္းကန္႔ကြက္ခဲ့ရင္း “သခင္ … ရဲ႕ ဒီသေဘာထားေျပာၾကားခ်က္ကို မွတ္တမ္းတင္ေပးပါ” လုံးဝ လက္မခံႏိုင္ပါဘူး- လို႔တုံ႔ျပန္ေခ်ပ ခဲ့ရပါတယ္။
ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးအေပၚ အဲဒီလို မတူကြဲျပားစြာ သေဘာထားခဲ့ၾက သူေတြရဲ႕ ျဖစ္စဥ္ေတြကေန မဆလ (၂၆) ႏွစ္ တာကာလအတြင္း ဘယ္သူေတြ ဘယ္လိုျဖစ္ေပၚသြားၾကသလဲဆိုတာ ဇာတ္ေပါင္းၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ အေရး ေတာ္ပုံႀကီးအေပၚ သေဘာထားမမွန္ကန္ခဲ့သူေတြဟာ မဆလရဲ႕ေခြးကတက္ရင္းက ပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ မဆလရဲ႕ ေက်း ေတာ္မ်ိဳး ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးေတြအျဖစ္-သမိုင္းမွာ မ်က္ႏွာမလွ ဇာတ္သိမ္းသြားၾကရၿပီး၊ အေရးေတာ္ပုံႀကီးဖက္က ရပ္ခံရပ္ တည္ေဖၚျပသြားခဲ့ ၾကသူေတြကေတာ့ မဆလစစ္အစိုးရကို ဆက္လက္ဆန္႔က်င္အံတုသြားခဲ့ၾကရင္း သူရဲေကာင္းေတြ ေတာ္လွန္သူေတြအျဖစ္ ကမၸည္းေမာ္ကြန္းတင္သြားခဲ့ၾကတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ သ မိုင္းမွာ ေတာ္လွန္သူလား-ေဖါက္ျပန္သူလား
စည္းျခားသတ္မွတ္ေပးလိုက္တဲ့၊ သမိုင္းအခ်ိဳးအေကြ႔တခုရဲ႕ မွတ္ေက်ာက္တခုသဖြယ္လဲ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ ခြပ္ေဒါင္းေတြရဲ႕ ေတာင္ပံခတ္သံတဖ်တ္ဖ်တ္ကို တေက်ာ့ျပန္ တေက်ာ့ျပန္ အဖန္ဖန္အထပ္ ထပ္ အျမဲမျပတ္ေစႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ပဲ့တင္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းအား အလြန္ႀကီးမားလွတဲ့ အေရးေတာ္ပုံႀကီးျဖစ္တယ္။
ဗမာျပည္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈသမိုင္းမွာ အမွန္တရားအတြက္ ျပည္သူလူထုအတြက္ ေက်ာင္းသားထုရဲ႕ တရားမွ်တ တဲ့ အခြင့္အေရးနဲ႔ ရပိုင့္ခြင့္ေတြအတြက္၊ ေဖါက္ျပန္တဲ့အုပ္စိုးသူ အဆက္ဆက္ကို ျပန္လည္တြန္းလွန္ ဆန္႔က်င္အံတု တိုက္ပြဲဆင္ခဲ့ၾကတဲ့ ဂုဏ္ေျပာင္တဲ့ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈနဲ႔ ေက်ာင္းသားတိုက္ပြဲေတြ၊ အေရးေတာ္ပုံနဲ႔ အေရးအခင္း ေတြ ေခတ္တိုင္းလိုလို ေပၚေပါက္ခဲ့တာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိခဲ့ပါတယ္။
