ညႊတ္ေသာ . . .၊ ေပ်ာင္းေသာ . . .
ႏြဲ႕ေသာ . . .၊ ယဥ္ေသာ . . .

တၿငိမ့္ၿငိမ့္ ေရအလ်ဥ္မျပတ္ စီးသြန္ေနတဲ့ ျမစ္မင္းဧရာရဲ႕ အေရွ႕ဘက္၊ ေျမ၌ စုန္႕စုန္႕ေပါက္ေနတဲ့ မ႑လေခၚ မႏၲေလးေတာင္ေတာ္ေျခရင္းမွာ နႏၵာကန္၊ ေအာင္ပင္လယ္ကန္၊ ေဇာင္းကေလာကန္၊ ေတာင္သမန္အင္းနဲ႕ တက္ေသးအင္း ေငြလႊာအသြင္ ေရျပင္က်ယ္တို႕ ၀န္းရံၿပီး မႏၲေလး ရတနာပံုမ္ ေနျပည္ေတာ္ရယ္လို႕ ေပၚေပါက္လာၿပီးေနာက္၊ ျပာသာဒ္အေဆာင္ေအာက္၊ ဟသၤာပဒါးေရာင္ေရႊေရာင္ဖိတ္ေတာက္ နန္းရင္ျပင္ပြဲၾကည့္ေဆာင္မွသည္ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္အတြင္း ၀င္းမ်ား၊ ျပလမ္းမ်ားဆီမွာထိ ျမန္မာ့သမိုင္းစဥ္တစ္ေလွ်ာက္လံုးက ထြန္းလင္းေတာက္ပ ဂုဏ္၀င္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာမႈသုခုမပညာေတြ ဖူးပြင့္၀င္းလက္ခဲ့ပါသည္။
ျပည္သူလူထုအေပၚ တိမ္းညႊတ္ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့တဲ့ ၿမိဳ႕တည္နန္းတည္ သာသနာျပဳမင္းလက္ထက္မွာ အရပ္ရပ္က ဖူးေပ့၊ ညႊန္ေပ့၊ ကြန္႕ေပ့၊ ေကာင္းေပ့၊ ေတာ္ေပ့ ဆိုတဲ့ ပညာရိွစာဆိုမ်ား၊ အႏုပညာသည္မ်ားဟာလည္း မႏၲေလးေနျပည္ေတာ္မွာ တစ္စုတစ္စည္းတည္း ေျမႇာက္စားခ်ီးျမႇင့္ျခင္းခံရကာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ သုခုမအႏုပညာေတြလည္း ဖိတ္ဖိတ္လက္မွ် ေတာက္စားထြန္းလင္းခဲ့ပါတယ္။ သူ႕ေခတ္နဲ႕ သူ႕နားသာတယ္ထင္ရာကို လြတ္လပ္စြာ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
မင္းတုန္းမင္းႀကီးေခတ္ဟာ တိုင္းျပည္က အထုိက္အေလွ်ာက္ ေအးခ်မ္းသာယာတယ္။ ဘုရင္ကလည္း ေအးခ်မ္းသာယာမႈရိွေအာင္ အစြမ္းကုန္ႀကိဳးစားရင္းနဲ႕ တစ္ဘက္ကလည္း တိုင္းျပည္လူမ်ိဳးအတြက္ အဘက္ဘက္က ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္မႈေတြကို အစြမ္းကုန္အားေပးတယ္။ ဒီေတာ့ တိုင္းသူျပည္သားေတြကလည္း အားတက္မႈ၊ တက္ႂကြမႈေတြ ရိွလာတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈပိုင္းမွာလည္း ေနာက္က်မက်န္ရစ္ေအာင္ အျခားေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမ်ားနဲ႕အတူ ရင္ေပါင္တန္း ခိုင္မာေစတယ္။ ဒီအတြက္ ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္မႈအားလံုးကိုလည္း ဘုရင္က အားေပးတယ္။
အႏုပညာဆိုတာကလည္း တက္ႂကြမႈ၊ ယံုၾကည္မႈ၊ အားေပးမႈေတြရိွလာတဲ့အခါ မကုန္ႏိုင္တဲ့ ဆန္းသစ္တီထြင္မႈေတြ ေပၚေပါက္လာတာလည္း ဓမၼတာပါ။ ဒါ့အျပင္လက္နက္ စက္႐ံုတည္တယ္။ ဖန္ခ်က္တယ္၊ စာပံုႏိွပ္စက္နဲ႕ စာအုပ္ေတြ ႐ိုက္တယ္၊ သတင္းစာထုတ္တယ္၊ ေငြဒဂၤါးသြန္းတယ္၊ ျမန္မာလို ေၾကးနန္း ႐ိုက္တယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ေအာက္ျမန္မာႏုိင္ငံက အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ေရာက္ေနတာ မဟုတ္လား။ ေခတ္မၿပိဳင္ရင္ က်န္ရစ္မွာ။
ဒီေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈဘက္ကလည္း ကိုယ္ခံအားေကာင္းေအာင္ ႀကိဳးပမ္းတယ္။ အားေပးတယ္။ ဒါကလည္း မလုပ္လို႕မျဖစ္ဘူး။ အတိတ္က ေရႊထီးေဆာင္းတာ တသသေျပာရင္း ကြမ္းအစ္တစ္လံုး ေရေႏြးၾကမ္းတစ္အိုးနဲ႕ အခ်ိန္ကုန္ခံ ေလပစ္ေနလို႕မရဘူး။ ကိုယ္ခံအားမေကာင္းရင္ ေအာက္ကယဥ္ေက်းမႈက ခ်က္ခ်င္း၀ါးမ်ိဳသြားမွာ။ ျမန္မာေတြ စိတ္ဓာတ္ကလည္း အသစ္အဆန္းဆို ၾကားခါျမင္ခါမွ်နဲ႕ ခ်က္ခ်င္းအထင္ႀကီးတတ္တယ္။ ကိုယ့္ပစၥည္း ခိုင္ခိုင္မာမာကို ခ်က္ခ်င္းစြန္႔တတ္တယ္။ သူမ်ားဟာကို ခ်က္ခ်င္းေကာက္သံုးတတ္တယ္။ သူမ်ားပစၥည္းက ကုိယ့္ပစၥည္းေလာက္ မဟန္မွန္းသိခ်ိန္ေရာက္ေတာ့ ကိုယ့္ပစၥည္းက ပ်က္ေနၿပီ၊ ယြင္းေနၿပီ။ အဲလိုႀကံဳရတာခ်ည္းပါပဲ။ ဒါကို ပညာရွင္ႀကီးေတြက ေျမာ္ေျမာ္ျမင္ျမင္နဲ႕ကိုယ့္ပစၥည္းကို ခိုင္သထက္ခိုင္၊ မာသထက္မာေအာင္ မႏၲေလးမွာ အားစိုက္ႀကိဳးပမ္း ခဲ့ၾကတာက ထူးျခားလွပါတယ္။
(၁)
မႏၲေလးေခတ္ ၀ါယ ဂီယ နစ္ရဲ႕ ကနဦးလုပ္ေဆာင္မႈကေတာ့ ေရွ႕ဘက္ေျပး ေမာင္ေမာင္သိုက္ဦးေဆာင္တဲ့အဖြဲ႕က ျမ၀တီမင္းႀကီးရဲ႕ ပတ္ပ်ိဳးႀကီးေတြကို ေစာင္းနဲ႕ က်က်နနႀကီး ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္တယ္။ မႏၲေလးမွာ ျမန္မာ့ေစာင္းပညာက သိပ္တက္လာတယ္။ ေမာင္ေမာင္သိုက္က ျမန္မာ့ေစာင္းရဲ႕ မူလ ၇ ႀကိဳးမွာ ၆ ႀကိဳးထပ္တိုးၿပီး ၁၃ ႀကိဳးနဲ႕ စ တီးခတ္ခဲ့သူပါ။ နန္းေတာ္တြင္းက ေမာင္ေမာင္သိုက္ ဦးေဆာင္တဲ့ မဟာဂီတအဖြဲ႕ႀကီးမွာ ေစာင္းသမား ၁၇ ဦးေလာက္ရိွတယ္။ ရတနာပံုေခတ္မွာ ေစာင္းမတတ္ရင္ လူရာမ၀င္ဘူး။ ဘုရင့္ေရွ႕ေတာ္ေျပးအဖြဲ႔လို မိဖုရားေခါင္းႀကီးဘက္က မမအံုး၊ မမဥ၊ တပယ္ခင္သစ္တို႕ ဦးေဆာင္တဲ့ အမ်ိဳးသမီး မဟာဂီတသမားေတြကလည္း သူတို႕ပညာနဲ႕ အေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကျပန္တယ္။ မဟာဂီတဟာ မင္းတုန္းမင္းေခတ္မွာ အထင္ေပၚအေက်ာ္ၾကားဆံုး ျဖစ္လာတယ္။
ေမာင္ေမာင္သိုက္ရဲ႕ မူလေရွ႕ေတာ္ေျပးအဖြဲ႕မွာ ေစာင္း ေမာင္ေမာင္သိုက္၊ အဆို ဦးေပနဲ႕ မိေက်ာင္းေမာင္ေမာင္ႀကီးတို႕ ပါ၀င္တယ္။ ေမာင္ေမာင္ႀကီး ဆိုတာ ေမာင္ေမာင္သိုက္ရဲ႕ဇနီး ခင္ခင္ရဲ႕ေမာင္ပါ။ ေနာက္ေတာ့ ေမာင္ေမာင္ႀကီးက ေစာင္းကို လိုက္စားတယ္။ ေမာင္ေမာင္ႀကီးက သူ႕ေယာက္ဖ ေမာင္ေမာင္သိုက္တီးတဲ့အကြက္ေတြကို ယူတီးေပမယ့္ ေမာင္ေမာင္သိုက္ရဲ႕ စံခ်ိန္ကို ခ်ိဳးႏိုင္တယ္။ ေမာင္ေမာင္သိုက္ထက္ေကာင္းတဲ့ အကြက္ေတြ တီထြင္တီး ခတ္တယ္။ အရင္စံခ်ိန္ထက္ ခံတဲ့ေနရာ ပိုခံ့လာတယ္။ တြဲတဲ့ေနရာ ပိုတြဲ႕လာတယ္။ ႏြဲ႕တဲ့ေနရာ ပုိႏြဲ႕လာတယ္။ သပ္တဲ့ေနရာ ပိုသပ္လာတယ္။ ရွပ္တဲ့ေနရာ ပိုရွပ္လာတယ္။ သြက္တဲ့ေနရာ ပိုသြက္လာတယ္။ ဟန္ယူရမယ့္ေနရာ ပိုဟန္ယူလာတယ္။ အဆိုသမားကို အခင္းနဲ႕ေခၚတယ္။ အေခၚနဲ႕အခင္းနဲ႕ တီးေပးတယ္တဲ့။
ဆရာျဖစ္သူ ေမာင္ေမာင္သိုက္က သူ႕ထက္ေတာ္တဲ့သူကို ေနရာေပးတယ္။ သေဘာထားႀကီးတယ္။ ေရွ႕ေတာ္ေျပးအဖြဲ႕က ေစာင္းကို ေမာင္ေမာင္ႀကီးပဲ တီးေစေတာ့တယ္။ ေမာင္ေမာင္ႀကီးတို႕ ေစာင္းတီးကြက္က ထမင္းလုတ္ လက္ကလြတ္က်ေအာင္ ေကာင္းလွပါသတဲ့။ ေမာင္ေမာင္ႀကီးက ေရွ႕သီခ်င္းမွန္သမွ် အကုန္ေတာ္လွန္ေရးလုပ္ပစ္သတဲ့။ ေရွ႕ကသီခ်င္းေတြကို သီခ်င္းအားလံုး နရီစည္းခ်ည္းလုပ္တယ္။ နရီစည္းနဲ႕ပဲသီဆိုခဲ့သတဲ့။ ေမာင္ေမာင္ႀကီးဟာ သီေပါမင္းလက္ထက္မွာအထိ ေရွ႕ေတာ္ေျပးအဖြဲ႕ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ေစာင္းဆရာျဖစ္ခဲ့ၿပီး၊ ေဒ၀ဣႏၵာဘြဲ႕ ခ်ီးျမႇင့္ခံရတယ္။ သူ႕အဖြဲ႕မွာ ေစာင္းက ေဒ၀ဣႏၵာေမာင္ေမာင္ႀကီး၊ အဆိုက ဦးေပ၊ တေယာက ကြမ္းဘိုးထိန္း ဦးမိႈ တို႔ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာ့ဂီတရယ္လို႕ စုစုစည္းစည္း၊ ဆုပ္ဆုပ္ကိုင္ကိုင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားတဲ့ မႏၲေလးရတနာပံုမ္ေခတ္ကာလမွာ သီခ်င္းအားျဖင့္ ေရးသားအေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ ျမ၀တီမင္းႀကီး ဦးစ ကလြဲလို႕ အျခားမရိွပါဘူး။ ဒီသီခ်င္းေတြကို အသစ္အဆန္း အကြက္အလက္မ်ားနဲ႕ အပီအျပင္ေဖာ္ႏိုင္တဲ့ တီးဖက္ဆိုင္ရာမွာ ေဒ၀ဣႏၵာေမာင္ေမာင္ႀကီးထက္ သာလြန္သူ အျခားမရိွပါဘူး။ ဒီသီခ်င္း ဒီအတီးနဲ႕ လုိက္ဖက္စြာ သဒၵါဆယ္ပါးႏွင့္ လုိက္ဖက္သီဆိုႏုိင္သူကလည္း ေနာင္အခ်ိန္ ဘုန္းႀကီးေပ လို႕ေခၚၾကတဲ့ ဦးေပထက္သာလြန္သူ မရိွခဲ့ပါဘူးလို႕ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႕သီခ်င္း သူတို႕အတီး သူတို႕အဆိုကို မူအျဖစ္ စံအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါဟာ မႏၲေလးမူ၊ မႏၲေလးစံမွ်သာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာ့မူ၊ ျမန္မာ့စံပါ။ ဒီမူ ဒီစံေတြကို ေခတ္ၿပိဳင္ပညာရွင္ေတြကလည္း နာယူတယ္။ ထိန္းသိမ္းတယ္။ ျဖန္႕ေ၀တယ္။
ဒီမူ ဒီစံေတြနဲ႕ မသိမသာ ယြင္းကာ ယိမ္းကာျဖစ္တဲ့အခ်ိန္ သီေပါမင္းလက္ထက္ အတြင္းေတာ္လက္်ာစိန္ဆိုင္းအမႈေတာ္ထမ္း ဆီဆံုရြာစား ေနမ်ိဳးေက်ာ္စြာေခါင္ ဘြဲ႕ရ ဆရာေဖႀကီးဟာ သီေပါဘုရင္ေရွ႕ေမွာက္ေသွ်ာင္မွာ ေပရြက္ထိုးၿပီး အသိေပးတင္ျပခဲ့လို႕ တိမ္းတဲ့ ယိမ္းတဲ့ မူမ်ား စံမ်ားကို ဆရာႀကီးေဖႀကီးကိုယ္တိုင္ သုတ္သင္တည္းျဖတ္ ျပင္ဆင္ေပးခဲ့ရတဲ့ သာဓကေတြ ရိွခဲ့ပါတယ္။ ဒီမူမွန္ ဒီစံမွန္ေတြဟာ ဆရာႀကီးသား ဆရာစိမ့္တို႕၊ ရြာစားႀကီးစိန္ေဗဒါတို႕နဲ႕အတူ ဂီတ၀ိေသာဓနီ ေမာင္ေမာင္လတ္၊ ေစာင္း ေမာင္ေမာင္ခန္႕၊ ေရႊျပည္ခင္ခင္ႀကီး၊ ခင္ခင္ေလး၊ ဆရာသိန္းႀကီး၊ ေဒၚသူဇာ၊ အုတ္ဆက္ခင္ေလး၊ ေမ၊ ဆရာဘႀကီး၊ ဆရာဘကေလး၊ ဆရာႏြဲ႕၊ ဦးေပၚဦး၊ ဆရာမွန္း၊ ဦးလူႀကီး၊ တပယ္ခင္သစ္၊ မမအံုး၊ မမမႈန္၊ ဘီလစ္ ဦးထင္၊ ႐ံုပိုင္ႀကီး ဦးစံ၀င္း၊ ဦးခင္ေမာင္ေဒြ၊ ဦးဘသင္၊ ဘာဂ်ာ ဆရာလႊား၊ ေဒၚေအာင္ၾကည္၊ ေဒၚေစာျမေအးၾကည္စသည္ျဖင့္ ပညာရွင္မ်ားဆီအထိ တစ္ဆုပ္တစ္ခဲ တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ က်န္ရစ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
(၂)
တစ္ဘက္က အမရပူရေခတ္ကတည္းက ျဖစ္ထြန္းခဲ့တဲ့ နန္းတြင္းအီေနာင္တို႕၊ ရာမတို႕ဇာတ္ေတြ၊ အျခားဇာတ္ေတာ္ႀကီးေတြ၊ ေျမ၀ိုင္းအဖြဲ႕ေတြ၊ ႐ုပ္စံုသဘင္ေတြဟာလည္း ရတနာပံုေခတ္မွာ ပိုမိုၿပီးအားေကာင္းဖြံ႕ၿဖိဳးလာတယ္။ မယင္းေတာ္၊ မကြမ္းငံု၊ မဆင္ခိုး စတဲ့ မင္းသမီးေတြဟာ နာမည္ေက်ာ္ ေတြေပါ့။ ေနာက္ သူတို႕အေမြကို မေထြးေလးက ဆက္ခံလိုက္တယ္။ ဆက္ခံတယ္လို႕ေျပာရ႐ံုမက အရင္မင္းသမီးေတြရဲ႕ စံခ်ိန္ကို သူ႕ေခတ္သူ႕အခါနဲ႕အညီ ခ်ိဳးႏိုင္ခဲ့တယ္ဆိုရင္ ပိုမွန္ပါတယ္။ ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့ မေထြးေလးမူ၊ မေထြးေလးဟန္၊ မေထြးေလးအကရယ္လို႕ ပိုမိုၿပီးလည္း ေကာင္းမြန္ေအာင္ သေႏၶမပ်က္ တီထြင္ႏိုင္ခဲ့လို႕ပါပဲ။ ျမန္မာအကမွာ ကိုယ္ပိုင္မူရယ္လို႕ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္ တီထြင္ႏိုင္တာ မ်ားမ်ားစားစား မရိွလွပါဘူးတဲ့။ မင္းသားမွာ ဦးစိန္ကတံုးနဲ႕ ကိုရာျပတ္၊ မင္းသမီးထဲမွာ မေထြးေလးပဲ ရိွတယ္လို႕ ဆိုၾကပါတယ္။
ရတနာပံုမ္ေခတ္မွာ လက္ထက္ေတာ္ႀကီးေရာ လက္ထက္ေတာ္ကေလးမွာေရာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈသဘင္ပညာေတြဟာ မႏၲေလးမွ တစ္ေလွ်ာက္လံုး တခမ္းတနား ရိွခဲ့ပါတယ္။ သီေပါမင္းလက္ထက္မွာ ေခတ္မီခမ္းနားတဲ့ ဇာတ္႐ံုေတာ္ႀကီးေတြလည္း ရိွေနပါၿပီ။ ဇာတ္႐ံုေတာ္ႀကီးေတြနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး ကုန္းေဘာင္ဆက္မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီးမွာ အခုလိုေရးသားထားပါတယ္။
“ထိုႏွစ္ (သက္ၠရာဇ္ ၁၂၄၆) တပို႕တြဲလ သမီးေတာ္ျမတ္ရတနာ နားထြင္းမဂၤလာ ခ်ီးျမႇင့္ေတာ္မူမည္ကို အစျပဳ၍ ပြဲသဘင္ခံေတာ္မူသည္မွာ အေရွ႕ဘက္ဇာတ္႐ံုေတာ္ႀကီးတြင္ ေကာင္းကင္ခရီးပ်ံျခင္း သြားျခင္း၊ စက္ယႏၲရားအလုပ္အေဆာင္ အဖြယ္အရာ၊ ေျမမွေပၚျခင္း ထြက္ျခင္း၊ ငုပ္ျခင္း လွ်ိဳးျခင္း၊ ဥမင္လမ္း အလုပ္အေဆာင္ အဖြယ္အရာ၊ ဇာတ္႐ံုေတာ္ႀကီးအလယ္ ဆန္းၾကယ္ေသာ ေရကန္၀ယ္ ႐ိုးရြက္စိမ္းရႊင္စြာ အဖူးခ်ပ္႐ံု ပြင့္ငံုႏွင့္တကြေသာ ေရႊပဒုမာၾကာပင္သည္ ေရေအာက္မွ တေရႊ႕ေရႊ႕ေပၚထြက္၍ ေနအ႐ုဏ္သင့္၍ ပြင့္လတ္ေသာအခါ ယင္းသည့္ၾကာငံုအတြင္းမွပါေသာ လွ်ပ္စစ္ႏြယ္ကဲ့သို႕ အဆင္တန္ဆာေရာင္ ကိုယ္ေရာင္တုိ႕ျဖင့္ ယွက္သန္းေသာ ေဒ၀စၦရာ ကညာဥပပတ္၊ သေႏၶနတ္သည္ လွည့္ပတ္ဟန္လွ ဦးညႊန္ခၿပီးလွ်င္၊ က်ဴကျခင္းျပဳစေသာ စက္ယႏၲရား အလုပ္အေဆာင္ အဖြယ္အရာ၊ မကိုဋ္သရဖူ၊ ဇာတ္႐ုပ္ ဇာတ္ေခါင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးမ်ားကိုလည္း စိန္ေရာင္ ျမေရာင္ ဖန္မွန္ထြတ္မ်ိဳးတို႕ႏွင့္ စီျခယ္လ်က္ စနစ္က်က် လွပေကာင္းမြန္ေအာင္ အသစ္လုပ္ေဆာင္၍ ဆင္ေစျခင္း ” စသည္ျဖင့္ ေရးသားထားပါတယ္။ အေရွ႕ဇာတ္႐ံုေတာ္ႀကီးမွာ “ရာမဇာတ္ေတာ္” ႀကီးကို အဆက္မျပတ္ ကယျပေစသလို၊ အလားတူ အေနာက္ဇာတ္႐ံုေတာ္ႀကီးမွာလည္း အေရွ႕ဇာတ္႐ံုေတာ္ႀကီးနည္းတူ ဆန္းၾကယ္ခမ္းနားစြာ ျပင္ဆင္ၿပီး “အီေနာင္ဇာတ္ေတာ္” ႀကီးကို ကျပခဲ့တယ္လို႕ ေရးသားထားပါတယ္။ ဒီလို ဇာတ္႐ံုေတာ္ႀကီးေတြနဲ႕ ကယျပၾကရာမွာ မင္းသားေတြက အီေနာင္ ကိုစံတုတ္တို႕၊ အီကင္း ကိုေမာင္ႀကီးတို႕၊ ကိုရာျပတ္တို႕နဲ႕အတူ မယင္းေတာ္၊ မကြမ္းငံု၊ မဆင္ခိုးတို႕ ျဖစ္မွာေပါ့။ ေနာက္ပိုင္း မေထြးေလး၊ တပယ္ခင္သစ္၊ တံပယ္ခင္ဥ၊ မစိန္ၾကာ့၊ မစိန္သုံ စတဲ့ မင္းသမီးေတြျဖစ္မွာပါ။
ဘယ္သူဘယ္၀ါေတြျဖစ္ေစ၊ မင္းတုန္းမင္းႀကီးလက္ထက္မွသည္ သီေပါမင္းလက္ထက္အထိ အႏုပညာအေမြအႏွစ္အာလံုး စု႐ံုးေဖာ္ထုတ္ စံျပဳခဲ့တဲ့ မူေတြ ဟန္ေတြ စံေတြအတိုင္း သေႏၶမပ်က္အျမဳေတအျဖစ္ အေျခတည္ၿပီးကာ ထိုမူ ထုိဟန္ ထိုစံေတြကတစ္ဆင့္ ေခတ္နဲ႕အညီ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္ တီထြင္ႏိုင္ခဲ့ၾကတဲ့ ပညာရွင္ေတြခ်ည္းပါပဲ။ ဒီစံ ဒီဟန္ ဒီမူေတြအားလံုး “မႏၲေလး” မွာေပၚထြန္းခဲ့တာခ်ည္းပါပဲ။
