တင္းျပည့္ ေတာ္လွန္သူ အမ်ိဳးသမီးႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား (Women Political Citizenship) ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးျပိဳင္ကြင္း ( Political Arena)
သိပ္မထူးဆန္းတဲ့ ေမးခြန္းတခု ေခါင္းထဲကို မၾကာခဏ ၀င္လာေလ့ရွိမွာပါ၊ အဲဒါက ဘာေၾကာင့္ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းနဲ႔ ေခါင္းေဆာင္မႈနယ္ပယ္ေတြမွာ ကိုယ္စားျပဳမႈနည္းပါးၾကတာလဲ။ သို႕မဟုတ္ အဲလို ေနရာေတြကို မရႏိုင္ျကတာလဲ၊ ရထားတဲ့ ေနရာအေရအတြက္ ဘာလို႔ ေလ်ာ့နည္းေနေသးတာလဲ၊ ဘာေတြက တားဆီးထားတာလဲ၊ ဘယ္လို အခက္အခဲေတြ ၾကံဳေတြ႕ေနရသလဲ၊ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ အသံုးမက်မႈ၊ အားနည္းမႈေၾကာင့္လား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြကလည္း ေနာက္ဆက္တြဲ စဥ္းစားစရာေတြ ျဖစ္လာမွာပါ၊ ဒီလိုမွ မဟုတ္ရင္လည္း ကေန႔ လူ႕အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ က်င့္သံုးဆဲ ျဖစ္ေနတဲ့ မဟာဖို၀ါဒကဘဲ အဆံုးစြန္ ကန္႕သတ္ထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ ၀န္ရိုးၾကီးတခုလား ဆိုတာ ေတြးေတာစရာ ျဖစ္ေနတယ္။
၁၉၉၅ ခုႏွစ္ ယူအန္ဒီပီက ထုတ္တဲ့ လူသားအရင္းအျမစ္ဆိုင္ရာ ဖြံျဖိဳးတိုးတက္ေရး အစီရင္ခံစာရဲ႕ သုေတသနစာတမ္းတေစာင္ ေပၚထြက္လာပါတယ္၊ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတာက ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္အတြင္း အမ်ိဳးသမီးမ်ား ပါ၀င္ပတ္သက္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး “ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံသားတိုင္းနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ေမြးရာပါ ပါ၀င္ခြင့္ရွိတဲ့ ၾကီးမားတဲ့ အခန္းက႑ တခုျဖစ္ပါတယ္၊ သို႔ေပမဲ့လည္း အဲဒီ နယ္ပယ္ဟာ အမ်ိဳးသားေတြ ထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ ကြင္းတခု၊ က႑တခုပုံစံသာ ျဖစ္ေနေသးပါတယ္” လို႕ ဖြင့္ထုတ္ထားပါ ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီစာတမ္းကေန ထုတ္ေဖာ္ေျပာရသလဲ၊ စာတမ္းထဲမွာ ေျပာထားတာက ႏိုင္ငံတိုင္းမွာရွိတဲ့ အစိုးရအဖြဲ႕တခုခ်င္းဆီမွာ အမ်ိဳးသမီး ကိုယ္စားလွယ္ အေရအတြက္က သတိျပဳစရာ ျဖစ္ေနေအာင္ နည္းပါးေနတာကုိ ေတြ႕ရလုိ႔ပါပဲ။ ႏိႈင္းယွဥ္က်စတမ္းဆိုရင္ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ စစ္တမ္းေတြအရ အမ်ိဳးသမီး လႈပ္ရွားမႈ၊ ပါ၀င္ႏိုင္မႈ အရွိန္အဟုန္ေတြ ေကာင္းလွပါတယ္ဆိုတဲ့ ေျမာက္ပိုင္း ဥေရာပ ႏိုင္ငံေတြမွာေတာင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားျပဳ အမ်ိဳးသမီးအေရအတြက္ဟာ အားရစရာ မေကာင္းလွဘဲ၊ သူတုိ႔ရဲ႕ ပါ၀င္ႏိုင္မႈဟာ တကမၻာလံုး အတိုင္းအတာနဲ႔ တြက္မယ္ဆိုရင္ နည္းေနပါေသးတယ္။
ေနာက္တခါ ဥေရာပ သမဂၢရဲ႕ မူ၀ါဒေတြထဲမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ေခါင္းေဆာင္မႈေနရာေတြမွာ ပိုမို ပါ၀င္ႏိုင္ဖို႔၊ ဒါကို တြန္းအားေပးႏိုင္ဖို႔အတြက္ အဖြဲ႔၀င္ ႏိုင္ငံအားလံုးက လိုအပ္တဲ့ အခြင့္အလမ္းမွန္သမွ် ဖြင့္ေပးႏိုင္ဖို႔ ၾကိဳးစားေပးျပီး တစိုက္မတ္မတ္ အာရံုစူးစိုက္ လုပ္ေဆာင္သြားဖို႔ တညီတညြတ္တည္း သေဘာတူထားၾကပါတယ္၊ ဒီေနရာမွာလည္း တခါ ျပန္ေတြ႕ရတာက လူျဖဴ အမ်ိဳးသားေတြက ေခါင္းေဆာင္မႈပိုင္းမွာ ေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ယူထားႏိုင္ျပီးသား ျဖစ္ျပီး က်န္တဲ့ အနည္းစု ေနရာေလာက္မွာသာ အမ်ိဳးသမီးေတြရယ္၊ လူမည္းေတြရယ္၊ အျခား လူမ်ိဳးစုကိုယ္စားျပဳ ကိုယ္စားလွယ္ ေတြကို ေတြ႕ရမွာပါ၊ ဒါက ဥေရာပသမဂၢ ဆိုတဲ့ အဖြဲ႕မွာေတာင္ ေတြ႔ေနရတဲ့ သာဓကတခုပါ။ ဘယ္လိုေတာ္လွန္ေရးမ်ိဳးမွာမဆို အေရးပါအရာေရာက္တဲ့ ေနရာတိုင္းမွာ အျမဲတမ္းလိုလို ေနာက္က်က်န္ေနတာက အမ်ိဳးသမီးမ်ားတင္ မကပါဘူး။ လူမည္းေတြလည္းပါတယ္။ လူမ်ိဳးစုႏြယ္ေတြလည္း ပါပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့ ဒီေဆာင္းပါးထဲမွာေတာ့ အမ်ိဳးသမီးအခန္းက႑ကို ေလ့လာမယ္၊ အထူးသျဖင့္ အစိုးရတရပ္ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကိုယ္ထည္တခုလံုးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး ျပိဳင္ကြင္းထဲမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္မႈ အခန္းက႑ကို ကိုယ္စားျပဳၿပီး ပါ၀င္ေနတဲ့ အေနအထားဟာ တပိုင္းတစ အမ်ိဳးသမီး နိုင္ငံေရးသမား အေနနဲ႔လား။ တင္းျပည့္ အမ်ိဳးသမီး ႏိုင္ငံေရးသမားလားဆိုတာကို ျပန္စဥ္းစားတဲ့ အျခားရႈေထာင့္တမ်ိဳးနဲ႔ေပ့ါ။