အားလုံးဟာ သူ႔ေခတ္ သူ႔ကာလအေလ်ာက္ သူ႔အတိုင္းအတာနဲ႔သူ ေမာ္ကြန္းတင္ ကမၸည္းထိုးထားရမယ့္ အေရးပါတဲ့ တိုက္ပြဲေတြခ်ည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအထဲမွာမွ ၇ ရက္ဇူလိုင္ အေရးေတာ္ပုံႀကီးရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ကေတာ့၊ ေတာ္လွန္တဲ့ ေက်ာင္းသားထုရဲ႕ ႏွလုံးသားထဲမွာ နက္နက္ရွိဳင္း ရွိဳင္းကို စူးဝင္ေနၿပီး၊ ဒီေန႔ဒီရက္ ဒီအခ်ိန္ေရာက္ေလတိုင္း-‘ဆဲဗင္း ဇူလိုင္-ဆဲဗင္းဇူလိုင္’ ဆိုတဲ့ အသံဟာ တိုက္ပြဲေခၚ သံပမာ ပဲ့တင္ထပ္ေနေစခဲ့တာ၊ ‘ေက်ာင္းသားမ်ိဳးဆက္အဆင့္ဆင့္မွသည္ ကေန႔ထက္တိုင္ေအာင္’ ပါပဲ။
ႏွစ္စဥ္ ႏွစ္ တိုင္းလိုလိုမွာ ‘ရရက္ ဇူလိုင္ လႈပ္ရွားမႈေတြ’ အသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ရွင္သန္ေပၚေပါက္ေနေလ့ရွိၿပီး၊ ခြပ္ေဒါင္း ေတာင္ပံခတ္သံ တဖ်တ္ဖ်တ္ကို တေက်ာ့ျပန္ တေက်ာ့ျပန္ ျပန္လည္ၾကားရ နားေထာင္ရေလ့ ရွိပါတယ္။
ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီး ေပၚေပါက္ခဲ့ရတဲ့ ၁၉၆၂ခုႏွစ္ ဇူလိုင္ ၇ ရက္ေန႔ေနာက္ပိုင္းကစၿပီး ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္းလိုလို ပုံသဏၭာန္ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေနရာအမ်ိဳးမ်ိဳးကေန အထိမ္းအမွတ္ျပဳၾက၊ သတိတရရွိေနေစခဲ့ၾကတာ သိၾကတဲ့အတိုင္းပါပဲ။ ၁၉ရရ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္ ၇ ရက္ေန႔တုန္းကဆိုရင္ ‘၇-၇-၇၇’ ခြန္ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံအထိ ေပၚေပါက္ေအာင္ ဦးတည္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကဖူး
တာေတြ ရွိသလို၊ အဲဒီတုန္းက တိုးတက္တဲ့ စီးပြားေရးတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ားကေန-စီးပြားေရးတကၠသိုလ္ ႏွစ္ လည္ မဂၢဇင္းကို အနက္ ေရာင္အဖုံးႀကီးနဲ႔ပဲ ထုတ္ေဝခဲ့တာေတြလဲ ရွိပါတယ္။