(၃)
သကၠရာဇ္ ၁၂၄၇ ခု ပါေတာ္မူၿပီးေနာက္ ထီးက်ိဳးစည္ေပါက္ျဖစ္ၿပီး တစ္စုတစ္စည္းတည္းေသာ အႏုပညာရွင္ေတြ ေရေ၀းၾကာပမာ ျဖစ္ၾကရပါတယ္။ ဒီေတာ့လည္း ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာဆိုသလို ထက္ေအာက္စုန္ဆန္ လြင့္ပါးၾကရပါေတာ့တယ္။ အစုအစည္းေျပပ်က္၊ အထိန္းအကြပ္မဲ့ၿပီး အားေပးခ်ီးျမႇင့္သူလည္း မရိွျဖစ္ကာ တစ္ဘက္ကလည္း အုပ္စိုးသူ လူမ်ိဳးျခားရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈေတြက လႊမ္းမိုးလာေလေတာ့ ျမန္မာအႏုပညာရွင္ေတြဟာ ကိုယ့္ပညာကို ရင္၀ယ သိမ္းသိမ္းထုပ္ထုပ္ျပဳလုပ္႐ံုကလြဲၿပီး မတတ္ႏိုင္ၾကေတာ့ပါဘူး။ ေရာက္ရာေနရာေဒသမွာ က်ားကုတ္က်ားခဲ ရပ္တည္ၿပီး ကိုယ့္အႏုပညာ မပ်က္ေအာင္ မနည္းထိန္းသိမ္းေနၾကရတဲ့ကာလေတြပါပဲ။
မႏၲေလးမွာ က်န္ရစ္တဲ့ ၀က္မစြပ္၀န္ေထာက္မင္းလို၊ ေလွသင္းအတြင္း၀န္မင္းလိုစသည္ျဖင့္ ပုဂ္ၢိဳလ္ႀကီးေတြက ျမင္ေတြ႕မွတ္ၾကား တတ္သိထားသမွ် မေပ်ာက္မပ်က္ရေအာင္ ေရးခၽြတ္ထိန္းသိမ္းထားၾကရတယ္။ ေယာအတြင္း၀န္မင္းရဲ႕သားျဖစ္သူ ေရႊျပည္ ေမာင္ေမာင္ေလး နဲ႕ လႊတ္ေတာ္သံေတာ္ဆင့္မင္းတို႕ကလည္း ရသမွ် သီခ်င္းႀကီး သီခ်င္းခံကို မူရင္းစာသား၊ သီခ်င္းဗ်ဴပၸတ္ေတြနဲ႕အတူ ေရးမွတ္ထားခဲ့ၾကတယ္။ အင္မတ္ အေျမာ္အျမင္ႀကီးတဲ့ ပုဂ္ၢိဳလ္ႀကီးေတြပါ။ အႏုပညာကိုယ္ခံအားနည္းကာ စံခ်ိန္မသိဘဲ ေလထဲခါးေတာင္က်ိဳးၿပီး တစ္ကျပန္စၾကတာမ်ိဳး မျဖစ္ရေအာင္ မူလတင္ခဲ့ၿပီးသားစံခ်ိန္ကို တခုတ္တရ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့တဲ့သေဘာပါ။
မႏၲေလးက မခြဲမခြာက်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ ေဒ၀ဣႏၵာေမာင္ေမာင္ႀကီးတို႕၊ ဘုန္းႀကီးေပတို႕၊ စင္ေတာ္ႀကီးဦးေပၚဦးတုိ႕၊ ဦးလူႀကီးတို႕၊ အညံ႕ျဖဴ ဦးတုတ္တို႕၊ ရြာစားႀကီး စိန္ေဗဒါတို႕၊ ဘာဂ်ာဆရာလႊားတုိ႕၊ ဦးထြန္းအိုင္တို႕၊ မေထြးေလးတို႕၊ မစိန္သံုတို႕၊ ဆီေက်ာ္ စိန္တင္တို႕၊ တပယ္ခင္သစ္တို႕၊ တပယ္ခင္ဥတို႕၊ ဆရာဘႀကီး၊ ဆရာဘေလးတို႕၊ ေစာင္းဆရာမ ေမတို႕၊ ဦးခင္ေမာင္ေဒြးတုိ႕၊ ဦးဘသင္၊ ဦးထင္၊ ဦးစံ၀င္းတို႕အထိ အၿမဲမျပတ္စုေ၀းကာ ျမန္မာ့မႈ ျမန္မာ့ဟန္ သီခ်င္းဂီတနဲ႕ သဘင္မႈေတြ မေပ်ာက္ပ်က္ရေအာင္ အစဥ္အၿမဲ ေတြ႕ဆံုတီးမႈတ္ညိႇႏိႈင္းၾကတယ္။
နယ္မွာ တစ္ေယာက္တစ္ေနရာ ေရာက္သြားၾကသူေတြမွာေတာ့ ဒီလိုအခြင့္အေရး မရၾကရွာဘူးေပါ့။ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚဘက္ ေရာက္သြားတဲ့ ရာမဇာတ္ေတာ္ပညာသည္ အဖြဲ႕ေတြကေတာ့ စုစုစည္းစည္းရိွၾကလို႕ ျပန္လည္ကယျပေနၾကသတဲ့။ သီေပါေစာ္ဘြား ဆာေစာခ်ယ္ကလည္း သူ႕စခန္းသာေဟာ္မွာ မႏၲေလးနန္းတြင္းက ၀ါဂီနစ္ပညာရွင္ေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားကို ေခၚယူေစာင့္ေရွာက္ထားခဲ့တယ္။
