ပညာေရးျမႇင့္တင္ဖို႔

စစ္အစိုးရလက္ေအာက္ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုေက်ာ္ကာလအတြင္း “ပညာေရးျဖင့္ ေခတ္မီဖံြ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေသာ ႏုိင္ငံေတာ္ႀကီး တည္ေဆာက္အံ့” ဟူေသာ ေဆာင္ပုဒ္ကိုစဲြကိုင္၍ ပညာေရးစနစ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ လက္ေတြ႕တြင္ ေခတ္မီႏုိင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ရန္ လိုအပ္ခ်က္ တစ္ခုျဖစ္ေသာ ျမန္မာ့ပညာေရးစနစ္သည္ အျငင္းပြားဖြယ္ရာမရွိ ေခတ္ေနာက္က် က်န္ေနရစ္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ငါးဆယ္ေက်ာ္က အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ ထိပ္တန္းေနရာရွိခဲ့ေသာ ျမန္မာ့ပညာေရးသည္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွစ၍ ခ်ဳိ႕ယြင္း၊ လဲြမွားေသာ ပညာေရးမူ၀ါဒမ်ား၊ နည္းစနစ္မ်ား က်င့္သုံးခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ႏွစ္ ၂၀ အတြင္း သိသိသာသာ နိမ့္က်သြားခဲ့ေၾကာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ဘူမိသိပၸံအသင္းမွ ေဒါက္တာဦးသိန္းက အႀကီးစားျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ လိုအပ္ေနေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံပညာေရးစနစ္ ေဟာေျပာပဲြတြင္ ေ၀ဖန္ေထာက္ျပခဲ့သည္။
လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ အဖက္ဖက္မွ နိမ့္က်ေနေသာ ျမန္မာ့ပညာေရးကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနက အစီအစဥ္မ်ား ေရးဆဲြ ေဆာင္ရြက္ေနသလို ျပင္ပမွ ပညာရွင္မ်ားကလည္း ျမန္မာ့ပညာေရး ျပန္လည္ဖြြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္လာေစရန္ ေဆြးေႏြးတုိင္ပင္ေနၾကသည္။
အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံအခ်ဳိ႕ႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ရန္ အခ်ိန္ယူ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ ျမန္မာ့ပညာေရး၏ အႀကီးမားဆုံး အားနည္းခ်က္မွာ ပညာေရးအသုံးစရိတ္ သုံးစဲြႏုိင္မႈျဖစ္ၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာေငြ၏ ၅ ရာခုိင္ႏႈန္းခန္႔သာ အသုံးျပဳခြင့္ ရရွိထားသည္။ ၎ပညာေရးအသုံးစရိတ္သည္ ပညာေရး၀န္ထမ္းမ်ား တိုးခ်ဲ႕ခန္႔ထားျခင္း၊ လစာေငြေပးေခ်ျခင္း၊ ပညာေရးအေဆာက္အအုံမ်ား ျပဳျပင္တုိးခ်ဲ႕ ေဆာက္လုပ္ျခင္း စသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ အဓိက
အသုံးျပဳေနရသည္။
ပညာေရးအသုံးစရိတ္ နည္းပါးျခင္းေၾကာင့္ ျမန္မာ့ပညာေရးသည္ အေျခအေနႏွစ္ရပ္ႏွင့္ ရင္ဆုိင္ႀကံဳေတြ႕ေနရသည္။ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းမ်ား တြင္ အေထြေထြအသုံးစရိတ္မ်ား၊ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးအစီအစဥ္မ်ား ေဆာင္ရြက္ရန္ႏွင့္ တကၠသိုလ္မ်ားတြင္ သုေတသနအစီအစဥ္မ်ား လုပ္ကိုင္ရန္ ေငြေၾကးသုံးစဲြႏုိင္မႈ နည္းပါးေနျခင္းႏွင့္ ပညာေရး၀န္ထမ္း ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ ပုံမွန္ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းဘ၀ ခက္ခဲလာျခင္းျဖစ္သည္။
ျပည္တြင္းရွိ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားသည္ ပညာေရးဌာန၏ ေထာက္ပံ့ေငြ နည္းပါးျခင္းႏွင့္ ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာေဒသခံမ်ား၏ ပံ့ပိုးကူညီမႈ အားနည္းျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ေက်ာင္းအေထြေထြအသုံးစရိတ္အတြက္ အခက္အခဲႀကံဳေနရသည္။
“ဒီႏွစ္က်မွ အေသးသုံးအတြက္ က်ပ္တစ္သိန္းနီးပါးရတယ္။ လက္ရွိသုံးေနတာက တစ္ႏွစ္ကို က်ပ္သိန္းသုံးရာေလာက္ရွိတယ္။ က်ားႀကီးေတာ့ ေျခရာႀကီးတယ္။ မျဖစ္မေနပုံမွန္ကေတာ့ လုပ္အားေပးအကူေတြ ငွားရတယ္။ အထူးသျဖင့္ မူလတန္းေပါ့။ အခုက ၁၅ ေယာက္ ငွားရတဲ့ လခ ရွိတယ္။ ေနာက္ေက်ာင္းႀကီးျဖစ္တဲ့အတြက္ အစိုးရခန္႔ သန္႔ရွင္းေရးတစ္ေယာက္ပဲ ရွိတယ္။ ေက်ာင္းမွာ အိမ္သာေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ရွိတယ္။ အဲ့ဒါ ေလးေယာက္ထပ္ငွားရတယ္။ ေက်ာင္းသားေလးေထာင္ေက်ာ္ရဲ႕ အမႈိက္လည္း ေကာက္ရေသးတယ္ေလ။ ဖုန္းက အစုိးရက ေပးေပမယ့္ မမွ်ဘူးျဖစ္ေနတယ္။ ေက်ာင္းႀကီးျဖစ္ေတာ့ ဘယ္က႑မွ ခိုလို႔မရဘူး။ ဘင္ခရာ၊ ပန္းခ်ီေတြအတြက္ ျပင္ပဆရာ ငွားရတယ္။ ဒါက လစဥ္ေပးရ တာေတြေပါ့။ ေနာက္ျခင္ေဆးဖ်န္းတာေတြရွိတယ္”ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ နာမည္ႀကီး အေျခခံပညာ အထက္တန္းေက်ာင္းတစ္ခုမွ ေက်ာင္းအုပ္ ဆရာမႀကီးကေျပာသည္။
အဆုိပါ စရိတ္မ်ားအတြက္ ေက်ာင္းသားမိဘ အစည္းအေ၀းမ်ားတြင္ တင္ျပ၍ အလွဴေငြ ထည့္၀င္မႈျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ယခင္ ရရွိထားေသာ ေငြပင္ေငြရင္းမ်ားမွလည္းေကာင္း၊ အသုံးစရိတ္ကို ျဖည့္ဆည္းေနရၿပီး ေငြပင္ေငြရင္း မရွိေသာ ေက်ာင္းမ်ားသည္ အခက္အခဲႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေန ရေၾကာင္း ၎ကဆုိသည္။
လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ပိုင္းက အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား၌ ေက်ာင္းအပ္ခ်ိန္တြင္ အပိုေငြေၾကးမ်ား ေကာက္ခံမႈမျပဳရန္ ၫႊန္ၾကားခဲ့ၿပီးေနာက္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ားသည္ ေက်ာင္းဘ႑ာေငြအတြက္ ပိုမို႐ုန္းကန္ ရွာေဖြရရွိမႈရွိလာခဲ့ၿပီး ခ်ဳိ႕တဲ့ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာမ်ားရွိ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ခ်ည့္နဲ႔သြားခဲ့သည္။
“၂၀၀၅-၂၀၀၆ ေလာက္တုန္းက ေကာက္လုိက္ေသးတယ္။ ေကာက္လို႔ရတဲ့ အေနအထား ရွိတာေပါ့ေနာ္။ သဒၶါေၾကးေပါ့။ အခုမေကာက္တာ သုံးႏွစ္ရွိၿပီ။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ေကာက္လုိက္တုိင္း ေက်ာင္းဖြင့္ရာသီမွာ လႈပ္လို႔မရဘူး။ တစ္ေယာက္ေယာက္က မေက်နပ္လို႔ ဖြလုိက္ရင္ တီခ်ယ္တို႔ပဲ ျပႆနာျဖစ္ခံရတာေလ။ ပညာေရး၀န္ထမ္းကို အေထာက္အပံ့ျပဳတဲ့ ဥပေဒက မရွိဘူးျဖစ္ေနတယ္။ ဘယ္သူနဲ႔ျဖစ္ျဖစ္ တီခ်ယ္တို႔က ခံဘက္ကပဲ”ဟု အထက္ပါ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာမႀကီးက ေျပာသည္။
ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနက ထုတ္ေပးေသာ အေသးသုံးစရိတ္သည္ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား ရပ္တည္မႈအတြက္ လုံေလာက္မႈ မရွိျခင္းေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမိဘမ်ား၊ ေက်ာင္းအက်ဳိးေတာ္ေဆာင္အဖဲြ႕ႏွင့္ ေဒသခံျပည္သူလူထု၊ ေစတနာအလွဴရွင္မ်ား၏ ပံ့ပိုးကူညီမႈကို လုိအပ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား ဖံြ႕ၿဖိဳးတုိးတက္လာေစရန္ သက္ဆုိင္ရာ ေဒသအလုိက္ ေခတ္ကာလႏွင့္ ေလ်ာ္ညီေသာ ေက်ာင္းလခ၊ ေက်ာင္း၀င္ေၾကး သတ္မွတ္ျခင္းျဖင့္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ား ရင္ဆုိင္ေနရေသာ အခက္အခဲကို ေလ်ာ့က်ေစႏုိင္ေၾကာင္း ၎ကသုံးသပ္သည္။
“အခုက မတုိးတက္ဘဲနဲ႔ ေခ်ာင္ပိတ္႐ုိက္ခံထားရတယ္။ ေပတံတစ္ေခ်ာင္းနဲ႔ ျမန္မာတစ္ႏုိင္ငံလုံးက ေက်ာင္းေတြကို မတုိင္းတာသင့္ဘူး။ သူ႔အေန အထားနဲ႔သူ ရွိၾကတယ္။ မေကာက္ရဘူးဆိုေတာ့ တစ္ႏုိင္ငံလုံး ဒီတစ္မူတည္းပဲ။ အဆင္မေျပႏုိင္ဘူး။ အဲ့ဒီေတာ့ သင့္တင့္တဲ့ႏႈန္းနဲ႔ သတ္မွတ္ေပး မယ္ဆုိရင္ေရာ အဆင္မေျပဘူးလား။ တစ္ႏွစ္လုံး ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ကို က်ပ္ငါးရာန႔ဲ သုံးဆိုရင္ေတာ့ မရႏုိင္ဘူးေနာ္။ လက္ရွိျဖစ္ေနတ့ဲ ေစ်းႏႈန္းနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ အခ်ဳိးခ်သင့္တယ္လို႔ ထင္တယ္။ အခုေတာ့ ေက်ာင္းအုပ္ေတြလည္း မေကာက္န႔ဲ ငါလည္းမေပးႏုိင္ဘူး။ လုပ္ငန္းကို ေအာင္ျမင္ေအာင္လုပ္ဆိုေတာ့ ကိုယ္ေရာက္တဲ့ဘ၀မွာ လုပ္ေနရတာေပါ့”ဟု ေက်ာင္းအုပ္ဆရာမႀကီးကဆိုသည္။
ျပည္တြင္းတကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားသည္ အစုိးရတကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အသုံးစရိတ္ျဖင့္ လည္ပတ္ေဆာင္ရြက္ေန ၾကသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ ပညာေရး၀န္ထမ္းမ်ား၏ လစာေငြသည္ အသုံးစရိတ္၏ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ ရွိေနၿပီး ႐ုံးသုံးပစၥည္းကိရိယာမ်ား ၀ယ္ယူျခင္း၊ အေဆာက္အအုံမ်ား ျပဳျပင္တည္ေဆာက္ျခင္းတို႔အတြက္ ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ သုေတသနလုပ္ငန္းႏွင့္ အျခားပဲြလမ္းသဘင္မ်ားအတြက္ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ အသုံးျပဳေနေၾကာင္း ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ တကၠသိုလ္တစ္ခု၏ စီမံ၊ ဘ႑ာဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူကဆုိသည္။
ယခုႏွစ္သုံးစဲြေနေသာ ပညာေရးအသုံးစရိတ္သည္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္က ခန္႔မွန္းေရးဆဲြ တင္ျပထားျခင္းျဖစ္ၿပီး လာမည့္ဘ႑ာႏွစ္အတြက္ တင္ျပထားၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း သိရသည္။
“ေနာက္ႏွစ္အသုံးစရိတ္ကို တင္ျပထားၿပီးၿပီ။ ရာခုိင္ႏႈန္းအားျဖင့္ တုိးေတာင္းထားတာ မရွိပါဘူး။ တကၠသိုလ္ရဲ႕ ေမာင္းႏွင္အားမွာ သုေတသန လုပ္ငန္းက အေရးႀကီးတယ္။ အခုက တကၠသိုလ္ေတြ ဖံြ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈအတြက္ မဟုတ္ဘဲ လစာနဲ႔တင္ အသုံးစရိတ္က ကုန္ေနတယ္”ဟု အထက္ပါ တာ၀န္ရွိသူကေျပာသည္။
အေျခခံႏွင့္ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး က႑အတြက္ ဖံြ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ရန္ႏွင့္ အေထြေထြ အသုံးစရိတ္မ်ားအတြက္ အခက္ေတြ႕ေနခ်ိန္တြင္ တကၠသိုလ္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ အေျခခံပညာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ လစာေငြသည္ ၎တို႔ဘ၀ ရပ္တည္ေရးအတြက္ စိန္ေခၚမႈျဖစ္လာခဲ့သည္။
အစိုးရ၀န္ထမ္း အမ်ဳိးသားဆရာ ရွားပါးမႈႏွင့္ ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔လာေသာ က်ဴရွင္ယဥ္ေက်းမႈတုိ႔က ပညာေရးစနစ္ ဆိုးေမြအျဖစ္ ျမန္မာ့ လူအဖဲြ႕အစည္းအတြက္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈတစ္ခု ျဖစ္လာေနသည္။
“ေက်ာင္းဆရာမေတြရဲ႕ ပညာေရးလုပ္ငန္းေတြဟာ အင္မတန္မွ က်ပ္တည္းတာကို ေတြ႕ရတယ္။ စိုးရိမ္စရာအခ်က္တစ္ခုက ေက်ာင္းဆရာ မလုပ္ခ်င္ၾကဘူး။ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္မွာ ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းဆရာပါလို႔ မေျပာရဲတဲ့ အေျခအေနရွိတယ္။ အမ်ဳိးသားဆရာ ရွားပါးမႈဟာ ျမန္မာ့ပညာေရးမွာ အမ်ားႀကီး စဥ္းစားရေတာ့မယ့္ အေျခအေနရွိေနတယ္။ စံျပပုဂၢိဳလ္အေနနဲ႔ ဆုံး႐ႈံးသြားၿပီ ျဖစ္တယ္။ ပညာေရးေဘာင္ကို ေက်ာ္သြားၿပီးေတာ့ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းအေနနဲ႔ က်ား၊ မ ႐ႈေထာင့္ကေန ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဘယ္လုိမ်ား ကုစားႏုိင္မယ္ဆိုတာ အျမန္ဆုံးရွာေဖြရမယ္။ အဲဒါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ႀကီးႀကီးမားမား သက္ေရာက္မႈ ရွိႏုိင္ပါတယ္”ဟု အစိုးရစာသင္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားဆရာ ရွားပါးလာမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေမာကၡပညာေရးမဂၢဇင္း၊ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္၊ ပညာေရးသုေတသီ ဦးသိန္းႏုိင္က သုံးသပ္သည္။
ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းဘ၀ ပုံမွန္ျပန္လည္ရပ္တည္ႏုိင္ရန္ႏွင့္ အလုပ္ဂုဏ္သိကၡာ ျပန္လည္ရွင္သန္ႏုိင္ရန္ နည္းလမ္းမ်ဳိးစုံ အပူတျပင္းရွာေဖြ၍ အလ်င္အျမန္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ လုိအပ္ေနေၾကာင္း ၎ကေ၀ဖန္ေထာက္ျပသည္။
“တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနတဲ့ ဆရာမေတြရဲ႕ လူမႈစီးပြား အဆင္ေျပမႈကိုလည္း ပံ့ပိုးေပးရမွာပါ။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြရဲ႕ လူမႈစီးပြားနဲ႔ အလုပ္ ဂုဏ္သိကၡာကို ျမႇင့္တင္မွသာလွ်င္ အရည္အေသြးကို ေမွ်ာ္လင့္လို႔ ရႏုိင္မွာေလ။ အဲ့ဒါကို ဘယ္လုိလုပ္လု႔ိ ရႏိုင္မလဲဆိုတာ စဥ္းစားၾကဖို႔ လိုပါတယ္။ ဆရာမေတြဟာ တကယ့္ကို ခက္ခက္ခဲခဲ၊ က်ပ္က်ပ္တည္းတည္း ရပ္တည္ေနရတယ္။ တရား၀င္အခ်ိန္ျပည့္ အစုိးရ၀န္ထမ္း ေက်ာင္းဆရာအလုပ္နဲ႔ ရွင္သန္လို႔မရတဲ့ အခါက်ေတာ့ တျခားအလုပ္ေတြ လုပ္ေနရတယ္။ တျခားနည္းလမ္းနဲ႔ ၀င္ေငြရွာေနရတာလည္း ၾကားသိရပါတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြကိုေတာ့ အျပစ္မေျပာလိုပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ က်ဴရွင္ယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမိုးေနတာဟာ တုိင္းျပည္အတြက္ အင္မတန္ စိုးရိမ္စရာေကာင္း ပါတယ္။ ပုဂၢလိကလြတ္လပ္ခြင့္ ေပးလုိက္ရင္ က်ဴရွင္ယဥ္ေက်းမႈ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ပေပ်ာက္သြားမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္”ဟု ဦးသိန္းႏုိင္က အႀကံျပဳသည္။
ျမန္မာ့ပညာေရးအနာဂတ္ကို ႀကီးႀကီးမားမား ၿခိမ္းေျခာက္ေနေသာ အေျခအေနႏွစ္ရပ္ကို ေျဖရွင္းႏုိင္ရန္ ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ တစ္ရပ္တည္းကို ေမွ်ာ္လင့္ေန၍ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ဘဲ ႏုိင္ငံတကာအကူအညီမ်ား၊ ရပ္ရြာ လူထုႏွင့္ ပညာေရးအဖဲြ႕အစည္းမ်ား၊ အစိုးရမဟုတ္ေသာ အဖဲြ႕အစည္း မ်ား၏ ပံ့ပိုးကူညီမႈႏွင့္ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္ႏွင့္ အေျခခံပညာေက်ာင္း မ်ားအတြက္ ကိုယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ဘ႑ာေငြ ရွာေဖြသုံးစဲြခြင့္ႏွင့္ ပုဂၢလိက လြတ္လပ္ခြင့္တို႔ လုိအပ္လာေနျခင္း ျဖစ္သည္။
ထို႔အျပင္ ေငြေၾကးဓနအင္အား ႀကီးမားေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ား အေနျဖင့္ ျမန္မာ့ပညာေရး အေျပာင္းအလဲအတြက္ ဘ႑ာေရးဆုိင္ရာ ေထာက္ပံ့ကူညီမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္မည္ဆုိပါက ပညာေရးဖံြ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ ပိုမိုလ်င္ျမန္လာႏုိင္ေၾကာင္း ပညာေရးေလ့လာသူမ်ားက သုံးသပ္လ်က္ ရွိသည္။
လက္ရွိခ်ိန္တြင္ ျမန္မာေနရွင္နယ္လိဂ္ ေဘာလုံးၿပိဳင္ပဲြအတြက္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားသည္ ႏုိင္ငံျခားသား ေဘာလုံးကစားသမားမ်ား ငွားရမ္းျခင္း၊ ျပည္တြင္း ေဘာလုံးကစားသမားမ်ားအား လစာေငြ ျမင့္မား စြာေပးထားျခင္းႏွင့္ ေဘာလုံးအသင္း လည္ပတ္မႈစရိတ္အတြက္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္းႏွင့္ခ်ီ၍ အသုံးျပဳထားၾကသည္။
ျမန္မာ့ပညာေရးတြင္ ေငြေၾကးအက်ပ္ေတြ႕ေနမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ တကၠသိုလ္တစ္ခုတြင္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနေသာ ဒုတိယပါေမာကၡခ်ဳပ္တစ္ဦးက “အဓိကက ေငြပဲကြ၊ ေငြမရွိရင္ ဘာမွလုပ္လို႔မရဘူး။ COE (Centre of Excellence)ဆိုတာက ဆုိင္းဘုတ္ ေကာက္တပ္လိုက္လို႔ ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္မွာလဲေငြက။ အခုအစိုးရကိုပဲ အားကိုးေနလုိ႔ မရေတာ့ဘူး။ ေငြေၾကးခ်မ္းသာတဲ့သူေတြရဲ႕ ပံ့ပိုးမႈကို လိုအပ္ေနတယ္”ဟု ဆုိသည္။
ေနလင္းထြန္း
No comments:
Post a Comment