၁၉၇၈ ခုႏွစ္ ထဲမွာလဲ စက္မႈတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းဝင္းအတြင္းကေန၊ ၇ ရက္ ဇူလိုင္ႏွစ္ပတ္လည္လႈပ္ရွားမႈ အျဖစ္၊ ‘ရရက္ဇူလိုင္’ ေန႔မွာ အစီအစဥ္ရွိရွိ တိုက္ပြဲ ေခၚသံေပးၿပီး သပိတ္ေပၚေအာင္
ေဖါက္ခြဲလႈပ္ရွားျပခဲ့ၾကရင္း မဆလ စစ္အစိုးရရဲ႕ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်ခံခဲ့ရသူေတြလဲ ေပၚေပါက္ခဲ့ရဖူးပါတယ္။
ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးေပၚေပါက္ခဲ့တာ ေနာက္ႏွစ္ဆိုရင္ ႏွစ္ (၅ဝ) တင္းတင္း ျပည့္ေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၆၂- ၇ ရက္ ဇူလိုင္တုန္းက လူမျဖစ္ခဲ့ၾကေသးတဲ့ အသက္ (၅ဝ) ေအာက္ ေက်ာင္းသား လူငယ္မ်ိဳးဆက္အဆင့္ဆင့္ ေတြအတြင္း မွာေရာ၊ ကေန႔မွ ေက်ာင္းသားအျဖစ္ ျဖတ္သန္းေနၾကရသူ လက္ရွိ မ်ိဳးဆက္ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြအတြင္းမွာပါ ‘၇ ရက္ ဇူလိုင္’ ‘ဆဲဗင္းဇူလိုင္’ ဆိုတဲ့အသံကို ၾကားလိုက္ရေလတိုင္း၊ တရားမွ်တမႈကို လိုလားတဲ့၊ ႏိုးၾကားတဲ့ ေက်ာင္း သား မွန္သမွ်၊ ရင္ခုန္လႈပ္ရွားၾကရတုန္း၊ ခြပ္ေဒါင္းေသြးေတြ တရိပ္ရိပ္ ျမင့္တက္ႏိုးၾကြလာရတုန္းျဖစ္သလို၊ ခြပ္ေဒါင္း ေတာင္ပံခတ္သံ တဖ်တ္ဖ်တ္ကို အတိတ္ေတာစပ္ကေန ပစၥဳပၸန္ေျမအထိ ၾကားေန ျမင္ေန လႈပ္ရွားေနၾကရတုန္း ျဖစ္ ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ (ရွစ္ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံႀကီးကလြဲရင္) ခြပ္ေဒါင္းေတာင္ပံခတ္သံ တ ဖ်တ္ဖ်တ္နဲ႔ အထပ္ထပ္အဖန္ဖန္ ပဲ့တင္သံလွိဳင္းအား အျမင့္မားဆုံးေသာ အေရးေတာ္ပုံႀကီးလို႔လဲ သတ္မွတ္ဂုဏ္ျပဳ ခ်င္ပါတယ္။
ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ ေဖါက္ျပန္တဲ့ မဆလစစ္အာဏာရွင္တသိုက္ကို
ေနာက္ဆုံးထြက္သက္အထိ ေသြးပ်က္ ေခ်ာက္ျခားေနေအာင္ အဆက္မျပတ္ စြဲခ်က္တင္ရင္း၊
အစဥ္မပ်က္ အ႐ိုးတြန္သံေပးေနခဲ့တဲ့ အေရးေတာ္ပုံႀကီးျဖစ္ တယ္။
ဗိုလ္ေနဝင္း ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ စစ္အာဏာရွင္အစိုးရဟာ တရားမွ်တတဲ့
ေက်ာင္းသားထု အခြင့္ အေရးေတြအတြက္ ဥပေဒေဘာင္အတြင္းကေန