၁၉၃၀ ၀န္းက်င္ေရာက္ေတာ့ မႏၲေလးက “မဟာဂီတအသင္းႀကီး” ကို ဖြဲ႕ၿပီး စနစ္တက် ထိန္းသိမ္းၾကတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ အေနာက္ႏိုင္ငံေတးသြားနဲ႕ တူရိယာပစ္ၥည္းေတြက တြင္က်ယ္ေနၿပီ။ ျမန္မာလူငယ္ေတြမ်က္စိက် သြားရည္ယိုေနၾကၿပီ။ ဒါေပမယ့္ မႏၲေလးမွာ ျမန္မာ့အႏုပညာ အေသြးအသား အဆီ အႏွစ္က ဖိန္႕ဖိန္႕တုန္ေအာင္ အားေကာင္းခဲ့ေတာ့ ဒီအရသာက ေခတ္လူငယ္ေတြ ႏွလံုးသားထဲ စြဲထင္ကာ တစ္ေသြးတည္း တစ္သားတည္း ျဖစ္ေနၿပီ။
ဒီေတာ့ ကိုဘသက္၊ ကိုညိန္း၊ ကိုသန္႕ စတဲ့ ေခတ္ပညာတတ္လူငယ္မ်ားရဲ႕ ဂီတသစ္ကို ခ်ဥ္းကပ္ သင္ယူ ဖန္တီးၾကမူမွာ ျမန္မာ့ဂီတသေႏၶက ခုိင္မာၿပီးသားျဖစ္ေနေတာ့ မ်က္စိမွိတ္ပံုတူကူးတာမ်ိဳး ဘယ္လုပ္ပါေတာ့မလဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီကေန႕အထိ ၿမိဳ႕မၿငိမ္း၊ ဓားတန္းဦးသန္႕နဲ႕ ၿမိဳ႕မတူရိယာ အသင္း ဆိုတာတည္ရိွေနတာေပါ့။ ဂီတသစ္ကို ဖန္တီးတဲ့လူငယ္ေတြေပမယ့္ ကိုဘသက္တို႕၊ ကိုညိန္းတို႕၊ ကိုသန္႕တို႕ ဆိုတာ စိန္ေဗဒါနဲ႕ အိမ္နီးခ်င္းေတြ၊ လက္ရင္းတပည့္ေတြ၊ စိန္ေဗဒါေညႇာ္ကို တစ္၀ႀကီးမိခဲ့ၾကတဲ့သူေတြ။ ဒါေၾကာင့္ ၁၉၃၀ ၀န္းက်င္ကာလဟာ မင္းတုန္းမင္းႀကီးေခတ္မွာ ထပ္ဆင့္တီထြင္မြမ္းမံ စနစ္တက်တည္ရိွေနတဲ့ ျမန္မာ့ဂီတအႏုပညာကို ျမန္မာ့ဟန္၊ ျမန္မာ့စံ၊ ျမန္မာ့မူအေပၚ ကမၻာႏွင့္ယွဥ္ၿပီး ေခတ္မီကမၻာ့တူရိယာဟာ ကမၻာ့သေကၤတနည္းပညာေတြနဲ႕ တီထြင္ဆန္းသစ္ ႀကိဳးပမ္းေအာင္ျမင္ျခင္းရဲ႕ အထင္ကရ ႏွစ္ကာလေတြ ျဖစ္ခဲ့တာပါပဲ။
ပိုမိုထူးျခားတာက ျမန္မာ့မူမွန္ စနစ္မွန္မူရင္းမဟာဂီတကို မႏၲေလး မဟာဂီတအသင္းႀကီးက စနစ္တက် ထိန္းသိမ္း႐ံုသာမက ဒီပညာကို ေရွ႕ေနႀကီး ဦးခင္ေမာင္ေဒြးလို၊ ႐ံုပိုင္ႀကီး ဦးစံ၀င္းလို၊ ဘီလစ္ စာေရးႀကီး ဦထင္လို၊ ကြန္ဗင့္ေက်ာင္းသူ မသန္းျမင့္လုိ၊ မလွေရႊလို ေခတ္ပညာတတ္ လူငယ္မ်ားကလည္း အံုႏွင့္က်င္းႏွင့္ အေမြဆက္ခံၾကသလုိ၊ကမၻာႏွင့္အညီ တီထြင္ဆန္းသစ္တဲ့ ေခတ္ေပၚဂီတကုိလည္း ကိုဘသက္၊ ကိုသန္႔၊ ကုိညိန္းတုိ႔လုိ အုပ္စုအသင္း၀င္ေတြကလည္း ျမန္မာသေႏၶမပ်က္ တခမ္းတနား မ်က္ႏွာစာသစ္ဖြင့္တဲ့ ကာလာေတြပါ။ ပံုမွန္ျဖစ္ထြန္းျခင္း ေခတ္ၿပိဳင္ကာလမ်ားလို႔ ေျပာရပါမယ္။
သဘင္မႈမွာလည္း အၿငိမ့္သဘင္ကအထူးျခားဆံုး တုိးတက္ျဖစ္ထြန္းခဲ့တယ္။ မေငြၿမိဳင္၊ ၾသဘာေသာင္း၊ ေလဘာတီမျမရင္၊ ဥကၠလာေအးၾကည္စသည္ျဖင့္ အခုထိႏွစ္ ၁၀၀ ခ်ဥ္းလုတုိင္ တသသျဖစ္ေနၾကတဲ့ ကာလေတြပါပဲ။ တီထြင္ဆန္းသစ္တဲ့ အႏုပညာမွန္သမွ်ကို ကိုယ္ခံအားေကာင္းခဲ့တဲ့ ျမန္မာသေႏၶမပ်က္ မေမ့မေလ်ာ့နားလည္သေဘာေပါက္ ကၽြမ္းက်င္ေပါက္ေျမာက္စြာနဲ႔ တီထြင္ခဲ့ၾကတာခ်ည္းပါ။
(၄)
လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ျပည္တြင္းစစ္မီးေၾကာင့္ မတည္ၿငိမ္မႈနဲ႔ ပင္ရင္းမူလပညာရွင္ႀကီးမ်ား တစ္စတစ္စ ဆံုးပါးသြားမႈေတြေၾကာင့္ ယိမ္းယိုင္မႈက သိသာလာပါတယ္။ ဆရာဘကေလးတို႔၊ ဆရာထူးတုိ႔လုိ မဟာဂီတပညာရွင္ႀကီးေတြက ကိုယ့္စားရိတ္ကုိယ္စားၿပီး ရွမ္းပြဲက သဘင္သမဂၢအေဆာက္အအုံေလးမွာ မဟာဂီတသင္တန္းကို ခက္ခက္ခဲခဲေပးေနရတာ ေနာက္ဆံုးဘယ္လုိမွ မရပ္တည္ႏိုင္ေတာ့တဲ့ အေျခအေနေရာက္ခဲ့တယ္။ မႏၲေလးက ပညာသည္ေတြအဖို႔ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ့္အသိနဲ႔ကုိယ္ ရပ္တည္ထိန္းသိမ္းေနရတာပဲရွိတယ္။
ဒါေပမယ့္ ပညာေရးအရေရာ အသိအရေရာ ေစတနာအရေရာ ေကာင္းခဲ့ၾကေတာ့ “ သဘင့္တကၠသိုလ္ ”ဆုိတဲ့ ကမၸည္းေမာ္ကြန္းက ၀င္းလက္ေတာက္ပဆဲပါ။ မႏၲေလးရတနာပံုမ္ၿမိဳ႕ေတာ္မွာ အရွိန္အဟုန္နဲ႔ ပြင့္လန္းခဲ့တဲ့ ျမန္မာ့အႏုပညာ စံမွန္မူမွန္ စနစ္မွန္ေတြကုိ အစဥ္အဆက္ မေပ်ာက္မပ်က္ လက္ဆင့္ကမ္းခဲ့ၾကတဲ့ မယင္းေတာ္၊ မကြမ္းငံု၊ မဆင္ခုိးစတဲ့ ပညာေက်ာ္မင္းသမီးႀကီးေတြရဲ႕အေမြကုိ ဆက္ခံတာ မေထြးေလးမဟုတ္ပါလား၊ မေထြးေလးဟာ အေမြကိုဆက္ခံ႐ုံမက မေထြးေလးဟန္၊ မေထြးေလးမူ၊ မေထြးေလးအကရယ္လို႔ တြင္က်န္ရစ္ေအာင္ တီထြင္ႏိုင္ခဲ့သူမဟုတ္ပါလား။
မေထြးေလးရဲ႕ပညာအေမြကို ဆက္ခံသူက ၾသဘာေသာင္းျဖစ္တယ္။ၾသဘာေသာင္းက မေထြးေလးဆီက ပညာေတြသာမက ေရႊနန္းတြင္းပညာရွင္ေတြျဖစ္တဲ့ အီေနာင္ကိုစံတုတ္နဲ႔ တပည့္မင္းသား ဦးစိန္အုပ္တုိ႔၊ဦးထြန္းရတုိ႔၊ ႐ုပ္ေသးႀကိဳးဆြဲဆရာမုန္းတုိ႔၊ အပ်ိဳေတာ္မသံုႀကီးတုိ႔၊မစံရွား မစံထားတုိ႔ဆီကလည္း ပညာကုန္သင္ယူရရွိခဲ့တဲ့သူ ျဖစ္တယ္။
မေထြးေလးဆီက ျမန္မာအကစစ္စစ္နဲ႔ မင္းသမီးအတတ္ပညာေတြ ရခဲ့တယ္။မင္းသား ဦးစိန္အုပ္ဆီက ယိုးဒယားအကလုိ႔ေခၚတဲ့ ေရွး႐ိုးတပင္တုိင္ အကေတြ၊အီေနာင္အကေတြ ရခဲ့တယ္။မသံုႀကီးဆီက အပ်ိဳေတာ္ ၁၂ ခန္းကုိ သင္႐ိုးကုန္ရတယ္။မစံရွား မစံထားဆီက အၿငိမ့္အကေတြ ရခဲ့တယ္။ ေရႊနန္းေတာ္ႀကီးထဲက နန္းသံုးေတာ္၀င္ မူမွန္စနစ္မွန္မင္းသမီးအတတ္ပညာေတြကုိ ၾသဘာေသာင္းက ရခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ၾသဘာေသာင္းဟာ ဆရာေတြရဲ႕စံခ်ိန္ကုိခ်ိဳးၿပီး အကမွာျဖင့္ၾသဘာေသာင္းမူ၊ၾသဘာေသာင္းဟန္အျဖစ္ သီးျခားခြဲထြက္လာကာ ၾသဘာေသာင္းခါး၊ ၾသဘာေသာင္းေမးထုိး၊ ၾသဘာေသာင္းဒူး၊ ၾသဘာေသာင္းပခံုး၊ ၾသဘာေသာင္းထဘီနားခတ္လုိ႔ ေျပာစမွတ္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ၾသဘာေသာင္းဟာ မေထြးေလးလုိပဲ အကမွာ တံခြန္ထူ စံခ်ိန္ခ်ိဳးခဲ့သူ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ မႏၲေလးပန္တ်ာ ေျမေပၚကေန ၾသဘာေသာင္းဟာ တစ္ေလွ်ာက္လံုးႏုိင္ငံတကာက တစ္ေမးတည္းေမးခဲ့ၾကလို႔ ပညာရွင္ႀကီးေတြမ်က္ႏွာပူခဲ့ၾကတဲ့ “ ျမန္မာအကေဗဒ (Choregraphy)ရွိသလား ”ဆုိတဲ့ ေမးခန္းကို လက္မေထာင္ၿပီး ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ေျဖႏုိင္ေအာင္ စနစ္တက် တီထြင္အေျဖေပးႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။
ၾသဘာေသာင္းတို႔ေခတ္ေရာက္ေတာ့ ေခတ္အေနအထားရ အၿငိမ့္ပံုစံကိုေျပာင္းလဲေစခဲ့ေပမယ့္ “ျမန္မာအက” မူရင္းဟန္ကေတာ့ အေကာင္းဘက္ကုိ ပိုမုိတုိးတက္ခဲ့တယ္။ ဒါဟာ ၾသဘာေသာင္းရဲ႕အစြမ္းအစပဲျဖစ္ပါတယ္။= ကိန္းႀကီးခန္းႀကီးႏုိင္လွတဲ့ ျမန္မာအကကို သြက္သြက္လက္လက္၊ ဖ်တ္ဖ်တ္လတ္လတ္၊ စည္းသြက္၊ ၿပိဳင္စည္းေတြနဲ႔ ဖ်ိဳးဖ်ိဳးဖ်တ္ဖ်တ္ ကကြက္ေတြအျဖစ္ ဆန္းသစ္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာအကသေႏၶကို နားလည္ထား၊ တတ္ကၽြမ္းထားသူမို႔ သေႏၶမပ်က္ တီထြင္ႏုိင္ခဲ့တာေသခ်ာပါတယ္။
မႏၲေလးပန္တ်ာေက်ာင္းမွာ အကနည္းျပဆရာမႀကီးလုပ္ခဲ့တဲ့ ၾသဘာေသာင္းဟာ သူ႔သင္တန္းသူေတြကုိ သင္ဖို႔ဗံုေလးလံုးနဲ႔ ကရတဲ့ ကဗ်ာလြတ္ ကကြက္(၃)ဆင့္ ကႀကိဳး(၇၅)မ်ိဳးကို တီထြင္သင္ၾကားသလို . . .။ အကယ္၍ ပန္တ်ာသင္တန္းဟာ (၃)ႏွစ္နဲ႔ မလံုေလာက္လုိ႔ (၅)ႏွစ္တုိးခဲ့ရင္ အဆင္သင့္ သင္ၾကားႏုိင္ဖုိ႔ေနာက္ထပ္ (၂)ဆင့္ ကႀကိဳး(၅၀)မ်ိဳး၊ စုစုေပါင္းကႀကိဳး(၁၂၅)မ်ိဳးကုိ အဆင္သင့္တီထြင္ၿပီးတဲ့ အေနအထားေရာက္ေနပါၿပီ။
ျမန္မာအကမွာ ဒိုးဆစ္ကအဓိကက်ပါတယ္။ ျမန္မာသံစဥ္ထဲမွာ အဆစ္အပိုင္းေတြပါတယ္။ ပတ္မဆစ္ စခြန္႔ဆစ္ေတြပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘယ္ျမန္မာ သီခ်င္းမဆုိ စာသားနဲ႔အသြားမသိရခ်င္ေန ဒိုးဆစ္ကုိစံထားၿပီး ကျပလုိ႔ရတာ ျမန္မာအကရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ပါ။ ဒုိးဆစ္ဟာ ျမန္မာအကရဲ႕ သေကၤတပဲ။ ဒါကုိ ၾသဘာေသာင္းကသိေတာ့ သူ႔ကကြက္ကႀကိဳး (၁၂၅)မ်ိဳးဟာ အားလံုးဒုိးဆစ္ကုိ အေျခခံတယ္။ ဗုံေလးလံုး၊ စည္း၀ါးနဲ႔ရွိရင္ကလို႔ ရၿပီ၊ ႀကိဳက္တဲ့ ျမန္မာသီခ်င္း လာခဲ့။
ျမန္မာအကဟာ “ေခါင္း၊ ခါး၊ ေျခ၊ လက္ ဤေလးခ်က္မပ်က္ေစရ သုခမ” လို႕ဆို႐ိုးစကားရိွသလို ေခါင္းအငဲ့အေစာင္း၊ ခါးအညႊတ္အေကြး၊ ေျခအႏႈတ္အသိမ္းသာမက မ်က္စိအၾကည့္ထိ ေသးစိပ္တယ္။ လက္ရဲ႕လႈပ္ရွားမႈကေတာ့ မေျပာပါနဲ႕ေတာ့၊ အညႊတ္၊ အေပ်ာင္း၊ အႏႊဲ႕၊ အယဥ္အကုန္ပါတယ္။ လက္ေမာင္းလက္ဖ်ံသာမက လက္ေခ်ာင္းေလးငါးေခ်ာင္းရဲ႕ အပူးအကပ္၊ အေကြးအဆန္႕ေတြကအစ စနစ္တက်ရိွပါတယ္။
ဒါကို ကေသာလက္လို႕ သီးျခားထုတ္ႏႈတ္ေခၚရပါအံုးမယ္။ ေဒါင္းလက္တဲ့၊ ဟသၤာလက္တဲ့၊ အ႐ုပ္လက္တဲ့၊ သမင္ခ်ိဳေထာင္လက္တဲ့၊ အလံလက္တဲ့၊ ဟသၤာပါးစပ္လက္တဲ့၊ ပုဇြန္တက္က်ိဳးလက္တဲ့၊ ယိုးဒယားလက္ကြင္းလက္တဲ့၊ ၾကာဖူးလက္တဲ့၊ ၾကာပြင့္လက္တဲ့၊ ေႁမြေဟာက္လက္တဲ့။ သူ႕ဟာနဲ႕သူရိွပါတယ္။ ဥပမာဆိုပါေတာ့ အၿငိမ့္မင္းသမီးတစ္ေယာက္က “အကို႕ မခို႕တ႐ို႕ဆိုလိုက္သည္၊ စိမ္းလဲ့ၾကည္ၾကည္” လို႕ သီခ်င္းဆိုၿပီး အကို႕ဆိုကာ အၿငိမ့္စင္ေထာင့္ကို ရည္ညႊန္းရင္ လက္ညိႇဳးနဲ႕ တည့္တည့္မထိုးပါဘူး။ သမင္ခ်ိဳေထာင္လက္ကေလးနဲ႕ ညႊန္ျပၾကတာပါ။
“ ျမရင္ပါ ေမာင္ရယ္၊ တစ္နာရီထဲ ေမာင္နဲ႕ခ်စ္ပါရစီ” ဆိုရင္လည္း တစ္နာရီဆိုတဲ့တစ္ကို သမင္ခ်ိဳေထာင္လက္နဲ႕ပဲ သ႐ုပ္ေဖာ္တာပါ။ ဒါမွ အႏုပညာေျမာက္တယ္။ ျမန္မာအကဆိုတာ ကဟန္ ကိုယ္ေနကိုယ္ထား လွပဖို႕က အဓိကက်တယ္။ ျမန္မာအကသေႏၶဟာ မ်ဥ္းေကြးသေဘာေဆာင္တယ္။ ညႊတ္ေျပာင္းတယ္။ ႏႊဲေႏွာင္းတယ္။ စက္၀ိုင္းသေဘာ မ်ဥ္းေကြးသေဘာ အေျခခံမွာ အကေတြကို တီထြင္ၾကတာပါ။ မ်ဥ္းမတ္၊ မ်ဥ္းေျဖာင့္သေဘာေဆာင္တဲ့ ကက်ိဳးကကြက္ေတြက ျမန္မာအကရဲ႕ သေႏၶမဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာ့မ်က္စိမွာ အလွလို႕ မျမင္ႏိုင္ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ အကဆိုတာ အလွကို ဖန္ဆင္းတာပဲ မဟုတ္ပါလား။
(၅)
နည္းပညာေတြ မိုးထိုးထြန္းကားၿပီး တက္ကၽြမ္းေနၾကခ်ိန္ တစ္ခ်ိန္က မႏၲေလးမွာ ျဖစ္ထြန္းစံခ်ိန္တင္ခဲ့တဲ့၊ ယဥ္ေက်းမႈမွတ္တုိင္ႀကီးေတြလည္းျဖစ္တဲ့ ျမန္မာဆင္ဖိုနီ ၾသဂတ္စၾတာနဲ႕ ျမန္မာ ကိုရီယိုဂရပ္ဖီဆိုတာ . . .၊ အခု . . .။
ဆူးငွက္
No comments:
Post a Comment