အမ်ိဳးသမီးထု တရပ္လံုးဟာ ရာစုႏွစ္နဲ႔ ခ်ီျပီး က႑ေပါင္းစံုမွာ ေနာက္က်က်န္ေနခဲ့တာပါ၊ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းမွာ ေရာက္ေနတဲ့ အခ်ိဳ႕ အမ်ိဳးသားေတြ ကိုယ္တိုင္ ေတြးေနတာက အမ်ိဳးသမီးေတြမွာ ေခါင္းေဆာင္ႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္း မရွိလွဘူး။ ေတြးေခၚမႈေတြကလည္း စနစ္မက်လွဘူး၊ သူတို႕ရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြဟာ ဖရိုဖရဲႏိုင္လွပါတယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေတြေပါ့။ ဒါေပမဲ့ လႈပ္ရွားမႈတခု၊ ေတာ္လွန္ေရးတခု ျဖစ္လာျပီဆိုရင္ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ ပါ၀င္လႈပ္ရွားမႈနဲ႔ သူတုိ႔ရဲ႕ အင္အားေတြကိုေတာ့ ေမ့မထားပါဘူး၊ သို႕ေသာ္လည္း ေခါင္းေဆာင္မႈပိုင္းအထိ လက္တြဲေခၚလာဖို႕ေတာ့ အရည္အေသြး မျပည့္လွဘူးလို႕ ရာစုႏွစ္နဲ႕ခ်ီျပီး ေတြးေတာခံထားခဲ့ရပါတယ္။
အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ဟာ အေၾကာင္းအရာေပါင္းစံု၊ ေခါင္းစဥ္မ်ိဳးစံုေအာက္မွာ ေမွးမွိန္ခဲ့တယ္။ ေခ်ာင္ထိုးခံထားခဲ့ရပါတယ္။ အသံုးမျပဳတဲ့ ဓားမ်ား သံေခ်းတက္သြားသလိုပဲ။ ရာစုႏွစ္နဲ႕ ၾကာလာေတာ့ အမ်ိဳးသမီးေတြ ကိုယ္တိုင္က သူတုိ႔ကုိယ္သူတို႔ အရည္အေသြးျပည့္သူေတြမဟုတ္ဘူးလို႔ သံမိႈႏွက္ထားပစ္လိုက္ၾကတယ္၊ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ရာစုႏွစ္မ်ားစြာ ပံုသြင္းမႈနဲ႕အတူ က်မတို႕ အမ်ိဳးသမီးထုဟာ ၾကီးျပင္းခဲ့ရတယ္၊ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ပံုသြင္းခံရမႈေၾကာင့္ မိမိကိုယ္ကို ပံုသြင္းခံ ပံုစံခြက္ တခုထဲမွာ နစ္ျမွဳပ္ခံေနရမွန္းမသိ ျဖစ္ေနခဲ့တယ္။
အလားတူ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးႏိုင္တာက အမ်ိဳးသမီးေတြက ရပ္ရြာအဆင့္ကေနစျပီး ႏိုင္ငံတကာအဆင့္အထိ အေျခခံ လူသားဆိုင္ရာ က်င့္၀တ္နဲ႕ အခြင့္အေရးေတြကို ေတာင္းဆိုတဲ့ အခါတိုင္းမွာ ပါ၀င္လႈပ္ရွားၾကတယ္၊ သို႕ေပမယ့္ ဆႏၵျပေတာင္းဆိုသူ အဆင့္ေလာက္မွာဘဲ ရပ္တန္႔ပစ္လိုက္ၾကတယ္။ တနည္းဆိုရရင္ မတရားမႈကို တရားသျဖင့္ေျပာင္းလဲေအာင္ ဆႏၵျပၾကတဲ့ အခါတိုင္း၊ ေနာက္ၿပီး အျခားႏိုင္ငံသားဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးေတြကို ေတာင္းဆိုတိုင္းမွာ သူတို႔ဟာ ဆႏၵျပသူေတြအျဖစ္ အက်အန ပါ၀င္မယ္။ ေအာင္ျမင္သြားရင္ေတာ့ မူလကိုယ့္အလုပ္ကုိပဲ ကိုယ္ ျပန္လုပ္ေနမယ္၊ မေအာင္ျမင္ေနေသးရင္လဲ ေတာ္လွန္သူအျဖစ္ တဆင့္တက္ ၾကိဳးစားမယ္၊ ဒီအေနအထားေတြနဲ႕ ယေန႕အထိ သြားေနေသးတာကို ေတြ႕ေနရပါေသးတယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ အခန္းက႑က ဆႏၵျပသူ။ ေတာ္လွန္သူ အဆင့္မွာဘဲ ရပ္ေနေသးတဲ့ သေဘာပါ။ မိမိရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းေတြကို ဒါ့ထက္ပိုၿပီး အသံုးခ်ႏိုင္တယ္ဆိုတာကို လ်စ္လ်ဴရႈထားၾကပါတယ္။
ေယဘုယ်အားျဖင့္ အမ်ိဳးသမီးနဲ႕ ႏိုင္ငံေရး အခန္းက႑ဆိုတာကို စဥ္းစားတဲ့ အခ်ိန္မွာ ပါ၀င္ ပတ္သက္မႈ အဆင့္ႏွစ္ဆင့္ ရွိတယ္လို႕ ရုသ္လစ္စတာ က ေဆြးေႏြးထားတယ္၊ ဒါက အစိုးရတရပ္ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကိုယ္ထည္မွာ ပါ၀င္ႏုိင္မႈနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး ျပိဳင္ကြင္းတြင္း ပါ၀င္ေနမႈဆိုတာပါပဲ။ ေယဘုယ် ျမင္ေနရတာက အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ ဒီမိုကေရစီေရး လႈပ္ရွားမႈ၊ သို႕တည္းမဟုတ္ အဆင့္တဆင့္မွ ေနာက္ထပ္ ႏိုင္ငံေရး အသြင္ကူးေျပာင္းတဲ့ အဆင့္တိုင္းအတြက္ လႈပ္ရွားတဲ့အခါ သူတို႕ရဲ႕ဟာ အစိုးရတရပ္ (သို႕) အတိုက္အခံ တခုရဲ႕ ယႏၱရားထဲမွာ အဓိက ပါ၀င္မေနဘူး။ ႏုိင္ငံေရးျပိဳင္ကြင္းထဲမွာ တင္းျပည့္ ၀င္ကစားသူလို႕လဲ မသတ္မွတ္ၾကဘူး၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုတာကို လစ္စကာ ေထာက္ျပတာက အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ အမ်ိဳးသားေတြ ထက္စာရင္ သူတို႕ကိုယ္တိုင္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူ၊ မတရားမႈေတြကို ေတာ္လွန္သူ ဆုိတဲ့ အခန္းက႑ကေန ႏိုင္ငံေရးျပိဳင္ကြင္းေတြအထိ သြားဖို႕ စိတ္မ၀င္စားလွဘူးလို႔ ေျပာပါတယ္၊
တနည္းအားျဖင့္ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ ထက္ျမက္တဲ့ အရည္အေသြးေတြကို အသံုးျပဳျပီး ေျပာင္ေျမာက္တဲ့ အခန္းက႑ကေန ႏိုင္ငံေရးျပိဳင္ကြင္းမွာလည္း ကစားေနႏိုင္တယ္ဆိုေပမဲ့လည္း သူတို႔ကိုယ္တုိင္က သူတုိ႔အရည္အေသြးေတြကို သၿဂၤ ိဳဟ္ပစ္တတ္တယ္။ လ်စ္လ်ဴရႈလိုက္တယ္။ ျပီးေတာ့ လႈပ္ရွားသူ၊ ေတာ္လွန္သူ အေနအထားကေနဘဲ ေတာက္ေလွ်ာက္ပါ၀င္လာတာကို သတိျပဳမိတာပါပဲ။ လစ္စတာ ရဲ႕ သေဘာအရ ယေန႔ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေပၚ အဆံုးစြန္ကန္႕သတ္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြ ရွိေနတဲ့အျပင္ အမ်ိဳးသမီးေတြ ကိုယ္တုိင္မွာပါ အထက္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့သလို ယုံၾကည္ခ်က္ေတြ အားနည္းေနတယ္ ဆိုတာပါပဲ။
အမ်ိဳးသမီးေတြ ႏိုင္ငံေရးမွာ ထဲထဲ၀င္၀င္ ပါ၀င္လာဖို႕ကလည္း တခါတေလ ေနာက္ထပ္ အသြင္တမ်ိဳးပံုစံနဲ႔ ရိွေနတတ္ျပန္ပါတယ္၊ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈမွာ သားသည္အေမေတြ။ သားေပ်ာက္မိခင္ေတြရဲ႕ မခံမရပ္ႏိုင္ေတာ့တဲ့ ခံစားမႈပံုစံေတြနဲ႔ ေတာ္လွန္မႈ ျဖစ္စဥ္ေတြကေနတဆင့္ ႏိုင္ငံေရး နယ္ပယ္ေတြမွာ ထဲထဲ၀င္၀င္ ပါ၀င္လာႏိုင္တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးေတြေပါ့။ သို႕ေသာ္ အဲဒီအေပၚမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္မွာ ပါ၀င္ပတ္သက္မႈလို႕ ျမင္တာထက္ သားသည္အေမေတြ ပါ၀င္ပတ္သက္မႈဆိုတဲ့ အျမင္က ပိုအေလးကဲပါတယ္၊ ဆာရာရက္ဒစ္ ေထာက္ျပတာက သားသည္အေမေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈ၊ ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါ၀င္မႈဆိုတာ အျမဲတေစ ျငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ေတြနဲ႔ အတူသြားတယ္။ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကိုသာ ပိုမို ဦးတည္တယ္။ အၾကမ္းမဖက္ လႈပ္ရွားမႈ အသြင္ကို ဆုတ္ကိုင္ၿပီး ေျပာင္းလဲဖို႔ ၾကိဳးစားၾကတယ္လို႔သာ အေၾကာင္းျပ ျငင္းဆိုပါတယ္။
ဒါကေရာ အမ်ိဳးသမီးေတြ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပါ၀င္ပတ္သက္တဲ့အခါတိုင္း လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ေခါက္ရိုးက် ေတြးေခၚနည္းေတြလား ဆိုတာ စဥ္းစားစရာပါပဲ။ နမူနာေပးရရင္ အာဖရိကနဲ႔ လက္တင္အေမရိကႏိုင္ငံမ်ားက အခ်ိဳ႕ေသာ အမ်ိဳးသမီးအဖြဲ႕ေတြရဲ႕ စတင္စုစည္းမႈမ်ိဳးေတြမွာ ေလ့လာႏိုင္ပါတယ္၊ ဥပမာ – လက္တင္အေမရိကႏိုင္ငံ တခုျဖစ္တဲ့ အာဂ်င္တီးနားႏိုင္ငံက မားဒရက္ေအာ့ဖ္ သည္ ပလာဇာ ဒီ မာရို ဆိုတဲ့ အဖြဲ႕မ်ိဳးပါ၊ စတင္ဖြဲ႕စည္းခ်ိန္က သူတို႔ စုစည္းမႈဟာ သားေပ်ာက္မိခင္၊ လင္ေပ်ာက္မိန္းမေတြရဲ႕ ခံစားမႈေတြ စုဆံုရာ အဖြဲ႕ေလးတခု အျဖစ္ကေန လူထုလႈပ္ရွားမႈေတြ ျဖစ္ေစတဲ့အထိကို အရွိန္အဟုန္ ေကာင္းေစခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာလည္း အမ်ိဳးသမီးထုရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးျပိဳင္ကြင္းထဲကို အသြင္တမ်ိဳးနဲ႕ ၀င္ေရာက္မႈပါ။
အစိုးရတရပ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ကိုယ္ထည္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရး ျပိဳင္ကြင္းေတြ အထိ အမ်ိဳးသမီးေတြ ပါ၀င္တက္လွမ္းလာႏိုင္ဖို႕ရာ အျခားအဆံုးစြန္ဆံုး တားဆီးမႈေတြအျပင္ ၄င္းတို႕ကိုယ္တိုင္ကုိက ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့အခါတိုင္း မိမိကိုယ္ကို အဆင့္တဆင့္မွာ ေလွ်ာ့ခ်ထားျခင္းကလည္း အရင္တုန္းကေရာ ယခုလက္ရွိအေျခအေနမွာပါ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြအျဖစ္ ေရာယွက္ ရႈပ္ေထြးလို႔ေနတယ္၊ အနည္းစု အမ်ိဳးသမီးေတြကေတာ့ တမူထူးျခားစြာ သူတို႕ရဲ႕ အစမ္းသပ္ခံ အရည္အေသြးေတြနဲ႕အတူ အထက္က ေရာယွက္ရႈပ္ေထြးမႈေတြကို ျဖတ္ေက်ာ္ျပီး ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္နဲ႔ ကစားကြင္းေတြထဲမွာ က်က်နန ကစားေနတာကိုလည္း အားရစရာ ျမင္ေတြ႕ရပါတယ္၊ သို႕ေသာ္ အရည္အတြက္က အင္မတန္ နည္းေနေသးတာကိုေတာ့ သတိထားမိမွာပါ၊ အမွန္ေတာ့ ဒါကို အားရစရာေကာင္းတဲ့ တိုးတက္မႈလို ယေန႔အထိ ေျပာလို႔မရသးပါဘူး၊ ေရွ႕ဆက္ သြားဖို႔ လိုပါေသးတယ္။
ေနာက္တခ်က္က ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈတိုင္းမွာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ ပါ၀င္မႈ အခန္းက႑တိုင္းဟာ ၾကီးမားလွတယ္ဆိုတာ မျငင္းႏိုင္ပါဘူး၊ သို႕ေသာ္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ပါ၀င္ေနႏိုင္ၿပီဆိုတဲ့ အဆင့္မွာပဲ က်မတို႕ရပ္ေနမလား၊ ေနာက္ထပ္ တပိုင္းတစ အမ်ိဳးသမီး ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ အျဖစ္ တပိုင္းတစ ပါ၀င္ရာကေန တင္းျပည့္ အမ်ိဳးသမီးႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားျဖစ္ဖို႕ ဘာေတြ ဆက္စဥ္စားဖို႕ လိုေနေသးလဲ၊ စြမ္းရည္ေတြကို လ်စ္လ်ဴရႈပစ္တတ္တဲ့ ကိုယ္ကိုယ့္ကုိလဲ ျပန္လည္ျပဳျပင္ဖို႕ လိုပါေသးတယ္။ တဖက္က ေခါင္းစဥ္ေပါင္းစံုနဲ႕ ရွိေနတဲ့ အဆံုးစြန္တားဆီးမႈေတြကိုလည္း ခုခံတြန္းလွန္ရင္းေပါ့။ က်မတို႕ ဘယ္ေနရာမွာ ရွိေနလဲ၊ ဘယ္လိုလႈပ္ရွားမႈ ႏိုင္ငံေရး ေရစီးေၾကာင္းထဲမွာလဲ၊ ဆႏၵျပသူေနရာကလား။ ေတာ္လွန္သူလား။ တပိုင္းတစ အမ်ိဳးသမီးႏိုင္ငံေရးသမားလား။ တင္းျပည့္ အမ်ိဳးသမီး ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ အျဖစ္နဲ႔လား ဆိုၿပီး ကိုယ္ေရာက္ေနတဲ့ ေနရာကို ေသခ်ာဆန္းစစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။
အဂၤလန္ႏိုင္ငံမွာ လက္ရွိ အာဏာရ ေလဘာအစိုးရရဲ႕ ကတ္ဘိနက္ အဖြဲ႕၀င္တဦးလည္းျဖစ္ လႊတ္ေတာ္အမတ္တဦးလည္း ျဖစ္တဲ့ ရုသ္ကယ္လီက လက္ရွိ အမ်ိဳးသမီး ပါလီမန္ အမတ္ေတြရဲ႕ ပံုရိပ္ေတြကို ယခုလိုစကားစုနဲ႕ ေရးျခယ္မႈန္းခဲ့ပါေသးတယ္။ “ပါလီမန္မွာ မနက္ေစာေစာ မဲေပးရမယ္ဆိုရင္ အေစာဆံုး မဲသြားေပးႏိုင္သူေတြက အမ်ိဳးသားအမတ္ေတြပါပဲ။ အမ်ိဳးသမီးေတြကေတာ့ မနက္ ၁၀နာရီေနာက္ပိုင္းမွသာ မဲေပးႏိုင္ၾကတယ္။ သိတဲ့အတိုင္း က်မတို႕က ကေလးေတြအတြက္ေရာ၊ အိမ္မႈကိစၥအတြက္ပါ ပါလီမန္ မတက္ခင္ စီမံခန္႔ခြဲေနရေသးတာကိုး။”
အမ်ိဳးသမီးမ်ား ႏိုင္ငံေရးျပိဳင္ကြင္းမွာ ပါ၀င္လာႏိုင္ဖို႕ အေလးအနက္ စဥ္းစားတဲ့အခါ လက္ရွိအတားအဆီး၊ အခက္အခဲေတြကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး ေလွ်ာ့ခ်ေပးရပါမယ္၊ ၿပီးေတာ့ ျပိဳင္ကြင္းနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကိုယ္ထည္ေတြဟာ အမ်ိဳးသမီးေတြအတြက္ သူစိမ္းျပင္ျပင္ ေနရာတခု ျဖစ္မေနသင့္ဘဲ လိုက္ေလ်ာညီေထြမႈ ရွိတဲ့ သြင္ျပင္ပံုစံေတြအေနအထားကို ေျပာင္းလဲပစ္ေပးရမွာပါ။
အၾကံျပဳခ်င္တာက ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္အတြင္းမွာ လႈပ္ရွားတက္ၾကြေနသူ အမ်ိဳးသမီးတိုင္း ျပန္ဆန္းစစ္သင့္တာက ကိုယ္ဘယ္လို အေနအထားနဲ႕ ျပိဳင္ကြင္းအတြင္း လႈပ္ရွားေနသလဲ။ ဘယ္အဆင့္မွာလဲ ဆိုတာပါ၊ ေခါင္းေဆာင္မႈပိုင္းမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြ ကိုယ္စားျပဳမႈနည္းပါးတာကို စဥ္းစားရင္ ၁) လူ႕အဖြဲ႑အစည္းရဲ႕ ေခါက္ရိုးက် အျမင္နဲ႔ တားဆီးမႈ။ ၂) မဟာဖို၀ါဒရဲ႕ အခန္းက႑။ ၃) အမ်ိဳးသမီးမ်ား ကိုယ္တိုင္ရဲ႕ အားနည္ခ်က္။ ၄) ႏိုင္ငံေရး အ၀န္းအ၀ိုင္းဘက္ကလည္း လက္ရွိျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ဆိုတာကို ပိုျပီးလက္ေတြ႕က်ေအာင္ ၾကိဳးစားသင့္တာေတြပါပဲ။ ေတြးရံုနဲ႔ေတာ့ အလုပ္မျဖစ္လွပါဘူး။ လက္ေတြ႕ လိုက္ေလ်ာညီေထြတဲ့ ခင္းက်င္း ျပင္ဆင္မႈေတြလည္း ရွိေနသင့္ျပီလို႔ ဆုိခ်င္ပါတယ္။
ဒါဆို က်မတို႕ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဒီမိုကေရစီလႈပ္ရွားမႈ ႏိုင္ငံေရး ျပိဳင္ကြင္းကေရာ ဘယ္အေနအထားမွာလဲ၊ ဘာေတြ ဆက္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွာလဲ၊ အမ်ိဳးသမီးေတြကေရာ တပိုင္းတစ ေတာ္လွန္သူ ႏိုင္ငံေရးသမားလား။ တင္းျပည့္ ေတာ္လွန္သူ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြလား ဆိုတာေတြကိုလည္း ဆက္စပ္ၿပီး သံုးသပ္ၾကေစခ်င္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ေရွ႕ဆက္ၿပီး က်မတို႕ လုပ္စရာရွိတာ နဲ႕ လုပ္ဖို႕လိုတာေလးေတြ ထပ္ျဖည့္ ထပ္ေတြးႏိုင္ျပီထင္ပါတယ္။
ေရႊၾကာ
က်မ္းကိုး – Lister, R.1997. Women’s Political Citizenship: Different and Equal. In. Citizenship: Feminist Perspectives. Macmillan. Basingstoke
source.... မ်က္ရွု
No comments:
Post a Comment