ေအးခ်မ္းစြာဆႏၵျပေတာင္းဆိုေနၾကတဲ့ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ေက်ာင္းသားေတြအေပၚ ရက္ရက္စက္စက္ ေသြးေခ်ာင္းစီးေအာင္ သတ္ျဖတ္ၿဖိဳခြင္းျပလိုက္တဲ့အျပင္၊ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ဆန္႔က်င္ေရး အစဥ္အလာႀကီးခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားထုရဲ႕အဖြဲ ့အစည္းေတြျဖစ္တဲ့ ‘ဗကသ’ ‘တကသ’ ‘ရကသ’ ေတြ ကိုလဲ အၿပီးတိုင္ ဖ်က္သိမ္းေခ်မႈန္းပစ္ႏိုင္ဖို႔ အစီအစဥ္ရွိရွိနဲ႔ လက္ေတြ႔
အေကာင္အထည္ ေဖၚျပလိုက္တာ ျဖစ္သလို၊ သမိုင္းတေလ်ာက္ ကိုလိုနီအုပ္စိုးသူေတြ
လက္ထက္ကေတာင္ မတို႔မထိဝံ့ခဲ့တဲ့ သမိုင္းအစဥ္အလာ ႀကီးမားလွတဲ့ ‘ေက်ာင္းသားသမဂၢ အေဆာက္အဦႀကီး’ ကိုပါ မိုက္မိုက္႐ိုင္း႐ိုင္းနဲ႔ ဒိုင္းနမိုင္းကပ္ၿပီး ၿဖိဳခ်ဖ်က္ဆီးပစ္ခဲ့ပါတယ္။
ဗမာျပည္သမိုင္းမွာ အုပ္စိုးသူအဆက္ဆက္ ဘယ္သူမွ မလုပ္ဝံ့ခဲ့တာေတြကို ေကာက္ေကာက္က်စ္က်စ္ ယုတ္ယုတ္ မာမာနဲ႔ ေပၚေပၚထင္ထင္ ရမ္းကားျပခဲ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တကၠသိုလ္နဲ႔မေဝးလွတဲ့ ျမန္မာ့အသံ အသံလႊင့္ရုံထဲမွာကို ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီဝင္ေတြေရာ ရဲခ်ဳပ္ပါ ပါဝင္တဲ့ ‘အမိန္႔ေပး ကြပ္ကဲေရးရုံး’ ဖြင့္လွစ္ထားၿပီး တိုက္႐ိုက္အေကာင္ အထည္ေဖၚ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဇူလိုင္ (၇) ရက္ေန႔မွာ ေက်ာင္းသားေတြကို ပစ္သတ္၊ (၈) ရက္ေန႔ မနက္ အေစာႀကီးမွာပဲ သမဂၢအေဆာက္အဦႀကီးကိုပါ အုတ္ပုံတစျပင္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ၿပီးၿပီခ်င္း အဲဒီမနက္ပိုင္းမွာပဲ
ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ ဥကၠ႒ ဗိုလ္ေနဝင္းရဲ႕ ‘ဓါး ဓါးခ်င္း၊ လွံ လွံခ်င္း၊ Face to Face ရင္ဆိုင္ဖို႔ပဲ’ ဆိုတဲ့ ႐ိုင္းပ်ေမာက္ မာလွတဲ့ စိန္ေခၚသံ မိန္႔ခြန္းႀကီးကို ေရဒီယိုကေန အသံလႊင့္ေက်ညာသြားခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္တရက္မွာေတာ့ ေတာ္ လွန္ေကာင္စီဥကၠ႒ ဗိုလ္ေနဝင္းဟာ ဒုတိယေခါင္းေဆာင္ျဖစ္တဲ့ ဗိုလ္ေအာင္ႀကီးကို ယာယီတာဝန္လႊဲအပ္ေပးခဲ့ၿပီး ႏိုင္ ငံျခားကို အပန္းေျဖခရီး ထြက္သြားလိုက္ပါေတာ့တယ္။
အဲဒီလို ရက္ရက္စက္စက္ ျပတ္ျပတ္သားသား အေကာင္အထည္ေဖၚခဲ့ၿပီး
ေက်ာင္းသားသမဂၢအေဆာက္အဦႀကီးကိုပါ တစစီျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ျပခဲ့ၾကကာ၊ ေအာင္ျမင္စြာ ရွင္းလင္းပစ္လိုက္ႏိုင္ၿပီးၿပီအျဖစ္ အဲဒီတုန္းက ေတာ္လွန္ ေကာင္ စီတအုပ္စုလုံး ဂ်ိဳႂကြေမာက္မာ ဝမ္းသာအူျမဴးခဲ့ၾကေပမဲ့၊ ကာလသိပ္မၾကာခင္မွာပဲ သမဂၢႀကီးရဲ႕ အ႐ိုးတြန္းသံ ေတြကို အဆက္မျပတ္လိုလို ၾကားလာရၿပီးတဲ့ေနာက္၊ ဥကၠ႒ႀကီးဆိုသူ ဗိုလ္ေနဝင္းကိုယ္တိုင္ ေခ်ာက္ျခားေသြးပ်က္ လာခဲ့ရပါေတာ့တယ္။ သမိုင္းဝင္အေဆာက္အဦႀကီးျဖစ္တဲ့ ‘သမဂၢႀကီး’ ကို ဖ်က္ဆီးခဲ့သူ ‘သမိုင္းတရားခံ’ အျဖစ္ကေန ရုန္းထြက္ႏိုင္ေရးအတြက္၊ ၁၉၆၈-၆၉ ဝန္းက်င္မွာ ဗိုလ္ေနဝင္းဟာ (‘၇ ရက္ ဇူလိုင္ အေရးေတာ္ပုံကာလ’ က ‘ကြပ္ကဲ ေရးအဖြဲ ့’မွာ ေရွ႕တန္းကေန ပါဝင္ခဲ့ၾကသူေတြတခ်ိဳ႕ကို ေခၚယူၿပီး ) ‘လွဟန္ လာဦး’ ‘ေစာျမင့္ လာဦး’ ‘ေက်ာ္စိုး လာ ဦး’ ဆိုၿပီး ေခၚယူကာ၊ “အဲဒီေန႔က အျဖစ္အပ်က္မွာ မင္းတို ့ပါဝင္ခဲ့သမွ် ေရးၾကစမ္း” ဆိုၿပီး အဲဒီပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ တဦး ခ်င္းဆိုင္ရာ ‘တင္ျပခ်က္’ ေတြကို ရယူထားရတဲ့အထိ ကိုယ္လြတ္ရုန္းႏိုင္ဖို႔ ျပင္ဆင္လာခဲ့ရပါေတာ့တယ္။
ေတာ္လွန္ ေရးေကာင္စီ အာဏာသိမ္းအဖြဲ႔မွာ ဒုတိယေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဗိုလ္ေအာင္ႀကီး (ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္း ေအာင္ႀကီး) ကလဲ ေနာက္ပိုင္းမွာ- သမဂၢအေဆာက္အဦႀကီးကို ၿဖိဳတဲ့ကိစၥမွာ သူ မဟုတ္၊ ဥကၠ႒ႀကီးလဲ မဟုတ္တန္ ရာ ဗိုလ္ေက်ာ္စိုး လုပ္လိုက္တာ ျဖစ္မယ္ ဆိုတဲ့သေဘာမ်ိဳး၊ ဟိုလိုလို ဒီလိုလို ဆင္ေဝွ ့ရန္ေရွာင္စကားေတြ ေျပာဆို လာခဲ့ၿပီး၊ သမိုင္းတရားခံအျဖစ္ကေန ရုန္းထြက္ႏိုင္ေရး ႀကိဳးစားလာတဲ့အထိ ‘လိပ္ျပာလန္႔’ လာတာ ေတြ ့ရပါတယ္။ ‘၇ရက္ ဇူလိုင္’ ရဲ႕အ႐ိုးတြန္သံ၊ သမဂၢႀကီးရဲ႕အ႐ိုးတြန္းသံေတြက ဘယ့္ေလာက္ထိေအာင္မ်ား ျမည္ဟိန္း႐ိုက္ခတ္ၿပီး၊ စစ္အာဏာရွင္တသင္းကို ေသြးပ်က္ေခ်ာက္ျခားေအာင္ အဆက္မပ်က္ ထိုးႏွက္ထုပုတ္ေနသလဲဆိုရင္ မဆလပါတီရဲ႕ ဥကၠ႒ႀကီးဗိုလ္ေနဝင္းဟာ ၁၉၈၈ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လထဲမွာပဲ၊ ရာဇာပလႅင္ေပၚက ဆင္းေပးေၾကာင္း ထုတ္ေဖၚေက်ညာ လိုက္ရတဲ့ ေနာက္ဆုံးႏႈတ္ထြက္ေပး မိန္႔ခြန္းထဲမွာအထိေတာင္၊ ‘သမဂၢႀကီးကို ဗုံးနဲ႔ခြဲပစ္တဲ့ကိစၥဟာ သူအမိန္႔ေပးခဲ့တာ
မဟုတ္ပါဘူး’ လို ့ အထိတ္တလန္႔ရွင္းလင္းတင္ျပရင္း ကိုယ္လြတ္ရုန္းႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားသြားခဲ့တာ တျပည္လုံးၾကားလိုက္ ၾကရပါတယ္။
အဲဒီ မဆလရဲ႕ေနာက္ဆုံးအေရးေပၚညီလာခံမွာ ဗိုလ္ေနဝင္းက လြန္ခဲ့တဲ့ အခ်ိန္ကာလတခုတုန္းကတည္းက အဲဒီ ကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး၊ ကြပ္ကဲေရးအဖြဲ ့မွာ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္ခဲ့ၾကတဲ့ ဗိုလ္လွဟန္၊ ဗိုလ္ေက်ာ္စိုး၊ ဗိုလ္ေစာျမင့္ တို႔ကို သီး သန္႔ေခၚယူၿပီး၊ ‘အဲဒီေန႔ကအျဖစ္အပ်က္မွာ မင္းတို႔ ပါဝင္ခဲ့ၾကသမွ် သိသမွ် ေရးၾကစမ္း-’လို႔ ခိုင္းၿပီး တင္ျပခ်က္ေတြ ရယူထားတာရွိေၾကာင္း ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုရင္း၊ သမဂၢႀကီးကို ဗုံးနဲ႔ခြဲခဲ့တဲ့ အဓိကတရားခံဟာ ဗိုလ္ေအာင္ႀကီးပဲ ျဖစ္ တယ္လို ့ ေဖၚညႊန္းေျပာဆိုသြားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီကာလ မတိုင္ခင္ကတည္းကစၿပီး သမဂၢရဲ႕အ႐ိုးတြန္သံ လာမွာမွန္း သိေနတဲ့ ဒုတိယေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သူ ဗိုလ္ေအာင္ႀကီးကလဲ ဗိုလ္ေနဝင္းထုတ္ေဖၚမေျပာဆိုမီကာလကတည္းက ‘သမဂၢႀကီးကို ဗုံးနဲ႔ခြဲၿပီး ၿဖိဳဖ်က္ခဲ့တဲ့ကိစၥမွာ သူမဟုတ္ရေၾကာင္း၊ ဥကၠ႒ႀကီးလဲ ဟုတ္ဟန္မတူ၊ ဗိုလ္ေက်ာ္စိုး ပဲ လုပ္ လိုက္တာျဖစ္မယ္ ဆိုတဲ့သေဘာမ်ိဳး၊ ထမင္းရည္ပူ လွ်ာလႊဲျပတဲ့ ကိုယ္လြတ္ရုန္းမႈေတြကို တိုးတိုးတဖုံ က်ယ္က်ယ္ တမ်ိဳး ေျပာဆိုႀကိဳးစားေနခဲ့ရတာ အားလုံး သိၾကတဲ့အတိုင္းပါပဲ။
ဗိုလ္ေနဝင္းကေတာ့ ‘ဓါး ဓါးခ်င္း-လွံ လွံခ်င္း’ ဆိုတဲ့ မိန္႔ခြန္းကို ေျပာၾကားခဲ့ရတာကိုေတာင္၊ သူ ့အေျပာအရကေတာ့ ‘သူက ေခါင္းေဆာင္မို႔၊ စုေပါင္းလုပ္တာကို တာဝန္ယူတဲ့အေနနဲ႔ေျပာရတာ’ အျဖစ္ ပုံေဖၚ ရွင္းလင္းသြားခဲ့ပါတယ္။ အမွန္ကေတာ့ ဗိုလ္ေနဝင္းနဲ႔ ဗိုလ္ေအာင္ႀကီးဟာ သမဂၢႀကီးကို မိုက္မိုက္႐ိုင္း႐ိုင္း ဗုံးနဲ႔ခြဲ ဖ်က္ဆီးခဲ့တဲ့ အယုတ္တမာ အမႈႀကီးမွာ၊ တေယာက္က ‘တစ္တရားခံ’ ဆိုရင္ က်န္တေယာက္က ‘နံပတ္၂ တရားခံ’ ပါပဲ၊၊ သမိုင္းတရားခံေတြ အ ျဖစ္ကေတာ့ ေျပးမလြတ္ပါ။
ဒါေတြကေန ဘာကိုေဖၚျပေနသလဲဆိုေတာ့-မတရားမႈ ယုတ္မာမႈကို က်ဴးလြန္ခဲ့ၾကတဲ့ စစ္ဘီလူးႀကီးေတြဟာ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္အထိ ဒီအေရးေတာ္ပုံႀကီးရဲ႕ အ႐ိုးတြန္းသံေတြကို အဖန္ဖန္အထပ္ထပ္ ၾကား ေနရရင္း၊ အေသအလဲခုခံကာကြယ္ ျငင္းဆန္ေနရရင္း၊ အဆက္မျပတ္ေသြးပ်က္ ေခ်ာက္ျခားေနခဲ့ရတယ္ဆိုတာကို ေဖၚျပေနတာပါပဲ။ ေနာက္ဆုံးထြက္သက္ေတြအထိလဲ ေသြးပ်က္ေခ်ာက္ျခားသြားၾကရမွာ အေသအခ်ာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ရွစ္ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံႀကီးကာလအတြင္းတုန္းကလဲ မဆလေနာက္ဆုံး သမတႀကီးလုပ္ခဲ့တဲ့ ေဒါက္တာ ေမာင္ ေမာင္က တိုက္ပြဲဝင္ေက်ာင္းသားထုကို ေလေျပထိုးျပတဲ့အေနနဲ႔ “ေက်ာင္းသားသမဂၢအေဆာက္အဦ” ကို ျပန္လည္ ေဆာက္လုပ္ဖို ့ အတူလက္တြဲၿပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ပႏၷက္ခ်ၾကရေအာင္” လို ့ မရဲတရဲ ေသြးတိုးစမ္းၾကည့္ခဲ့ဖူးပါေသး တယ္။ ေက်ာင္းသားေတြကို သတ္ျဖတ္ၿပီး လက္မွာ ေသြးအထပ္ထပ္ စြန္းေနသူေတြနဲ႔အတူ၊ လက္ရွိလဲ အသတ္ခံေန ဆဲျဖစ္တဲ့ စစ္မွန္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ေက်ာင္းသားသမဂၢအေဆာက္အဦႀကီးကို ျပန္ေဆာက္ဖို႔ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး အုတ္ျမစ္ခ် ပႏၷက္႐ိုက္ျပႏိုင္ပါ့မလဲ။ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ရဲ႕စကားဟာ အေကာင္းဆုံးျပက္လုံး တစ လိုပဲ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ဒါကလဲ ဘာကို ေဖၚျပေနသလဲဆိုေတာ့ ေက်ာင္းသားသမဂၢ အေဆာက္အဦႀကီးကိစၥဟာ အာဏာရွင္ ေဖါက္ျပန္ေရးသမား အုပ္စိုးသူေတြရဲ႕ ရင္ေတြထဲမွာလဲ လုံးဝေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္လိုက္လို႔မရတဲ့ ကိစၥႀကီးအ ျဖစ္ ဆန္႔က်င္ဖက္ကေန အသိအမွတ္ျပဳထားရရင္း အျမဲလိုလို
ေခ်ာက္ျခားေသြးပ်က္ေနရတဲ့သေဘာ၊ တေန႔ေန႔မွာမုခ် ကို မလႊဲမေသြ
ျပန္လည္ေပးဆပ္ရမယ့္ ‘ေသြးေႂကြး-သမိုင္းေႂကြး’ ရွိေနတာကို လက္ခံအသိအမွတ္ျပဳထားလိုက္ ရတဲ့သေဘာလို႔ ယူဆခ်င္ပါတယ္။
၇ ရက္ဇူလိုင္အေရးေတာ္ပုံႀကီးဟာ ေနာက္ႏွစ္မွာဆိုရင္ ႏွစ္ (၅ဝ) တင္းတင္း ျပည့္ပါေတာ့မယ္။ ေတာ္လွန္တဲ့ ေက်ာင္း သားလႈပ္ရွားမႈ၊ ေက်ာင္းသားသမိုင္းနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့၊ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ အေရးေတာ္ပုံနဲ႔ သပိတ္ေတြကို သေကၤတ ျပဳ အမွတ္အသားျပဳၿပီး ေဖၚျပၾကည့္မယ္ဆိုရင္ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး ေခတ္ကာလတုန္း ကေတာ့ -
၁၉၃၆-ေက်ာင္းသားသပိတ္ႀကီးရဲ႕ အမွတ္အသားဟာ ကိုနု၊ ကိုေအာင္ဆန္း
၁၉၃၈-အေထြေထြသပိတ္အေရးေတာ္ပုံႀကီးရဲ႕ အမွတ္အသားဟာ – ကိုဗဟိန္း (သခင္ဗဟိန္း)၊ ကိုလွေရႊ (ေဒါက္တာလွေရႊ) လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။
ဒီလို ဆိုရင္ …
ဗမာျပည္ လြတ္လပ္ေရးေက်ညာၿပီးေနာက္ပိုင္း၊ စစ္အာဏာရွင္အုပ္စိုးမႈ ဆန္႔က်င္ေရးတိုက္ပြဲေတြအတြင္းက ၁၉၆၂ – ၇ ရက္ ဇူလိုင္ အေရးေတာ္ပုံႀကီးရဲ႕
အမွတ္အသားဟာ ဘယ္သူေတြျဖစ္မလဲ။
က်ေနာ္ကေတာ့ က်ေနာ့္ရဲ႕တဦးခ်င္းအျမင္အရ …၁၉၆၂ – ၇ ရက္ ဇူလိုင္ အေရးေတာ္ပုံႀကီးရဲ႕
အမွတ္အသားကေတာ့ ကိုသက္ (ဗကသ)၊ ကိုဗေဆြေလး (တကသ)
လို႔ပဲ ဆိုလိုက္ခ်င္ပါတယ္၊၊ သတ္မွတ္လိုက္မိပါတယ္။
ေနာက္ထပ္ အျမဲလိုလို အမွတ္ရေနသင့္တာတခုကေတာ့ စစ္တပ္ရဲ႕ ပစ္ခတ္မႈေၾကာင့္ ဒဏ္ရာျပင္းျပင္းထန္ထန္ ရေန တဲ့ၾကားက ေျမာင္းျမသား တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ‘ကိုေက်ာ္ဝင္း’ ဟာ သူ ့ခႏၷာကိုယ္ေပၚက စီးက်လာေနတဲ့ ေသြး ေတြနဲ႔ကို မႏၱေလးေဆာင္နံရံေပၚမွာ ေရးထိုးျပသြားခဲ့တဲ့ “၇ ရက္ ဇူလိုင္ မေမ့ၾကနဲ႔” ဆိုတဲ့ ေသြးသစၥာ ကမၸည္းစာတန္း လို႔ပဲ ဆိုလိုက္ခ်င္ပါတယ္။ ၊၊
ဝင္းတင့္ထြန္း
၁၃၊ ၆ ၊ ၂ဝ၁၁
No comments:
Post a Comment