Sunday, November 18, 2012

ေ၀ဒနာပန္းခ်ီဆရာ ရာဟုလာ
(ေမာ္ဒန္ေခတ္လယ္)






ရာဟုလာဟာ ၁၉၆၀ ေက်ာ္ႏႇစ္ေတြမႇာ ပန္းခ်ီေလာကထဲ စတင္၀င္ေရာက္လာခဲ့ၿပီး
၁၉၆၄ ကေန ၁၉၇၂ ထိ ကြယ္ေပ်ာက္ေနကာ ၁၉၇၂ေနာက္ပိုင္းကေန ကေန့ထိ တကယ့္ကို ဆင္းရဲၾကမ္းတမ္းတဲ့ဘ၀ခရီးကို ေလ်ာက္လႇမ္းရင္း ပန္းခ်ီကို စဲြစဲြၿမဲၿမဲ ေရးဆဲြေနတဲ့
ပန္းခ်ီဆရာ တစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္။

သူဟာ မႏၲေလး ပန္းခ်ီေက်ာင္းကို ၁၉၆၂ နဲ့ ၁၉၆၃ (၂) ႏႇစ္ တက္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။
သူ႕ရဲ႕ လက္ဦးဆရာေတြကေတာ့ ဦးခ်စ္ၿမဲ၊ ဦးေအးေက်ာ္နဲ့
ဦးကံညြန့္တို့ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီႏႇစ္ပိုင္းမႇာ သူဟာ အေျခခံ ပန္းခ်ီေရးနည္းကို သင္ယူခဲ့ၿပီးတဲ့ေနာက္
Realism ပန္းခ်ီ ကိုသာ အဓိကထား ေရးဆဲြခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီပန္းခ်ီေက်ာင္း တက္ေနတဲ့ ကာလမႇာ
သူ႕အတြက္ အေရးႀကီးဆံုးျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဆရာဦးေအးေက်ာ္နဲ့ ဆံုေတြ႕ခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ ဆရာဦးေအးေက်ာ္ရဲ႕
သင္ၾကားမႈေတြကုိ ငယ္စဥ္က သူ႕နားထဲ မစဲြခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္း သူ႕ကိုယ္ပိုင္ပန္းခ်ီကို
ဖန္တီးလာတဲ့အခ်ိန္အခါမႇာ သူ႕အတြက္ အလြန့္ကို အက်ိဳးျပဳတဲ့သင္ၾကားမႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီအတြက္ သူ ၁၉၉၈ ခုႏႇစ္ ေလာကနတ္ျပခန္းမႇာ တကိုယ္ေတာ္ ပန္းခ်ီျပပဲြျပသေတာ့ ''ဆရာဦးေအးေက်ာ္ကေန တစ္ဆင့္ ရာဟုလာစကားေျပာျခင္း'' ဆိုတဲ့
ဂုဏ္ျပဳ ရည္ညြန္းခ်က္ကို အတိအလင္းေၾကညာၿပီး ျပပဲြကိုျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္္။

သူဟာ သူ႕ဘ၀ ရပ္တည္ေရးအတြက္ ဆိုက္ကားနင္းရင္း ဆိုက္ကားတဲြခံုေအာက္မႇာ
ခဲတံေတြ၊ စကၠဴေတြထားၿပီး ထန္းရည္ေသာက္လိုက္၊ ပန္းခ်ီေရးလိုက္ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ေရႊဘိုတစ္ခြင္
ဆိုင္း၀ိုင္းနဲ့လိုက္ၿပီး တေယာထိုးလိုက္၊ ဆက္ဇိုဖုန္းမႈတ္လိုက္နဲ့ အသက္ေမြးခဲ့ပါတယ္။

သူ႕ရဲ႕ ၾကမ္းတမ္းတဲ့ ဘ၀ျဖတ္သန္းမႈေတြက တစ္ပံုတစ္ပင္။ အလုပ္ၾကမ္းေတြ လုပ္ေနရေပမယ့္ အႏုပညာကို အၿမဲစိတ္၀င္စားေနခဲ့တဲ့ ၀တၳဳထဲက ဇာတ္ေကာင္တစ္ေယာက္လို
ရာဟုလာဟာ သူ႕ရဲ႕ ဘ၀ကိုျဖတ္သန္းလာခဲ့ပါတယ္။

ပန္းခ်ီဆရာ ရာဟုလာကို ၁၉၄၆ ခုႏႇစ္ ေရႊဘိုမႇာ ေမြးဖြားခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၇၂ ခုႏႇစ္ကေနစၿပီး ေရႊဘိုၿမိဳ႕သားေတြရဲ႕ တန္ေဆာင္တိုင္မီးထြန္းပဲြေတာ္နဲ့အတူ က်င္းပတဲ့ ''ႏႇင္းဦးသီခ'' ပန္းခ်ီျပပဲြေတြမႇာ အၿမဲပါ၀င္ျပသခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္မႇာေတာ့ သူဟာ အျပင္မႇာ ျမင္ေနရတဲ့အတိုင္း ပံုတူကူးေရးတဲ့ပန္းခ်ီမ်ဳိးကို
စြန့္ခြာခဲ့ၿပီး သူႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရတဲ့ ဘ၀ေတြထဲက လူေတြရဲ႕ဟန္ပန္ အမူအရာေတြ၊ လႈပ္ရႇားမႈေတြကို
စိတ္ကူးသက္သက္နဲ့ေရးတဲ့ ပန္းခ်ီမ်ိဳးကို ေျပာင္းလဲေရးဆဲြလာခဲ့ပါတယ္။ သူဟာ ႏိုင္ငံျခား
ပန္းခ်ီဆရာေတြထဲက ဗန္ဂိုးကို ႀကိဳက္ႏႇစ္သက္ခဲ့ၿပီး၊ ျပည္တြင္း ပန္းခ်ီ ဆရာေတြထဲမႇာ
ဦးဘၾကည္နဲ့ ဦးေအာင္ခင္ကို ႏႇစ္သက္ခဲ့သူ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ သူ႕ရဲ႕ ပန္းခ်ီကားေတြမႇာ
အင္ပရက္ရႇင္းနစ္ေရးဟန္ေတြ လႊမ္းမိုးခဲ့ပါတယ္။

၁၉၉၈ ခုႏႇစ္ ရန္ကုန္ေလာကနတ္ျပခန္းမႇာ သူ႕ရဲ႕ တစ္ကိုယ္ေတာ္ျပပဲြကို ျပသခဲ့ပါတယ္။
သူဟာ ပန္းခ်ီလမ္းေၾကာင္းသစ္တစ္ခုကို ရႇာေဖြရင္း
၁၉၆၂ ခုႏႇစ္ ေလာက္က မႏၲေလးပန္းခ်ီေက်ာင္းမႇာ ဆရာဦးေအးေက်ာ္ သင္ၾကားခဲ့တဲ့ ပန္းခ်ီအယူအဆေတြကို ျပန္ၾကားေယာင္၊ ျပန္စဥ္းစားမိကာ
ဟိုတုန္းက သူသတိမထားခဲ့တဲ့ ဦးေအးေက်ာ္ရဲ႕ အႏုပညာသေဘာတရားေတြကို
ျပန္လည္အမႇတ္ရလာခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီလို ျပန္သိလာခဲ့တဲ့ အႏုပညာသေဘာတရားကို အေျခခံၿပီး သူေရးဆဲြခဲ့တဲ့
ပန္းခ်ီကားသစ္ေတြကို ''ဆရာဦးေအးေက်ာ္မႇတဆင့္ ရာဟုလာ စကားေျပာျခင္း'' လို့ အမည္တပ္ၿပီး
ေလာကနတ္ျပခန္းမႇာ တစ္ကိုယ္ေတာ္ျပသခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနာက္ပိုင္း ရာဟုလာဟာ မင္းကြန္းမႇာေနထိုင္ရင္း သူ႕စိတ္ထဲ ေပၚလာတဲ့ သူ႕ဘ၀လမ္းတစ္ေလ်ာက္ဆီက Image ေတြကို ပန္းခ်ီကားအျဖစ္ ေရးဆဲြေနခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၀၄ ခုႏႇစ္မႇာ သူ႕ရဲ႕ ''Rahula Exhibition'' ျပပဲြကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဆီဒိုးနားဟိုတယ္မႇာ ျမန္မာေရာ့ခ္ အဆိုေတာ္ ေဇာ္၀င္းထြဋ္ရဲ႕ အစီအမံနဲ့ ျပသခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။

ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းတဲ့ဘ၀မႇာ ေနထိုင္ေနရတဲ့ အသက္အရြယ္ ႀကီးရင့္ လာၿပီျဖစ္တဲ့
ရာဟုလာအဖို့ မထင္မႇတ္ဘဲ ျပျဖစ္ခဲ့တဲ့ျပပဲြလို့ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ေနေလာင္ထားတဲ့ မ်က္ႏႇာ၊
အေရးအေၾကာင္းေတြနဲ့ မ်က္ႏႇာ၊ ကြမ္းတၿမံဳ႕ၿမံဳ႕၀ါးေနတဲ့ ပါးစပ္၊ က်ိဳးတို့က်ဲတဲ သြားေတြ၊
က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ရီလိုက္တဲ့ အသံေတြဟာ ရာဟုလာရဲ႕ အမႇတ္တံဆိပ္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

သူဟာ မင္းကြန္း၊ ပုထိုးေတာ္ႀကီး ဘုရားအနားမႇာ ေနထိုင္ၿပီး မႏၲေလးက သူ႕မိတ္ေဆြပန္းခ်ီဆရာေတြ
ဆီကို မၾကာခဏ လာလည္တတ္ပါတယ္။ အခုေနာက္ပိုင္း သူဟာ စိတ္ကူးထဲက figure ေတြကို ဆဲြေနရာက စုတ္ခ်က္ခ်ည္း သက္သက္ေရးတဲ့ ပန္းခ်ီေတြကို ေျပာင္းလဲေရးဆဲြေနပါတယ္။

သူ႕ပန္းခ်ီေတြကို သူ ဘာ၀ါဒ ေခါင္းစဥ္မႇ မတပ္ခဲ့။ သူဆြဲခ်င္တဲ့ ပန္းခ်ီကိုသာ
သူဆဲြပါတယ္လို့ ေျပာျပေနတဲ့ ရာဟုလာရဲ႕ဟန္ဟာ တကယ့္ကို အ႐ိုးခံနဲ့
ေျပာေနတဲ့ဟန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ျမန္မာ AbEx ေတြ၊ ဟိုးအရင္ နယူးေယာ့ကာေတြရဲ႕ AbEx ေတြဟာ သူ႕ကို မသိမသာ ႐ိုက္ခတ္ခဲ့ဟန္ ရႇိပါတယ္။

အခုလက္ငင္း သူဟာ စုတ္ခ်က္ခ်ည္းသက္သက္ ပန္းခ်ီကားေတြကို ေရးဆဲြေနရင္း ဆဲြထားတဲ့ သူ႕ပန္းခ်ီကားေတြကို ၾကည့္ကာ ''မနက္ၾကည့္ရင္တစ္မ်ိဳး၊ ေနလယ္ ၾကည့္ရင္ တစ္မ်ိဳး၊
ညဖက္ၾကည့္ရင္တစ္မ်ိဳး အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းလဲေနတာဗ်'' လို့
တအ့ံတၾသ ေျပာျပေနပါတယ္။

အညာမႇာေမြးၿပီး အညာမႇာ ေနထိုင္ႀကီးျပင္းခဲ့တဲ့ အညာသားပီပီ ရာဟုလာဟာ
AbEx ပန္းခ်ီဟန္ကို လြတ္လပ္စြာနဲ့ ႐ိုး႐ိုးသားသားေရးဆဲြခဲ့ပါတယ္။
ဒီပန္းခ်ီေတြက သူျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ ဘ၀ေတြ၊ သူ႕အေၾကာင္းေတြပဲ ျဖစ္ရမယ္။

ဒါမႇမဟုတ္ရင္ သူ႕မိတ္ေဆြေတြရဲ႕ အေၾကာင္းပဲျဖစ္မႇာလို့ ရာဟုလာဟာ သူ႕ပန္းခ်ီေတြကို ၾကည့္ရင္း
ေျပာျပေနပါတယ္။   

artistguide
..........................

ေ၀ဒနာပန္းခ်ီဆရာ ရာဟုလာ ကြယ္လြန္ခဲ့ရွာၿပီ

လည္ေခ်ာင္းကင္ဆာ ေရာဂါကို ကာလ ရွည္စြာခံစားခဲ့ရတဲ့ မင္းကြန္းမွ နာမည္ ႀကီးပန္းခ်ီဆရာ ရာဟုလာဟာ (အသက္၆၇ႏွစ္) ဒီကေန႔ 31-7-2011 မြန္းလြဲ 12:15 အခ်ိန္မွာ မင္းကြန္းမွာရွိတဲ့သူ႔ရဲ႕ေနအိမ္မွာ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ပါတယ္။

ကြယ္လြန္ခ်ိန္မွာ အသက္ ၆၅ ႏွစ္ရွိ ၿပီျဖစ္တဲ့ ဆရာရာဟုလာဟာလည္ ေခ်ာင္းကင္ဆာ ေ၀ဒနာကိုခံစားေနခဲ့ရတာတစ္ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာခဲ့ၿပီျဖစ္ၿပီး ပန္းခ်ီ ဆြဲရန္သာ စိတ္အားထက္ သန္ေနခဲ့တဲ့ အတြက္ ေဆး႐ံုကိုတက္ ၿပီး ကုသဖို႔ ျငင္း ဆန္ခဲ့တယ္လို႔ ဇနီးျဖစ္သူ ေဒၚျမျမ၀င္း က ေျပာပါ တယ္။

"ေက်းဇူးရွင္ႀကီးပါ။ ေသတဲ့အထိ ကြ်န္မတုိ႔ အားလုံးကိုေက်းဇူးျပဳသြားပါ တယ္။ တစ္ရြာလုံး တစ္ရပ္လုံးကိုအၾကံ ဉာဏ္ေတြေပးေနက်။ ေရာဂါ ျဖစ္တာကို ေခါင္းမာၿပီး အိမ္မွာပဲပန္းခ်ီဆြဲခ်င္တယ္ ေျပာတဲ့သူ။ ပန္းခ်ီမွ ပန္းခ်ီဆုိတဲ့သူပါ" လို႔ ပန္းခ်ီကို အင္မတန္ခ်စ္ခဲ့တဲ့ ခင္ပြန္းသည္ အေၾကာင္း ဇနီးျဖစ္သူက ၀မ္းနည္းမႈ အပူမီးေတြၾကားကပဲ ေျပာျပပါ တယ္။

ပန္းခ်ီရာဟုလာကို ေရႊဘိုၿမိဳ႕၊ မံုအာ အရပ္မွာ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္က ေမြးဖြားခဲ့ၿပီး ငယ္စဥ္က ဂီတနဲ႔ ပန္းခ်ီပညာရပ္ေတြကို ေလ့လာလုိက္ စားခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္မွာ မႏၲေလးပန္တ်ာ ေက်ာင္းမွာ ပညာသင္ခဲ့ၿပီး ၁၉၇၂ ခုႏွစ္မွ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္ အထိ ေရႊဘုိၿမိဳ႕က ႏွင္းဦးသီခ တီး၀ိုင္းမွာ ကလဲရနက္၊ ဆက္ဆုိဖုန္း၊ ထရန္းပတ္၊ တေယာစတဲ့ တူရိယာေတြ တီးခတ္ေဖ်ာ္ ေျဖသူအေနနဲ႔ေရာ၊ သီခ်င္း သီဆိုသူ အေနနဲ႔ပါ အသက္ေမြး၀မ္း ေက်ာင္းျပဳ ခဲ့ပါတယ္။

ဆရာဟာ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ ကိုကိုးကြ်န္း အက်ဥ္း ေထာင္ကို အပို႔ခံခဲ့ရၿပီး အင္းစိန္ေထာင္နဲ႔ ကသာေထာင္ ေတြကို ေျပာင္းေရႊ႕ခဲ့ရ ကာ စုစုေပါင္း ခုနစ္ႏွစ္သုံးလ အက်ဥ္းက် ခဲ့ပါတယ္။ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆုိင္ပဲ ဆရာ ကြယ္လြန္တဲ့ေန႔က ကိုကိုး ကြ်န္း အက်ဥ္းစခန္းကိုဖ်က္သိမ္းတဲ့ အႏွစ္ (၄၀) ေျမာက္ေန႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မွာ ဆရာ ရာဟုလာက ေရႊဘုိကေန မင္းကြန္း ရပ္ကို ေျပာင္း ေရႊ႕လာၿပီး ပန္းခ်ီေရးတဲ့ အလုပ္ကိုပဲ ေဇာက္ခ်လုပ္ခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီႏွစ္ကစၿပီး ေရႊဘုိ၊ မုံရြာ၊ စစ္ကုိင္း၊ မႏၲေလးနယ္ အားလုံး ပါ၀င္တဲ့ ပန္းဆယ္မ်ဳိး သမ လီမိတက္ရဲ႕ ဥကၠ႒အျဖစ္ ႏွစ္ႏွစ္ တာ၀န္ ယူခဲ့ပါတယ္။ အေဖျဖစ္သူ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ အလုပ္ေတြ ကို ဆက္လုပ္သြားမယ္ဆိုတဲ့သားအႀကီး ဆံုး ပန္းခ်ီေဇာ္ဇူးဇင္(ေခၚ)ကိုေဇာ္ေဇာ္ က "ကြ်န္ေတာ္တုိ႔အတြက္အေဖ့ေက်းဇူး ေတြက ႀကီးလွပါတယ္။ အေဖဆုံးသြား တာ အလြန္၀မ္းနည္းစရာေကာင္းပါ တယ္။ ပန္းခ်ီဆြဲတာ ရယ္၊ ကေလးေတြ အတြက္ အခမဲ့ စာဖတ္၀ိုင္းေထာင္တာ ရယ္၊ အေဖလုပ္ခဲ့တဲ့ပရဟိတလုပ္ငန္း ေတြကို အမ်ားတကာနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး ဆက္ လုပ္သြားမွာပါ"လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဆရာ့ရဲ႕ ငယ္သူငယ္ခ်င္းျဖစ္တဲ့ လူရႊင္ ေတာ္ ပါပါေလးကလည္း ဘက္စံုေတာ္တဲ့ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူကို ဆံုး႐ံႈးလိုက္ရတဲ့ အတြက္ ႏွေျမာတသျဖစ္ရင္း "ငယ္ငယ္ ေလးကတည္းက သူငယ္ခ်င္းေတြပါ။ သူငယ္ခ်င္းက ဂီတ၊ ႏိုင္ငံေရး၊ ပန္းခ်ီ သုံးခုစလုံးမွာထူးခြ်န္ တယ္။ သူ အျမဲတမ္း ေျပာတာတစ္ခုရွိတယ္။ ေနာင္ဘ၀ဆုိ တာရွိခဲ့ရင္ ပန္းခ်ီဆရာပဲ ျဖစ္ခ်င္ တယ္ တဲ့။ အႏုပညာမွာ ထူးခြ်န္သလုိ ပန္းခ်ီ မွာလည္း ထူးခြ်န္တယ္။ ႏိုင္ငံ ေရးလႈပ္ရွား မႈမွာလည္း ရပ္တည္ခ်က္၊ ယုံၾကည္ခ်က္ ခုိင္မာတယ္။ သူငယ္ခ်င္း ဆုံးသြားတာကို အရမ္းႏွေျမာမိပါတယ္"လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဆရာရာဟုလာနဲ႔ ခင္မင္ရင္းႏွီးသူ တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ အဆိုေတာ္ေဇာ္၀င္းထြဋ္ ကေတာ့ ေ၀ဒနာကို ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း ေနထုိင္ၿပီး ရင္ဆိုင္ သြားခဲ့တဲ့အေပၚ "တန္ပါတယ္။ မင္းကြန္းလုိေအးေအး ခ်မ္းခ်မ္းေနရာေလးမွာ တစ္သက္လုံး ပန္းခ်ီဆြဲၿပီးေနသြားတဲ့ သူ႔ဘ၀ကိုအား က်မိပါတယ္။

သူနဲ႔ကအရမ္းသံေယာဇဥ္ ရွိတယ္။ ရန္ကုန္ကိုေခၚလာၿပီး စမ္းေခ်ာင္းထဲမွာ အိမ္ငွားေပးတယ္။ ပန္းခ်ီျပပြဲလုပ္ေပးတယ္။ ရန္ကုန္မွာအေျခခ် ႏိုင္ေအာင္ကူညီေပးခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ သူက ရန္ကုန္မွာမေပ်ာ္ဘူး။ မင္းကြန္းပဲ ျပန္ၿပီးပန္းခ်ီဆြဲခ်င္တယ္ဆုိေတာ့ မတား ေတာ့ဘူးေလ။ သူ႔ဘ၀ကျမတ္ႏိုးစရာေကာင္းပါတယ္" လို႔ေျပာပါတယ္။

ပန္းခ်ီဆရာ ဦးမ်ဳိးခင္ကေတာ့ "ကိုရာ ဟုလာ ဆုံးသြားတာ ညီအစ္ကို အရင္း တစ္ေယာက္ ဆုံး႐ႈံးသြားသလုိ ခံစားရပါ တယ္။ ကိုရာဟု လာက ေ၀ဒနာ ပန္းခ်ီ ဆရာပါ။ သူ႔ဘ၀မွာ ေ၀ဒနာေတြ အမ်ား ႀကီးရွိခဲ့တယ္။ သူ႔ရင္ထဲက ေ၀ဒနာေတြ က ပန္းခ်ီကားေတြပါပဲ။ ေနာက္ဆုံး ဆြဲခဲ့တဲ့ကားေတြက တကယ့္စိတ္ခံစားမႈ ပန္းခ်ီ (Abstract)ပါ။ ကိုရာဟုလာ ေနာက္ဆုံးဆြဲခဲ့တဲ့ကားေတြက အေကာင္းဆုံး ေတြပါပဲ။ ပန္းခ်ီအလုပ္ကို တစ္သက္ လုံး ယုံယုံၾကည္ၾကည္နဲ႔ လုပ္သြားတာပါ။ သူဖန္တီးခဲ့တဲ့အႏုပညာအဆင့္အေပၚ သူေက်နပ္မွာ ပါ"လို႔ ဆိုပါတယ္။ ပန္းခ်ီရာဟုလာရဲ႕ အမည္ရင္းက ဦးေအာင္ျမင့္ျဖစ္ၿပီး ၁၉၉၇ ခုႏွစ္မွ၂၀၀၇ ခုႏွစ္အထိ (တစ္ကိုယ္ေတာ္)ပန္းခ်ီျပပြဲ ေပါင္း ခုနစ္ပြဲကို ရန္ကုန္နဲ႔ မႏၲေလးၿမိဳ႕ ေတြမွာ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။

ေအာင္ရွင္

..............................

ပန္းခ်ီဆရာ ရာဟုလာ အေၾကာင္းကို ဆရာေက်ာ္ရင္ျမင့္ ေရးသားျပဳစုတဲ့ "ဘ၀ဇာတ္ခံု"
စာအုပ္တြင္လည္း ဒီလို ဖတ္ရႈၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။

".....ေနာက္ ဒုတိယတစ္ေယာက္က ပန္းခ်ီဆရာ ရာဟုလာ...။ ေျပာရရင္ ဗင္းဆင့္ဗန္ဂုိးကုိ ဘယ္သူမွန္း မသိတဲ့သူေပ့ါ။ ကၽြန္ေတာ္သေဘာက်တယ္။ သူက မိဘသေဘာမတူသူနဲ႔ အိမ္ေထာင္ျပဳတဲ့ၿပီးေနာက္ လမ္းမွာ ကားနဲ႔ ျဖတ္သြားတဲ့အေဖကုိေတြ႕ေတာ့ ဆုိက္ကားနဲ႔ လုိက္ၿပီး အေမြေတာင္းတယ္။ ဒါနဲ႔ သူငယ္ခ်င္းေတြက သူ႔ကို ရာဟုလာ လို႔ေခၚၾကတယ္။ ပန္းခ်ီဆြဲေတာ့ ပထမနာမည္ရင္း ျဖစ္တဲ့ ေအာင္ျမင့္နဲ႔ေရးေသးတယ္။ ေအာင္ျမင့္ေတြမ်ားေတာ့ သူက နာမည္ေျပာင္းလုိက္တယ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြ ေခၚတဲ့နာမည္ပဲေျပာင္းလုိက္တယ္။ ရာဟုလာ... လုိ႔။ ဆီဒုိးနား ဟုိတယ္မွာ one man show ျပဖုိ႔ ေဇာ္၀င္းထြဋ္က ကူညီေပးတယ္။ ဟုိတယ္မွာ တည္းခုိင္းေတာ့ မတည္းႏုိင္ဘူး။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာပဲ တည္းမယ္လုပ္တဲ့သူေပါ့။ ရန္ကုန္မွာ အိမ္ေဆာက္ေပးမယ္ဆုိေတာ့ ေတာပဲျပန္မယ္လုပ္သူလည္းျဖစ္တယ္ေလ..."

ရသအလင္းအဖြဲ႔သားမ်ား
...........................

''Rahula Art Workshop''

"မင္းကြန္းပုထိုးေတာ္ႀကီး ဘုရားေဘးက ''Rahula Art Workshop'' လို႔ အမည္ေပးထားတဲ့ ၿခံဝင္းက်ယ္က်ယ္နဲ႔ အိမ္ကေလးမွာ ပန္းခ်ီေရးေနတဲ့ ''ပန္းခ်ီဆရာ ရာဟုလာ''လို႔ ေျပာလိုက္ရင္ မုတ္ဆိတ္က်င္စြယ္ေတြနဲ႔ ေဆးလိပ္ခဲၿပီး ေနတတ္တဲ့ ပန္းခ်ီ၊ ဂီတအႏုပညာ အေၾကာင္းေတြ ေျပာရင္ မ်က္ဝန္းေတြ ေတာက္ပလာတတ္တဲ့ ဆရာ ရာဟုလာကို ေျပးျမင္မိၾကမွာပါပဲ။

ဒီမင္းကြန္းက ဆရာရာဟုလာရဲ႕ ပန္းခ်ီကားေတြကို ကုန္းတစ္တန္၊ ေရတစ္တန္၊ ျဖတ္သန္းၿပီး ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အထိ ယူလာတာ ''Untitled Life ''တစ္ကိုယ္ေတာ္ျပပြဲကို စီစဥ္က်င္းပေပးၿပီး ၾသဂုတ္လ (၂၅)ရက္ကေန စက္တင္ဘာလ (၂)ရက္ေန႔ အထိ ခင္းက်င္းျပသ ေပးခဲ့ၾကတာကေတာ့ ''မိုးခ'' ပန္းခ်ီအႏုပညာ ျပခန္းပိုင္ရွင္ ဦးဘိုဘို၊ ဆရာဆန္နီညိမ္းနဲ႔ မိုးခဝိုင္းေတာ္သားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

''မိုးခ''ကို ပိုၿပီးေက်းဇူးတင္စရာေကာင္းတာကေတာ့ ပန္းခ်ီကားေတြ သာမက၊ က်န္းမာေရးသိပ္မေကာင္းတဲ့ ဆရာ ရာဟုလာကို မင္းကြန္းကေန ရန္ကုန္အထိ သက္ေသာင့္သက္သာလာႏိုင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးခဲ့တဲ့အျပင္ စာနယ္ဇင္းေတြ၊ ပန္းခ်ီဆရာေတြ၊ ပန္းခ်ီျမတ္ႏိုးသူေတြနဲ႔ ဆံုေတြ႕ခြင့္ရေအာင္ ဖန္တီးေပးခဲ့ၾကတာပါပဲ။

စာနယ္ဇင္းပြဲမွာ ဆရာ့က်န္းမာေရးအရ စကားသိပ္မေျပာနဲ႔ ကုလားထုိင္မွာ ထုိင္ၿပီးေျပာဖုိ႔ ပန္ၾကားခဲ့ၾကေပမဲ့ ဆရာက အားမရလို႔ဆုိၿပီး မတ္တတ္ရပ္ ၿပီးေျပာတဲ့အျပင္ က်န္းမာေရးမေကာင္းလို႔ အားေပ်ာ့ေနတဲ့ မ်က္ဝန္းေတြပါ တလက္လက္ေတာက္ပလာၿပီးမရပ္မနားေျပာေနပါေတာ့တယ္။

ကြၽန္ေတာ္က ပန္းခ်ီကို ဦးသန္းေမာင္တုိ႔နဲ႔ ပိုစတာေရးခဲ့တာက စဝင္လာ ခဲ့တာပါပဲ။ ကားနံပတ္ေရးတာလည္း ပါတာေပါ့။ ေနာက္ေတာ့ ဘႀကီးေတာ္စပ္ သူက ေအာင္ေမာင္းႀကီးဇာတ္ထဲမွာ ပန္းခ်ီေရးေတာ့ မ႑ပ္ဆင္တာေတြ ဘာေတြမွာပါရင္း ဘုန္းႀကီးပ်ံေလာင္တိုက္ေတြမွာလည္း ပန္းေတြဘာေတြ ဝင္ေရးရာကေန မ်က္စိရည္ဝၿပီး ဦးေသာင္းေဖနဲ႔ေတြ႕ေတာ့ ပုိစတာေတြ၊ ဆုိင္းဘုတ္ေတြ ေရးျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

မႏၲေလးမွာ ဦးခ်စ္ၿမဲတို႔၊ ဦးေအးေက်ာ္တုိ႔ ဦးကံၫြန္႔တုိ႔ဆီမွာတက္ရင္း ပန္းခ်ီေက်ာင္းမၿပီးခင္ (၁၉၆၄)မွာ တစ္ေနရာေရာက္သြားၿပီး အၾကာႀကီးေနခဲ့ ရတယ္။ အဲဒီက ျပန္လာေတာ့လည္း ပန္းခ်ီေရးတာပဲ။

ကြၽန္ေတာ္အရင္ကေတာ့ Realism ေရးပါတယ္။ အရွိကိုအရွိအတုိင္း ေရးတာေပါ့။ Solo Show ေတြကို ရန္ကုန္မွာ(၄)ပြဲ၊ မႏၲေလးမွာ(၄)ပြဲလုပ္ခဲ့ တယ္။

ေနာက္ေတာ့ Realism ေတြကို သင္ၾကားခဲ့ရတာေတြတျဖည္းျဖည္းပါး လာၿပီး ေရးခ်င္တာေတြေရးလာခဲ့တာပါပဲ။ အႏုပညာကို ကြၽန္ေတာ္ဆရာႀကီးၿမိဳ႕မၿငိမ္းေရးတဲ့သီခ်င္း(၃)ပုဒ္နဲ႔ တင္စားၿပီးေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္းက သီခ်င္းကို Realism နဲ႔လည္း ေရးတယ္။ နိမိတ္ပံုနဲ႔လည္းေရးတယ္။ ေနာက္ Abstract လို႔ သူ႕ကိုယ္တုိင္ ေတာင္ သိမသြားတဲ့ အျမင္သစ္၊ အေတြးသစ္ေတြပါတဲ့ Abstract နဲ႔လည္း ေရးသြားပါတယ္။

ပထမဆံုး ''စစ္ကိုင္းေတာင္''သီခ်င္းေပါ့၊ အဲဒါဆုိရင္ Realism ေရးနည္း နဲ႔ ေရးတာ၊ ''စစ္ကိုင္းေတာင္ အထက္နားဆီက ေရွ႕တလႊား႐ႈလုိက္ရင္ေလ ဧရာဝတီ၊ ဒုဌာဝတီ . .'' ဆုိတဲ့ သီခ်င္း၊ ကြၽန္ေတာ္အခုမဆုိႏိုင္ေတာ့လို႔ ျဖစ္ႏုိင္ရင္ သံေနသံထားနဲ႔ ေတာင္ဆုိျပခ်င္ပါတယ္။

ဒီသီခ်င္းက အႏုပညာသေဘာေျပာရရင္ Realism ေပါ့။ ပုညရွင္ ေစတီတုိ႔၊ ဒု႒ာဝတီတို႔ကို အရွိအတုိင္း၊ အျမင္အတိုင္းေရးတာ။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ပန္းခ်ီမွာ လည္း Realism ဆိုရင္ဘုရား၊ေက်ာင္း၊တန္ေဆာင္းျပသာဒ္ေတြ ေရးၾကတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ကိုယ္တုိင္လည္း မႏၲေလးကို Outdoor ထြက္ၿပီး ဒါေတြေရးခဲ့ပါတယ္။

ဒုတိယနိမိတ္ပံု တင္စားခ်င္တာက သႀကၤန္သီခ်င္းပါ။

''ျဖဴျဖဴျပာျပာနီနီဝါဝါ၊ ေဝဆာျမဴးလို႔ေန'' ဆုိတာ

ဟုိတုန္းက မႏၲေလးသႀကၤန္ဆုိ မ႑ပ္ေတြက အနီေရာင္ဝတ္စံုေတြ၊ အျပာေရာင္ဝတ္စံုေတြ၊ အဝါေရာင္ဝတ္စံုေတြ ဆုိၿပီး မ႑ပ္အလိုက္ ဝတ္ၾကတယ္။ ဆရာၿငိမ္းက ဒါကိုပန္းေတြနဲ႔ နိမိတ္ပံုတင္စားၿပီးေရးခဲ့တာပါ။

''ေဟာတစ္႐ံု၊ ေဟာတစ္႐ံု၊ ပန္းမ်ိဳးစံုလို႔ေလ''

''ညႇင္းေလေသြး''တုိ႔ဘာတုိ႔လည္း နိမိတ္ပံုေတြေပါ့။

ဘယ္သူမွ မလုပ္ေသးဘူး ဆရာၿငိမ္းလုပ္သြားတာ။

ေနာက္ Abstract ဆုိတဲ့ သိျခင္း၊ မသိျခင္းေတြေရးတာကေတာ့

''မၿပီးေသးေသာ ပန္းခ်ီကား''သီခ်င္းပါပဲ။''မ်က္ေစ့ကို ေမွးမွိတ္၊ အိပ္စက္ရာတြင္ . .

ေခ်ာင္းလိုလို၊ ျမစ္လုိလိုတစ္ခုေသာ ကမ္းစပ္ေရာက္လာသည္တြင္ ထုိစဥ္ ေလွာ္ခပ္သူလည္း ေရာက္မလာ''

ဆုိတာေတြက ခပ္ဝါးဝါးေလး ထင္ေနတာေတြ ''Abstract'' ေတြပါ။

အခု က်ဳပ္တို႔ ဒီေန႔ေရးေနတာ အဲဒါမဟုတ္လား။

ကြၽန္ေတာ့္ ပန္းခ်ီကားေတြကိုၾကည့္(၁ဝ)ေယာက္ၾကည့္ရင္(၁ဝ)မ်ိဳး ခံစားရတာပဲ။

ဟိုတုန္းကေတာ့ Technique ေတြေရးတယ္။ မိန္းကေလးဆုိလည္း အခ်ိဳးအဆက္ေျပျဖစ္ေအာင္ လွပေအာင္ေရးတာ။

အိမ္မွာ ကင္းဘတ္(စ္)၊ စုတ္၊ ေဆးေတြ အဆင္သင့္အၿမဲခ်ထားတယ္။ ေရးခ်င္တာ၊ အာ႐ံုရတာ ေကာက္ေရးလိုက္တာပဲ။ မ်ဥ္းေျဖာင့္၊ မ်ဥ္းေကြး၊ မ်ဥ္းလဲ၊ မ်ဥ္းမတ္ . . .ဒီ ေဘာင္ထဲက ဘယ္လြတ္လိမ့္မလဲ။

ၿပီးရင္ ေဆးမေျခာက္မခ်င္း ထုိင္ၾကည့္တယ္။ တခ်ိဳ႕က ေလးဘက္ေလးတန္လံုး ခံစားရတယ္။ တစ္ခါတရံ(၃)ဘက္၊ တစ္ခါတရံ (၂)ဘက္၊ တစ္ခါတရံ (၁)ဘက္တည္း ခံစားရတယ္။ တစ္ခါတေလက်ေတာ့လည္း လံုးဝ ပ်က္စီးသြားတာပဲ။

(၁ဝ)ခ်ပ္ေရးရင္ Masterpiece (၂)ခ်ပ္ပဲထြက္တယ္။

အႏုပညာဆုိတာ ပန္းခ်ီမွမဟုတ္ဘူး။ ဂီတတို႔စာေပတုိ႔လည္း ေရးတုိင္း မရပါဘူး။ အာ႐ုံရတဲ့အခ်ိန္ ''ဘတ္ခနဲ''ေကာက္ေရးမွရတာ။ Emotion ဆုိတဲ့ ''စ်ာန္''ရမွ ေရးတယ္။ တစ္ပတ္ေလာက္ေထာင္ၾကည့္ ၿပီး ပါးပါးေလးတစ္ခ်က္လုပ္လိုက္တာ။

Emotion နဲ႔စၿပီး Emotion နဲ႔ ဆံုးတာရွိသလုိ Emotion နဲ႔စၿပီး Technique နဲ႔ဆံုးတာရွိတယ္။ Technique နဲ႔စၿပီး Emotion နဲ႔ ