ခ၀ဲပြင့္တုန္းတန္ေဆာင္မုန္း

လွဴကထိန္သကၤန္းႏွင့္၊ မဂ္လမ္းတဲ့
ဆုပန္႐ြယ္၊သည္ခၽိန္ဆို ဝတ္မႈန္ႀကဲလို႔၊
ခဝဲေ႐ႊညႇာရင္းမွာ၊
သင္းရနံ႔ကယ္။ေကာင္းကင္လယ္၊ ထက္ဝယ္ဆံုဦး
ေ႐ႊလစႏၵာႏွင့္
ၾကတိၲကာ ၾကယ္ေရာင္ထြန္းတယ္
ထြန္းထိန္လို႔ျမဴး"
( ဖုိးသူေတာ္ဦးမင္း )
တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ ျမန္မာ ျပကၡဒိန္လ ဆယ့္ႏွစ္လတြင္ အ႒မေျမာက္ လျဖစ္ပါသည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလ၏ ပထမလဝက္သည္ မိုးဥတု၌ ကၽေရာက္ၿပီး ဒုတိယလဝက္မွာ ေဆာင္းဥတု၌ ပါဝင္ေနရာ မိုးေႏွာင္း ေဆာင္းဦး ကာလျဖစ္၍ သာယာ ၾကည္ႏူးဖြယ္ ေကာင္းေသာ လ တလပင္ ျဖစ္ပါသည္။
တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ မိုးေႏွာင္းခၽိန္ ေဆာင္းဝင္ခါစ ကာလျဖစ္၍ ႏွင္းကၽလိုက္၊ မိုးဖြဲဖြဲ ႐ြာခၽလိုက္ ျဖစ္ေလ့ ရွိတတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွးျမန္မာႀကီးမၽားက တန္ေဆာင္မုန္းတြင္ 'ဆီးႏွင္းတၿပိဳက္ မိုးတလိုက္' ဟု စပ္ဆိုခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ေပမည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလ၌ ေကာင္းကင္ျပင္သည္ ၾကည္လင္ သာယာလၽက္ ရွိၿပီး ေဆာင္းဦး ရာသီ၏ ေရွ႕ေျပးျဖစ္ေသာ ေျမာက္ျပန္ေလေအးသည္လည္း ျဖည္းညႇင္းစြာ တိုက္ခတ္ေလ့ ရွိပါသည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလ၏ ရာသီပန္းမွာ ခဝဲပန္း ျဖစ္၍ ထင္ရွားေသာ ပြဲေတာ္မွာ ကထိန္ပြဲပင္ ျဖစ္သည္။ ခဝဲပန္းႏွင့္အတူ အလွခၽင္း ၿပိဳင္တတ္ၾကေသာ ၾကာပန္း၊ ျပည္ပန္းညိဳ၊မယ္ဇလီ၊ ႏွင္းပန္းတို႔သည္လည္း တန္ေဆာင္မုန္းလ၏ အလွကို ပိုမိုတင့္တယ္ ပီျပင္ေစပါသည္။
တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔သည္ သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ေန႔ ကဲ့သို႔ပင္ ဗုဒၶဘာသာႏြယ္ဝင္တို႔၏ ေန႔ထူး ေန႔ျမတ္ တေန႔ပင္ ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔၌ ကၽင္းပေလ့ ရွိေသာ တန္ေဆာင္တိုင္ ပြဲေတာ္သည္ ဘုရားရွင္အား ဆီမီးထြန္းညႇိ ပူေဇာ္သည့္ ပြဲေတာ္ ျဖစ္သကဲ့သို႔ ကထိန္သကၤန္း ကပ္လွဴခြင့္ရေသာ ေနာက္ဆံုးေန႔ ျဖစ္သည္။
တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔သည္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္က အဇာတသတ္ မင္းႀကီး အမွဴးျပဳေသာ ပရိသတ္တို႔အား သာမညဖလသုတ္ေတာ္ ေခၚ ရဟန္းျပဳရ ျခင္းအကၽိဳးျပတရား ေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ျဖစ္သည္
ေရွးသုေသသီိတုိ႔က တန္ေတာင္တိုင္ပဲြသည္ဗုဒၶသာသနာမေပၚထြန္းခင္ကမးီနတ္ကုိပူ ေဇာ္ေသာပဲြ
မွ်သာျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္၊ေကာင္းကင္တြင္မုိးသားကင္းစင္၍နကၡအေပါင္းစုံသည့္
ထုိတန္ေဆာင္းမုန္းလအခါသမယတြင္လူတို႔အထူးစိတ္နွဳလုံးႀကည္လင္၍မီးနကၡပူေဇာ္ပဲြျဖင့္
နတ္မင္းႀကိီးအားပူေဇာ္ႀကသည္ဟုဆိုသည္။
နတ္မင္းႀကီးဆိုသည္မွာပိႆနုိးနတ္မင္းႀကီးဟုေခၚေသာမဟာ၀ိနာယကနတ္မင္းႀကီးျဖစ္သည္၊
ထုိနတ္မင္းႀကီးသည္သီတင္းက်ြတ္ဆန္း ၁၂ ရက္ေန႔မွစ၍အိပ္သြားရာ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း ၁၂ရက္ေန႔ေရာက္မွနို္းထလာသည္၊ထုိ႔ေႀကာင့္တန္ေဆာင္မုန္းလကို နတ္နို္းလဟူ၍လည္းေခၚႀကသည္။
ထုိလတြင္ေဆးေပါင္းခေသာလလည္းျဖစ္၍တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ပြင့္ေသာမယ္ဇလီ
ဖူး၊မယ္စဇလီပြင့္တို႔ကိုသုပ္စားလ်င္ေရာဂါမ်ိဳး၉၆ပါးကင္းသည္ဟုယူဆႀကသည္၊ထုိ႔ျပင္မီးနကၡ
ပဲြနွင့္အတူက်ီးမနိုဳးပဲြကိုလည္းက်င္းပႀကသည္။
ထုိဓေလ့မွာအေပ်ာ္အပါးသက္သက္အခ်င္းခ်င္း
က်ီဆယ္ေသာပဲြျဖစ္သည္၊လျပည့္ညသန္းေကာင္လူတို႔အိပ္ေမာက်ေနစဥ္အိမ္ျပင္တြင္ထားေသာ
ပန္းအု္ိးစေသာလူ႔အသုံးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ားကုိတေနရာသုိ႔ေရြ႔ေျပာင္း၍ထားႀကသည္၊ထုိဓေလ့
မ်ားမွာေက်းလက္ေတာရြာမ်ားတြင္သာအနည္းငယ္က်န္ေလ့ရွိျပီး၊ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးနီးျဖစ္ေန
ေလျပီ။
ဇာတ္နိပါတ္ေတာ္မ်ားတြင္ႀကတၱိကာနကၡသဘင္ဆင္ရင္က်င္းပ၍ကေႀကာင္းေဖၚျပသည္
ဥမၼာဒႏၱီဇာတ္တြင္ထုိနကၡပဲြသဘင္ဆင္ရင္က်င္းပေႀကာင္းေရးဖဲြ႔ထားသည္ကိုေတြ႔ရသည္၊
တန္ေဆာင္မုန္းလ၌ ကထိန္သကၤကပ္လွဴေသာကထိန္ပဲြကုိဆင္ႏြဲေလ့ရွိသည္
ဤတြင္ 'ကထိန္' ဟူသည္ 'ကထိန' ဟူေသာ ပါဠိေဝါဟာရမွ ဆင္းသက္လာျခင္း ျဖစ္သည္ဟု သိရသည္။
ကထိန္၏ အဓိပၸာယ္မွာ 'ၿမဲျမံျခင္း၊ ခိုင္ခံ့ျခင္း' ျဖစ္၍ ရဟန္းေတာ္မၽားသည္ ၿမဲျမံ ခိုင္ခံ့သည့္ အကၽိဳးထူး ငါးပါးကို ရရွိေသာေၾကာင့္ 'ကထိန္' ဟု ေခၚဆိုရျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ဤတြင္ အခြင့္သင့္သျဖင့္ ကထိန္ခင္းရျခင္း၏ အစပထမ ျဖစ္ရပ္ကို အကၽဥ္းခၽဳပ္၍ တင္ျပ လိုပါေသးသည္။ ဗုဒၶဘာသာ ႏြယ္ဝင္တို႔၏ ကိုးကြယ္ အားထား မွီခို ဆည္းကပ္ရာ ျဖစ္ေသာ ဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိစဥ္အခါက ျဖစ္ပါသည္။
ဘုရားရွင္သည္ သာဝတိၴျပည္၊ အနာထပိဏ္ သူေဌးႀကီး ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းအပ္ေသာ ေဇတဝန္ ေကၽာင္းေတာ္၌ သီတင္းသံုးေတာ္မူစဥ္က ျဖစ္သည္။ ေကာသလမင္းႀကီးႏွင့္ ညီေနာင္မၽား ျဖစ္ၾကေသာ ဘဒၵဝဂၢီညီေနာင္ သံုးကၽိပ္တို႔သည္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္အား ဖူးေျမာ္ခြင့္ရရန္ ပါေဝယၽကတိုင္းမွ လာၾကရာ လမ္းခရီး အၾကားရွိ 'သာေကတၿမိဳ႕' ၌ ဝါဆို ဝါကပ္ၾကသည္။
သီတင္းကြ်တ္၍ ခရီးဆက္လာၾကရာ ဘုရားရွင္ ေရွ႕ေမွာက္ အေရာက္တြင္ ဘုရားရွင္ ခြင့္ျပဳထားေသာ သကၤန္း သံုးထည္စလံုး စိုစိုစြတ္စြတ္ ညစ္ေထးေထး ျဖစ္ေနသျဖင့္ ထိုရဟန္းတို႔၏ ပင္ပန္း ဆင္းရဲမႈကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ကထိန္သကၤန္း ကပ္လွဴျခင္းကို ခြင့္ျပဳေတာ္မူျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဤသည္မွာ ကထိန္ခင္းရျခင္း၏ သမိုင္း အစပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုပါသည္။
ကထိန္ပဲြျပဳလုပ္သည္ကိုကထိန္ခင္းသည္ဟုဆိုသည္၊ကထိန္ခင္းသည္ဆိုသည္မွာသီတင္း
က်ြတ္လျပည့္ေန႔မွတန္ေဆာင္းမုန္းလျပည့္ေန႔အထိတလအတြင္းသတ္မွတ္၍သံဃာကိုလွဴျခင္း
ျဖစ္သည္၊သာမန္အားျဖင့္၀ိေသသထူးေသာသကၤန္းအလွဴပဲြႀကီးဟုဆိုနုိ္င္သည္၊သံဃာဟုဆိုရာ
တြင္မိမိႀကည္ညုိေသာရဟန္း၊သိက်ြမ္းေသာရဟန္း၊မိမိကုိယ္းကြယ္ေသာေက်ာင္းတြင္ေက်ာင္း
ထို္င္ေသာရဟန္းတုိ႔ကိုရည္းစူ၍မလွဴရ၊ပုဂၢိဳလ္စဲြထား၍ရည္စူျပီးမလွဴရ၊ကထိန္သကၤန္းကပ္လွဴ
ေသာအလွဴရွင္မ်ားကကထိနစီ၀ရံသံဃႆေဒမ၊ဤကထိန္သကၤန္းကိုသံဃာအားလွဴဒါန္းပါ၏
ဟုရည္စးူ၍လွဴရသည္၊
က်ြန္ပ္တို႔ေတြ႔ျမင္ေနရသည္မွာကထိန္သကၤန္းကိုရဟန္းသံဃာမ်ားကိုသာလွဴဒါန္းေန
သည္ကိုေတြ႔ျမင္ေနရသည္၊စင္စစ္ကထိန္သကၤန္းကို ရဟန္း၊သာမေဏ၊သီလရွင္၊ဖုိးသူေတာ္
စသည္တုိ႔ကိုလည္းလွဴနိုင္သည္၊လွဴဘြယ္၀တၱဳမွာဒုကုဋ္ေခၚ ၂ ထပ္သကၤန္း ၊ဧကသီ၊ခါး၀တ္
သင္းပိုင္ဟူ၍သုံးမ်ိဳးရွိသည့္အနက္တမ်ိဳးမ်ိဳးကိုလွဴလ်ွင္လည္းကထိန္အလွဴပင္ျဖစ္သည္။
ကထိန္ခင္းျခင္းနွင့္တဆက္ထည္းမသုိးသကၤန္းရက္လုပ္၍လွဴေသာအလွဴပဲြကိုလည္း
တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ျပဳလုပ္ႀကသျဖင့္၊မသိုးသကၤန္းရက္လုပ္ကပ္လွဴျခင္းအေႀကာင္းကား
မယ္ေတာ္မိနတ္သားကသားေတာ္ဘုရားအေလာင္းေတာ္ေတာထြက္၍ရဟန္းျပဳေတာ့မည္ကုိ
သိေသာအခါညတြင္းခ်င္းျပီးေအာင္ရက္လုပ္၍လွဴသည္ကိုအေႀကာင္းျပဳ၍မသုိးသကၤန္းရက္
လုပ္ပူေဇာ္ႀကသည္ဟုဆိုသည္၊တခ်ိဳ႔ကလည္းကထိန္ပုဆိုးရေသာရဟန္းသည္ညတြင္းခ်င္းပင္
ခ်ဳပ္ဆိုးျခင္းျပဳ၍ကထိန္ခင္းသည္ကိုအစဲြျပဳ၍၊လူတို႔ကသုိးသကၤန္းရက္လုပ္ပူေဇာ္ျခင္းျဖစ္သည္
ဟုဆိုပါသည္။
ဤတြင္သာမညဖလ အခါေတာ္ေန႔ အေၾကာင္းကို အကၽဥ္းခၽဳပ္၍ တင္ျပလိုပါသည္။ထီးနန္းရယူ ပိုင္ဆိုင္လိုမႈတည္း ဟူေသာ အလို ေလာဘေၾကာင့္ ဆရာမိုက္၏ တိုက္တြန္းမႈျဖင့္ မိမိ၏ ေမြးဖခင္ရင္းကို သတ္မိမွားသူ အဇာတသတ္မင္းသည္ မိမိအမွားကို သိျမင္ၿပီး ေနာင္တႀကီးစြာရကာ စားမဝင္ အိပ္မေပၽာ္ ျဖစ္ေနသည္။
ထိုသို႔ ျဖစ္ေနစဥ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ည၏ ေအးခၽမ္း သာယာၾကည္လင္မႈကို ျမင္ေတြ႕ရေသာ အခါ ယခုလို ေန႔မၽိဳး၌ အဘယ္သို႔ေသာ ရဟန္း သာမေဏ၊ အဘယ္သို႔ေသာ ျဗဟၼဏတို႔ထံ ဆည္းကပ္ရလွ်င္ ေကာင္းမည္နည္းဟု ေတြးေတာမိကာ မင္းခၽင္းတို႔အား ဖြင့္ဟ တိုင္ပင္မိပါသည္။ မင္းခၽင္းတို႔ကလည္း မင္း လိုလိုက္ မင္းႀကိဳက္ ေဆာင္တတ္ေသာ အခြင့္အေရးသမားမၽား ပီပီ မိမိတို႔ ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္သည့္ မိစာၦဒိ႒ိ ဆရာႀကီး ေျခာက္ဦးတို႔အား အသီးသီး ၫႊန္ျပၾကရာ အဇာတသတ္မင္းက နားမဝင္ေခ်။
ထိုအခၽိန္တြင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျဖစ္ေသာ ေဆးဆရာ ဇီဝကကမူ မည္သို႔မွ် မေလွ်ာက္တင္ဘဲ ႏႈတ္ဆိတ္၍ ေနသည္ကို အဇာတသတ္မင္းႀကီး ျမင္ေတြ႕ရေသာ
အခါ ဆရာ ဇီဝက အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိတ္ဆိတ္ေနပါသနည္းဟု ေမးေတာ္မူပါသည္။ ထိုအခါ အခြင့္ေကာင္းကို ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနသူ ဆရာ ဇီဝကသည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္မၽားကို ခၽီးမြမ္းကာ ဂုဏ္ေတာ္ ကိုးပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ အကြ်ႏု္ပ္၏ ဆရာ ဘုရားရွင္သည္ ကြ်န္ေတာ္မၽိဳး၏ သရက္ဥယၽာဥ္၌ မၽားစြာေသာ ရဟန္း ပရိသတ္ ျခံရံကာ သီတင္းသံုးလၽက္ ရွိပါေၾကာင္း၊ ဘုရားရွင္အား အရွင္မင္းႀကီး ဆည္း ကပ္ရပါမူ အရွင္မင္းႀကီး၏ စိတ္ေတာ္သည္ ၾကည္လင္ ေအးခၽမ္း လာပါလိမ့္မည္ဟု ေလွ်ာက္တင္ေလသည္။
ေဆးဆရာ ဇီဝက၏ အကၽိဳးသင့္ ေလွ်ာက္ထား တင္ျပမႈကို အဇာတသတ္ မင္းႀကီး ၾကားရေသာ အခါ ဝမ္းသာအားရ ျဖစ္ေတာ္မူ၍ ဆင္ျမင္းဗိုလ္ပါ ျခံရံလၽက္ ႀကီးကၽယ္ ခမ္းနားလွေသာ အစီအစဥ္ျဖင့္ ညတြင္းခၽင္းပင္ ဆရာ ဇီဝက၏ ဥယၽာဥ္ေတာ္သို႔ ႔ကခၽီေတာ္မူပါသည္။ရဟန္းအေပါင္း ျခံရံလၽက္ သီတင္းသံုး ေနေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကို ဖူးေတြ႕ရေသာ အခါ အဇာတသတ္ မင္းႀကီးက ေမးျမန္း ေလွ်ာက္ထားသျဖင့္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္သည္ သာမညဖလ သုတ္ေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူသည္မွာ ခဝဲပန္း လိႈင္လိႈင္ပြင့္ေသာ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ ညခၽမ္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ထိုသို႔ ဘုရားရွင္သည္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔တြင္ သာမည ဖလသုတ္ေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ တန္ေဆာင္ မုန္းလျပည့္ေန႔ကို သာမညဖလ အခါေတာ္ေန႔ဟု သတ္မွတ္ ေခၚေဝၚၾကျခင္းျဖစ္ေႀကာင္းတင္ျပရင္း ျဖင့္ ခ၀ဲပြင္တုန္းတန္ေဆာင္မုန္းကုိအဆုံးသပ္လုိက္ပါသည္။
ေငြစန္းရယ္တဲ့ပုဏၰမီ -- ေရွြႀကီးညိုတာယာနွင့္ --
ခ်မ္းစရာသီ -- လွဴကထိန္ခါေတာ္ပဲြရယ္နွင့္
ခ၀ဲပြင့္၀ါစီစီ -- သာႀကည္လဲ့ျမဴရွင္း --
လတန္ေဆာင္မွာ --ႀကယ္ေျပာင္ေျပာင္အသေရတင့္ပါဘိ
ေရွြျမင့္မုိရ္၀ါထိန္ထိန္နွင့္ -- ခါအခ်ိန္ေျမာက္ေလေသြးတယ္ -- ေအးတဲ့ေငြနွင္း
ေမာင္သုည
မွီက်မ္းေသာစာေပမ်ား
ေမာင္ထင္ ၁၂ လရာသီလမ်ား
ကထိန္သကၤန္း ကထိန္ပြဲေတာ္
ကထိန္သည္ ဗုဒၶဘာသာတုိ႔၏ ဘာသာေရး ပြဲေတာ္ တစ္ခု ျဖစ္သည္။ ၀ါကၽြတ္ၿပီးေနာက္ ရပ္တုိင္း ရြာတုိင္း က်င္းပၾကေသာ ပြဲေတာ္ ျဖစ္သည္။ ယင္းပြဲေတာ္၏ သက္တမ္းသည္ ၁-လၾကာျမင့္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ရပ္ကြက္တစ္ခု၊ ရြာတစ္ရြာ (အလွဴရွင္တစ္ဦးဦး) မွ တစ္ရက္စီသာ က်င္းပၾကသည္။ ထုိေၾကာင့္ က်င္းပလုိသူတုိ႔၏ ဆႏၵသေဘာထားအေလွ်ာက္ ရက္တစ္ရက္ သတ္မွတ္ၿပီး ကထိန္ ပြဲေတာ္ကုိ က်င္းပႏုိင္သည္။
ကထိန္ပြဲေတာ္ကုိ လူနာျပကၠဒိန္ (Lunar Calendar) အရ ေအာက္တုိဘာလတြင္ က်ေရာက္ ေလ့ရွိကာ၊ ျမန္မာျပကၠဒိန္ အလုိအရ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႔မွ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔အထိဟု သတ္မွတ္သည္။ ကထိန္ပြဲေတာ္ကုိ လူပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ေသာ ဒါယကာ ဒါယိကာမတုိ႔က မိမိတုိ႔၏ သဒၶါတရား ႀကီးမားမႈကုိ ရဟန္းေတာ္တုိ႔အား ျပသသည့္ ကာလဟုလည္း ဆုိစမွတ္ ျပဳၾကသည္။
ကထိန္ပြဲေတာ္ဟု သာမန္ ေျပာဆုိၾကေသာ္လည္း ကထိန္သကၤန္း ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းသည့္ ပြဲေတာ္ဟု သံုးႏႈန္းမွ ပုိဆီေလွ်ာ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ဝါတြင္း သုံးလပတ္လုံး ဝါမက်ိဳး ၀ါမပ်က္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္း၍ ၀ါကၽြတ္ ပဝါရဏာျပဳေသာ ရဟန္းမ်ားရွိရာ ေက်ာင္းတိုက္သုိ႔ သြား၍ ကထိန္ခင္း ၾကသည္။ ကထိန္ခင္းရာတြင္ သကၤန္းသံုးမ်ဳိးထဲက( သင္းပုိင္၊ ကုိယ္႐ုံ၊ ဒုကုဋ္) တစ္ထည္ထည္ကုိ “ဣမံစီဝရံ သံဃႆေဒမိ - ဤသကၤန္းကို သံဃာေတာ္မ်ားအား လွူဒါန္းပါ၏” ဟု ေလၽွာက္ထား၍ ကထိန္သကၤန္းကုိ ဆက္ကပ္ လွူဒါန္းၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ကထိန္၏ ထူးျခားခ်က္မွာ- ရဟန္းေတာ္မ်ားက တျခားေသာ ပစၥည္းတုိ႔ကို လုိအပ္လွ်င္ မိဘေဆြမ်ဳိးကို ေသာ္လည္းေကာင္း ဖိတ္မႏၱက ျပဳထားသူ ဒါယကာ ဒါယိကာမတုိ႔ကို ေသာ္လည္းေကာင္း ႏႈတ္ျမြက္၍ အလွဴခံ ေကာင္းပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ကထိန္သကၤန္းကိုကား ႏႈတ္ျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အလွဴခံမည့္ပံု အရိပ္အေယာင္ ေသာ္လည္းေကာင္း မျပဳလုပ္အပ္ေပ။
အလွဴရွင္က သူ႔အလုိလို သဒၶါၾကည္ျဖဴ ေပးလွဴေသာ ကထိန္သကၤန္းကိုသာ အလွဴခံခြင့္ရွိ၏၊ ဥပမာအားျဖင့္ ေကာင္းကင္မွ က်လာေသာ မုိးေရသည္ သန္႔ရွင္း ၾကည္လင္သကဲ့သုိ႔ သူ႔အလုိလုိ ေပၚေပါက္လာေသာ သကၤန္းကုိ “ကထိန္သကၤန္း” ဟု မည္ပါသည္။
ကထိန္သကၤန္းကုိ တစ္ျခားေသာ လွဴဖြယ္တုိ႕ကဲ့သို႔ လွဴခ်င္သည့္အခ်ိန္ လွဴခြင့္ မရႏုိင္။ သတ္မွတ္ ထားေသာ သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ေက်ာ္(၁) ရက္ေန႔မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ထိ တစ္လတိတိ အခ်ိန္ကာလ အတြင္းသာ လွဴခြင့္ ရွိသည္။ အထူးအားျဖင့္ ကထိန္သကၤန္းသည္ တစ္ႏွစ္မွာ တစ္လသာ၊ တစ္လမွာ တစ္ရက္သာ၊ တစ္ရက္မွာ တစ္ေက်ာင္း (အလွဴရွင္ တစ္ဦးက) တစ္ၾကိမ္သာ လွဴခြင့္ရွိေလေသာ အလွဴျဖစ္ပါသည္။
ကထိန္၏ ေနာက္ခံသမုိင္းေၾကာင္း
ဗုဒၶဘုရားသည္ ေဇတဝန္ ေက်ာင္းေတာ္၌ သီတင္းသုံးေနေတာ္မူစဥ္ သကၤန္းလ်ာ ရွားပါးသည့္ ပါေဝယ်က တိုင္းသား ဘဒၵဝဂၢီညီေနာင္ သုံးက်ိပ္တို႔အား အေၾကာင္းျပဳ၍ ကထိန္အလွူ ျဖစ္ေပၚ လာသည္။
ျဖစ္ရပ္အစံုကား ဤသုိ႔တည္း- ၀ါလကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္အၿပီး ဗုဒၶအား ဖူးေျမႇာ္ရန္ ဘဒၵဝဂၢီ ရဟန္းသုံးက်ိပ္တို႔သည္ မိမိတို႔ ဝါဆိုဝါကပ္ရာ သာေကတျပည္မွ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ ႂကြလာၾက၏။ ထိုအခါ မိုးႀကီး သည္းထန္စြာ ရြာသြန္းသျဖင့္ မိုးေရ စိုစြတ္ၾကကုန္သည္။ ထိုသို႔ မိုးေရစိုစြတ္ေသာ သကၤန္းျဖင့္ပင္ ဗုဒၶထံပါး အဖူးေမွ်ာ္ ေရာက္လည္ကုိ ျမင္ေတြ႔ရေသာအခါ ဗုဒၶက က႐ုဏာသက္မိသည္။ ထိုရဟန္းတို႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ပုရိမဝါကပ္ျခင္း၌ ျပည့္စုံေသာ ရဟန္းတို႔အား ကထိန္ခင္း ခြင့္ျပဳေၾကာင္း ပညတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ (၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႔တြင္ ၀ါကပ္ျခင္းကုိ ပုရိမ၀ါကပ္-ဟု ေခၚဆုိသည္။ အေၾကာင္းစံုကုိ ေဖာ္ျပၿပီ။) ထုိအခ်ိန္မွ စ၍ ကထိန္သကၤန္းဟူ၍ ေပၚလာေတာ့သည္။
ကထိန္သကၤန္းကုိ လူနတ္ျဖစ္ေစ၊ ရဟန္း ရဟန္းမ အစရွိသည့္ သီတင္းသံုးေဖာ္ ငါးဦးထဲက ျဖစ္ေစ၊ မည္သူမဆုိ လွဴဒါန္းႏုိင္ပါသည္။ ပုဂၢလိကျဖစ္သည့္ ရဟန္း ၁-ပါး ၂-ပါး ၃-ပါး စသည္ကုိ မလွဴေကာင္းပဲ သံဃာေတာ္ကုိသာ လွဴဒါန္းရပါမည္။ ကထိန္အလွဴကုိ သာမန္အလွဴအတန္း တစ္ခုကဲ့သုိ႔ လွဴဒါန္း၍ မသင့္ပါ။ ကထိန္သကၤန္း ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းရာတြင္ ကထိန္အလွဴ ေျမာက္ရန္ နည္းလမ္းေတြကုိ သိရွိထားရေပမည္။ သိသင့္ သိထုိက္သည့္ အခ်က္မ်ားမွာ-
(က) ကထိန္ခင္းရန္ ကိစၥ (၈) မ်ဳိး
(ခ) ကထိန္ခင္းရန္ သကၤန္းလ်ာ
(ဂ) ကထိန္ခင္းမည့္ရဟန္း ျပည့္စံုရမည့္ အဂၤါရပ္ (၈) မ်ဳိး
(ဃ) ရဟန္းတုိ႔ ရအပ္သည့္ ကထိန္အာနိသင္ (၅) မ်ဳိး
(င) အလွဴရွင္တုိ႔ ရအပ္သည့္ ကထိန္အက်ဳိး (၅) မ်ဳိး
မွတ္ခ်က္။ ကထိန္ခင္း၌ ပါေသာ “ကထိန္” ဟူသည္ကား အာနိသင္(၅)မ်ဳိးကုိ မိမိအတြင္းမွာ သိမ္းဆည္းထားႏုိင္သျဖင့္ ျမဲျမံခုိင္ခံ့ျခင္း အဓိပၸါယ္ရွိသည္။ “ခင္း” ဟူသည့္ စကားရပ္သည္ ကထိန္ သကၤန္းကုိ လက္ခံ ရရွိသည့္ရဟန္းက (ကထိနံ အတၳာရာမိ- ကထိန္ကုိ ခင္းပါမည္) ေျပာရသည္ကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ကထိန္ကုိ ခင္းသည္ (ကထိန္ခင္း)ဟု ေခၚေ၀ၚၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
(က) ကထိန္ခင္းရန္ ကိစၥ (၈) မ်ဳိး
၁။ ကထိန္သကၤန္းကို အလႉခံယူျခင္း။
၂။ ကထိန္ခံထုိက္ေသာပုဂိၢဳလ္ကို သံဃာေတာ္တို႔က စိစစ္ေရြးခ်ယ္ေပးျခင္း။
၃။ ထိုေရြးခ်ယ္ခံရသူအား သိမ္တြင္း၌ ကမၼဝါဖတ္၍ ကထိန္သကၤန္းကို ေပးျခင္း။
၄။ သကၤန္းေဟာင္းကို ပစၥဳဒၶိဳရ္ျပဳ အဓိ႒ာန္စြန္႔ျခင္း။
၅။ ခင္းမည့္ သကၤန္းသစ္ကို ကပၸဗိႏၵဳ ထိုးျခင္း။
၆။ သကၤန္းအမည္ျဖင့္ အဓိ႒ာန္တင္ျခင္း။
၇။ ႏႈတ္ျမြက္၍ ခင္းျခင္း။
၈။ အႏုေမာဒနာျပဳျခင္း တုိ႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။
(ခ) ကထိန္ခင္းရန္ သကၤန္းလ်ာ
ကထိန္ခင္းရန္ ဘုရားရွင္ ခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့ေသာ သကၤန္း(၃) မ်ဳိး ရွိသည္။ ယင္းတုိ႔မွာ-
၁။ သံဃာဋိ- ဒုကုဋ္ (ခ) ႏွစ္ထပ္သကၤန္းႀကီး
၂။ ဥတၱရာသေဂၤါ- ကိုယ္႐ုံ (ခ) ဧကသီ
၃။ အႏၲရဝါသေကာ- ခါးဝတ္ (ခ) သင္းပိုင္ (ယင္း သံုးမ်ဳိးလံုးကုိ “စီ၀ရံ-သကၤန္း” ဟု ေခၚသည္။)
ကထိန္ခင္းမည့္ သကၤန္းကုိလည္း ကထိန္ေျမာက္ေသာ သကၤန္းႏွင့္ ကထိန္ မေျမာက္ေသာ သကၤန္း ဟူ၍ (၂) စား ခြဲျခားထားျပန္ပါသည္။
ကထိန္ေျမာက္ေသာ သကၤန္းမ်ား
၁။ သကၤန္းအသစ္ျဖင့္ ကထိန္ခင္းမွ ကထိန္ေျမာက္ပါသည္။ (အဟေတန အတၱတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၂။ ဘာသကၤန္း၊ ဘယ္အမ်ိဳးအစားသကၤန္း စသည္ျဖင့္ အရိပ္အေယာင္ (နိမိတ္) မျပပဲ (အလွဴရွင္ သဒၶါေၾကာင့္) အလိုလို ျဖစ္ေပၚလာေသာ သကၤန္းျဖင့္ ခင္းမွ ကထိန္ေျမာက္ပါသည္။ (အနိမိတၱကေတန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိန)ံ
၃။ ဤသကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းမည္ဟု ပရိယာယ္မဆိုပဲ (အလွဴရွင္ သဒၶါေၾကာင့္) အလိုလို ျဖစ္ေပၚ လာေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းမွ ကထိန္ေျမာက္ပါသည္။ (အပရိကထာကေတန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၄။ အငွား မဟုတ္ေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းမွ ကထိန္ေျမာက္ပါသည္။ (အကုကၠဳကေတန အေတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၅။ ကထိန္ခင္းမည့္ေန႔ မေရာက္မီ ေက်ာင္း၌ မသိုမွီး မသိမ္းထားေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းမွ ကထိန္ေျမာက္ပါသည္။ (အသႏၷိဓိကေတန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၆။ ကထိန္ခင္းမည့္ေန႔ မေရာက္မွီ ေက်ာင္းကို ႀကိဳတင္ ပို႔မထားေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းမွ ကထိန္ေျမာက္သည္။ (အနိႆဂၢိေယန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၇။ ငါးခန္း (သို႔မဟုတ္) ငါးခန္းထက္ပိုေအာင္ ျဖတ္ခ်ဳပ္ထားေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းလွ်င္ ကထိန္ေျမာက္သည္။ (ပဥၥေကန ဝါ အတိေရကပဥၥေကန ဝါ တဒေဟဝ သဥၦိေႏၷန သမဏၰလီကေတန အတၳတံ ကထိနံ)
ကထိန္ မေျမာက္ေသာ သကၤန္းမ်ား
၁။ ႏွစ္လႊာစပ္ထားေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းလွ်င္ ကထိန္ မမည္။ (န ဒဠီွကမၼကရဏ မေတၱန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၂။ ဤသကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းမည္ဟု အရိပ္အေယာင္ (နိမိတ္) ျပေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းလွ်င္ ကထိန္မေျမာက္။ (န နိမိတၱကေတန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၃။ ဤသကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းမည္ဟု ပရိယာယ္ဆို၍ ရေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းလွ်င္ ကထိန္ မေျမာက္။ (န ပရိကထာကေတန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၄။ ေခတၱ ငွားေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းလွ်င္ ကထိန္ မေျမာက္။ (န ကုကၠဳကေတန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၅။ ကထိန္ခင္းမည့္ ေန႔ မေရာက္မီ ေက်ာင္း၌ သိုမွီးထားေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းလွ်င္ ကထိန္ မေျမာက္။ (န သႏၷိကေတန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၆။ ကထိန္ခင္းမည့္ ေန႔ မေရာက္မီ ေက်ာင္းကို ႀကိဳတင္ပို႔ထားေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းလွ်င္ ကထိန္ မေျမာက္။ (န နိႆဂိၢေယန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
၇။ ကထိန္ခင္းသည့္ေန႔တြင္ ငါးခန္း (သို႔မဟုတ္) ငါးခန္းထက္ ပိုေအာင္ ျဖတ္မထားေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းလွ်င္ ကထိန္ မေျမာက္။ (န အညၾတ ပဥၥေကန အတိေရကပဥၥေကန ဝါ တဒေဟဝ သဦၦေႏၷန သမဏၰလီကေတန အတၳတံ ေဟာတိ ကထိနံ)
(ဂ) ကထိန္ခင္းမည့္ရဟန္း ျပည့္စံုရမည့္ အဂၤါရပ္ (၈) မ်ဳိး
၁။ ပုဗၺကရဏံဇာနာတိ- ေရွးဦးစြာ ျပဳလုပ္ရမည့္ကိစၥရပ္တို႔ကို သိရ ျပဳရျခင္း၊
၂။ ပစၥဳဒၶါရံ- ပစၥဳဒၶိရ္ျပဳတတ္ရျခင္း။
၃။ အဓိ႒ာနံ- အဓိ႒ာန္တင္တတ္ရျခင္း။
၄။ အတၴာရံ- ခင္းပံုခင္းနည္း သိထားရျခင္း။
၅။ မာတိကံ- မာတိကာကို သိထားရျခင္း။
၆။ ပလိေဗာဓံ- ေၾကာင့္ၾကကို သိထားရျခင္း။
၇။ ဥဒၶါရံ- ကထိန္ႏႈတ္ပံုကိုသိထားရျခင္း။
၈။ အာနိသံသံ- အာနိသင္တို႔ကို သိထားရျခင္း- တုိ႔ ျဖစ္သည္။
အထက္ေဖၚျပပါ အဂၤါရပ္ (၈) မ်ဳိးႏွင့္ ျပည့္စုံသည့္ ရဟန္းသည္သာလွ်င္ ကထိန္ခင္းႏုိင္ေပသည္။
(ဃ) ရဟန္းတုိ႔ ရအပ္သည့္ ကထိန္အာနိသင္ (၅) မ်ဳိး
ကထိန္ခင္းေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ား ခံစားရသည့္ ကထိန္အာနိသင္ (ခ) ကထိန္အက်ိဳး ( ၅) မ်ဳိး ရွိသည္။ ယင္းတုိ႔မွာ-
၁။ အနာမႏၲစာရ- ထင္ရွားရွိေသာ ရဟန္းကို မပန္ၾကားမူ၍ ၿမိဳ႕တြင္းရြာတြင္း ဆြမ္းဖိတ္ရာ အိမ္သို႔သြားႏိုင္ျခင္း၊
၂။ အသမာဒါနစာရ- အဓိ႒ာန္တင္ထားေသာ သကၤန္းကို မယူမူ၍ သြားႏိုင္ ေနႏိုင္ျခင္း၊
၃။ ယာဝဒတၱစီဝရ- အလိုရွိတိုင္း သကၤန္းကို အဓိ႒ာန္ ဝိကပၸနာမျပဳမူ၍ ထားႏိုင္ျခင္း၊
၄။ ဂဏေဘာဇန- ထမင္းစားၾကြပါ စသည္ျဖင့္ မအပ္ေသာဖိတ္ျခင္းရွိေသာ ဂဏေဘာဇဥ္ကို စားႏိုင္ျခင္း၊
၅။ ကထိန္ခင္းၿပီးေနာက္ တေပါင္းလျပည့္ေန႔အထိ (၅-လအတြင္း) သံဃာအား လႉေသာသကၤန္းလ်ာ အ၀တ္ကိုလည္းေကာင္း၊ သို႔မဟုတ္ သကၤန္းကို လည္းေကာင္း၊ ထိုကထိန္ခင္း ေက်ာင္းတိုက္ရွိ ကထိန္ အႏုေမာဒနာ ျပဳထားေသာ ရဟန္းတို႔သာ ရႏိုင္ျခင္း။
(င) အလွဴရွင္တုိ႔ ရအပ္သည့္ ကထိန္အက်ဳိး (၅) မ်ဳိး
၁။ အတားအဆီး အေႏွာင့္အယွက္မရွိပဲ မိမိဆႏၵရာ ေနရာသုိ႔ သြားလာႏုိင္ျခင္း။
၂။ ေပးအပ္လာသည့္ တာ၀န္၀တၱရားမ်ားကုိ လြယ္ကူ ေပါ့ပါးစြာ ထမ္းေဆာင္ႏုိင္ျခင္း။
၃။ စားသမွ်၊ ေသာက္သမွ် အစားအစာ အဆိပ္မသင့္ပါ။
၄။ ေခတ္မီ ေခတ္ေပၚ အ၀တ္အစား၊ အသံုးအေဆာင္မ်ား ေပါမ်ားစြာ ၀တ္စားဆင္ယင္ႏုိင္ျခင္း။
၅။ ကုိယ္ပုိင္ပစၥည္းမ်ားကုိ မိမိက မေပးပဲ သူတစ္ပါး ခုိးယူ၊ တုိက္ခုိက္၊ လိမ္ညာမႈ မလုပ္ႏုိင္ျခင္း တုိ႔ ျဖစ္ပါသည္။
ကိုးကား
၁။ ဝိနည္း၊ မဟာဝါ-ကထိနကၡႏၶက-ပါဠိေတာ္၊
၂။ ကခၤါ၀ိတရဏီအ႒ကထာ။
၃။ သာရတၳဒီပနီဋီကာ။
၄။ ၀ဇီရဗုဒၶိဋီကာ။
.........................
တန္ေဆာင္တိုင္မီးထြန္းပဲြေတာ္
၁၃၆၄-၁၅၅၅)မွစ၍၊ “တန္ေဆာင္မုန္း” ဟု ေရးသားလာၾကေၾကာင္း ဆုိၾကပါသည္။အဓိပၸါယ္မွာ“မီးရွဴး၊
မီးတုိင္ ၊ဆီမီးမ်ားထြန္းလင္းေစေသာလ (၀ါ) အမုိက္အေမွာင္ကုိ မီးအလင္းေရာင္ျဖင့္ ေပ်ာက္လြင့္ေစ
ေသာလ” -ဟု ၊ဆုိလုိပါသည္။“တန္ေဆာင္တုိင္”-ဟူသည္ “အလင္းေရာင္ကုိ ေဆာင္ယူေသာတုိင္(၀ါ)
မီးရွဴးတုိင္ ၊ အလင္းတုိင္” ကုိ ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ေရွးသုေတသီတုိ႔ အဆုိအရ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဗုဒၶသာသနာ မထြန္းကားမီ တန္ေဆာင္တုိင္ ပြဲေတာ္ကုိ မီးနကၡတ္ႏွင့္ ဗိႆႏုိးနတ္မင္းႀကီးကုိ ပူေဇာ္ေသာ ပြဲေတာ္မွ်သာ ျဖစ္သည္ဟု ဆုိၾကသည္။ ထုိနတ္မင္းႀကီးသည္ ၀ါဆုိလဆန္း ၁၂-ရက္ေန႔မွ စတင္၍ အိပ္ရာ၀င္ခဲ့ရာ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း ၁၂-ေန႔ (၄-လတုိင္တုိင္ အိပ္ၿပီး) မွ ႏုိးထလာသည္ဟု အဆုိရွိသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍လည္း ေရွးက ဤလကုိ “နတ္ႏုိးလ” ဟု ေခၚၾကသ! ည္။ ႏုိးထလာသည့္ နတ္မင္းႀကီးကုိ ဆီမီးတုိ႔ျဖင့္ ထြန္းညွိပူေဇာ္ျခင္း ျဖစ္သည္။
ဤအစဥ္အလာသည္ ဟိႏၵဴဘာသာတုိ႔၏ ထံုးတမ္းစဥ္လာ ျဖစ္ပံု ရသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ဒီပါ၀လီ (သုိ႔မဟုတ္) ဒီ၀လီ (မီးထြန္း) ပြဲေတာ္ကုိ အိႏၵိယတြင္ ဤခတၱိကာ (Kartika) လ၌သာ က်င္းပေနဆဲ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္တည္း။ အိႏၵိယ၏ယဥ္ေက်းမႈကုိ လက္ခံရယူခဲ့သည့္ ျမန္မာတုိ႔ကလည္း ဤထံုးတမ္းကုိ ဆက္လက္ က်င့္သံုးၾကဟန္ တူသည္။
သို႔ေသာ္ ဗုဒၶဘာသာကုိ လက္ခံက်င့္သံုးၿပီးေနာက္ ေခတ္ေျပာင္း လာသည့္အေလွ်ာက္ မီးထြန္းျခင္း၏ အႏွစ္သာရ အနည္းငယ္ ေျပာင္းလဲေကာင္း ေျပာင္းလဲ သြားေပလိမ့္မည္။ နတ္မင္းႀကီးကုိ ပူေဇာ္မည့္အစား ဗုဒၶျမတ္စြာကုိ ေျပာင္းလဲ ပူေဇာ္လာၾကျခင္း ျဖစ္တန္ရာသည္။
ဤအခ်ိန္ကာလတြင္ ရာသီဥတု ၾကည္လင္ေသာေၾကာင့္ ၊ လူအမ်ားတုိ ့
သည္ ေတာင္ျမင့္ ၊ေတာင္ထြတ္ တုိ ့သုိ ့မီးတုတ္မ်ား ၊ မီးတုိင္မ်ား စုေ၀းကုိင္ေဆာင္ကာ တက္ေရာက္
၍ ၊“ေတာင္ထိပ္ပြဲ” (ေခၚ)“ နကၡတ္ပြြဲ ”က်င္းပေလ့ရွိခဲ့ၾကပါသည္။“ေတာင္ထိပ္နတ္ပြဲသဘင္” ဟူ၍
လည္း ေခၚဆုိခဲ့ၾကပါသည္။
ဘုရားပြင့္ေတာ္မူၿပီးကာလတြင္မူ ၊ တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္ရွိ ဘုရား
အေလာင္းေတာ္၏ ဆံေတာ္ကိန္း၀ပ္ရာ စူဠာမဏိေစတီေတာ္ သို ့ရည္မွန္းလ်က္ ၊မီးပုံးပ်ံမ်ား ကုိ ပုံပန္း
သ႑ာန္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျပဳလုပ္၍ ပုိ ့လႊတ္ပူေဇၚေလ့ရိွၾကပါသည္။ ျမန္မာျပည္အထက္ပုိင္း ရွမ္းျပည္နယ္တြင္၊
“မီးပုံပ်ံလႊတ္ပူေဇၚပြဲမ်ား ”ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကပါသည္။ ျမစ္၊ေခ်ာင္း၊အင္း၊အုိင္ နီးေသာ
အရပ္ေဒသမ်ားကမူ ၊ ဤလအခါတြင္ “ရွင္ဥပဂုတၱပူေဇၚပြဲ”ျပဳလုပ္၍ ၊ ဆီမီးမ်ားကုိ ေရေမွ်ာပူေဇၚေလ့
ရွိၾကပါသည္။ပိဋကက်မ္းစာမ်ားတြင္ မပါ၀င္ေသာ္လည္း ၊ေတာင္ဖက္သမုဒၵရာတြင္ ေၾကးျပာႆာဒ္(၀ါ)
ေၾကးေက်ာင္းေဆာင္ေတာ္ျဖင့္ သီတင္းသုံးစံေနေတာ္မူသည္ -ဟု ၊ ယူဆယုံၾကည္လ်က္ ရည္မွန္းပူေဇၚ
ၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ေဆးေပါင္းခေသာည
တန္ေဆာင္မုန္းလအခါတြင္ ေဆးပင္အေပါင္းကုိ ေစါင့္ေသာနတ္တုိ ့သည္ မယ္ဇလီပင္ေစါင့္နတ္
မင္းအား တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း လာေရာက္ခစားၾကသည္။မယ္ဇလီဖူးကုိ စားသုံးခဲ့ေသာ္ ၊(၉၆)ပါး
ေသာ ေရာဂါမ်ားကင္းရွင္း၍ ဘုန္းႀကီးအသက္ရွည္နိဳင္သည္ ဟု ၊“သာရေကာမုဒိ” ေဆးက်မ္း ကျပဆုိ
ပါသည္။
ထုိ ့ေၾကာင့္ ၊ ျမန္မာ့ေရွးရုိးအစဥ္အလာအရ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ အခါသမယတြင္ ၊မယ္ဇ
လီဖူး ကုိအဆာစုံစြာသုပ္၍ မိသားစု၀င္မ်ားအားလုံးစားသုံးကာ ၊ ပတ္၀န္းက်င္ အိမ္နီးခ်င္းမ်ားအား
လည္း ၊ မယ္ဇလီဖူးသုပ္အထုပ္ငယ္မ်ားကုိ ေဆး၀ါးအျဖစ္ေပးေ၀လ်က္ ဒါနျပဳေလ့ရွိၾကပါသည္။နကၡတ္၊
ၾကယ္တာရာ စုံညီစြာေပၚထြန္းေသာေၾကာင့္ ၊ေဆးအာနိသင္မ်ား နိဳးၾကြထက္ျမက္ေစ၍ “ေဆးေပါင္းခ
သည့္ည” -ဟုလည္း ၊ယုံၾကည္ၾကသည္။
ဤညအခါ၌ ၊ခူး ဆြတ္ တူးေဖၚရရွိေသာ ေဆးပင္ ၊ေဆးရြက္၊
အျမစ္ ၊ အဖု ၊အဥ တုိ ့ကုိ အထူးသိမ္းဆည္းထားကာ အလုိရွိရာအခါ၌ ၊အသုံးျပဳၾကသည္။လျပည့္ေန
ညဥ့္လယ္ လမြန္းတည့္အခ်ိန္၌ ၊ လရိပ္သည္ ေရအျပင္ေပၚက်ေရာက္ေသာအခါ ၊ “လမြန္းတည့္ေရ”
ကုိ ေသာက္သုံး၍ ၊ေဆးအာနိသင္မ်ားျပည့္၀လ်က္ က်န္းမာေရးကုိ ေကာင္းမြန္ေစသည္-ဟု ယူဆၾက
သည္။ဤအခါ၌ ၊ လက္လွမ္းမီရာ ေဆးပင္ ၊ေဆးရြက္တုိ ့ကုိ ခူးဆြတ္ကာစားသုံးေလ့ရွိၾကသည္။
“က်ီးမနိဳးပြဲ” (ေခၚ)“သူခုိးၾကီးည”
တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ထြက္ေပၚေသာ“ၾကတၱိကာနကၡတ္”ကုိ နကၡတ္ပညာရွင္တုိ ့က၊ “ေစာရ
နကၡတ္(ေခၚ) သူခုိး နကၡတ္” ဟု ၊ဆုိေလ့ရွိၾကသည္။ထုိ ့ေၾကာင့္ လျပည့္ေန ့ညအခါတြင္ “က်ီးမနိဳးပြဲ”
(ေခၚ)“သူခုိးကာလ” အျဖစ္ ကေလး ၊ လူငယ္မ်ား ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေဆာ့ျမဴးေလ့ရွိၾကသည္။
တစ္ညလုံးနံနက္က်ီးမနိဳးမီတုိင္ေအာင္၊ အိမ္ရွင္မသိေစပဲ အလြယ္တစ္ကူ ေတြ ့ရွိခ်ီမနိဳင္ေသာပစၥည္းမ်ားကုိယူ၍
လမ္းမတြင္ စုပုံထားျခင္း ၊ပုဆုိး ထမီ ရရာတုိ ့ကုိ အလံထူ၍ထားျခင္း စသည္တုိ ့ျဖင့္ ၊နံနက္အခါ၌ လူ
ရယ္ဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးထားတတ္ၾကသည္။
တစ္ညေနခင္းလုံး အိမ္ေပါက္ေစ့လုိက္ကာ အလွဴေငြ
ႏွင့္စားစရာမ်ား အလွဴခံၾကၿပီး၊ တစ္ညခင္းလုံး ခ်က္ျပဳပ္၊စားေသာက္ကာ ျမဴတူး ေပ်ာ္ရႊင္ၾကသည္။ေငြ
ေၾကးျပည့္စုံသူတုိ ့ကမူ ၊ လျပည့္ေန ့ညတြင္ “မေခၚမုံ ့လုံး”(ေခၚ)မုံ ့လုံးေရေပၚမ်ားေကၽြးျခင္း၊ ၾကက္
သားဆန္ျပဳပ္ တုိက္ေကၽြးျခင္း ၊ မယ္ဇလီဖူးသုပ္ေ၀ျခင္းႏွင့္ ပုိက္ဆံႀကဲျခင္း တုိ ့ကုိ ျပဳကာ ၊ ကုသုိလ္
ယူေလ့ရွိၾကသည္။
မသိုးသကၤန္းရက္လွဴပဲြ
တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန ့ မွ ေနာက္တစ္ရက္မကူးမီအခ်ိန္ထိ ယက္လုပ္ခ်ဳပ္ငင္ရေသာ
သကၤန္းကုိ “မသိုးသကၤန္း” -ဟုေခၚပါသည္။ျမန္မာနိဳင္ငံရွိ အထင္ကရေစတီေတာ္ႀကီးမ်ားတြင္ ၊နိဳင္ငံ
ေတာ္အစုိးရမွ ႀကီးမွဴးလ်က္ မသုိးသကၤန္းယက္ျပိဳင္ပြဲမ်ားကုိ ႏွစ္စဥ္က်င္းပျပဳလုပ္ကာ ၊ ရရွိလာေသာ
သကၤန္းေတာ္ျဖင့္ ေစတီေတာ္မွရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ ဗုဒၶဘုရားရွင္အား ေန ့မကူးမီ ပူေဇၚလွဴဒါန္းေလ့ရွိ
ၾကပါသည္။
အခ်ိဳ ့အရပ္ေဒသမ်ားတြင္မူ ၊ ပဒုမၼာၾကာပန္းမွ ၾကာမွ်င္မ်ားကုိ ထုတ္ယူ၍ ၾကာသကၤန္း
ေတာ္ ယက္လုပ္ၿပီး ဘုရားရွင္အား ကပ္လွဴပူေဇၚၾကပါသည္။ၾကာသကၤန္းေတာ္ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းျခင္း
အေလ့အထမွာ ၊ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေတာထြက္ေတာ္မူစဥ္အခါက ၊ ျဗဟၼာႀကီးက ၾကာသကၤန္း
ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္းကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ေၾကာင္း ဆုိၾကပါသည္။
ပံ့သကူပစ္ပဲြေတာ္
ေရွးအခါက ဓုတင္ေဆာင္ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္၊ဒါယကာမ်ား လွဴဒါန္းေသာ သကၤန္းကုိ မ၀တ္ရုံပဲ၊
စြန္ ့ပစ္သည့္ အမွိဳက္ပုံ ၊သုႆန္ -စသည္တုိ ့မွ ဖုံလူး ေပက်ံေနေသာ အထည္စကုိ ၊သကၤန္းခ်ဳပ္ဆုိး
၀တ္ရုံၾကသည္။ထုိရဟန္းေတာ္မ်ား သြားလာတတ္ေသာေနရာမ်ား၌၊လူဒါယကာတုိ ့က သကၤန္းမ်ား ကုိ
ဖုံလူးေပက်ံဟန္ စီမံ၍ ပစ္ထားလွဴဒါန္းကာ ကုသုိလ္ယူၾကသည္။
ဤဓေလ့မွ“ ပံ့သုကူ၀ွက္ျခင္း”(ေခၚ)
“ပံ့သုကူပစ္ျခင္း”မ်ား ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ယခုအခါ၌ ဘုရား၀င္းစသည္တုိ ့တြင္ သြားေရာက္ပစ္ခ်ထား
၍ ၊“ပံ ့သုကူ အလွဴဒါန” ကုိျပဳေလ့ရွိၾကသည္။လျပည့္ေန ့ညအခါတြင္ ၊ပံ့သုကူပစၥည္း အရွာထြက္ေသာ ကေလး၊လူငယ္လူရြယ္တုိ ့ေပါမ်ားလွပါသည္။
ၾကာသကၤန္းကပ္လွဴပြဲေတာ္
အခ်ိဳ ့အရပ္ေဒသမ်ားတြင္မူ ၊ ပဒုမၼာၾကာပန္းမွ ၾကာမွ်င္မ်ားကုိ ထုတ္ယူ၍ ၾကာသကၤန္း
ေတာ္ ယက္လုပ္ၿပီး ဘုရားရွင္အား ကပ္လွဴပူေဇၚၾကပါသည္။ၾကာသကၤန္းေတာ္ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းျခင္း
အေလ့အထမွာ ၊ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေတာထြက္ေတာ္မူစဥ္အခါက ၊ ျဗဟၼာႀကီးက ၾကာသကၤန္း
ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္းကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ေၾကာင္း ဆုိၾကပါသည္။
No comments:
Post a Comment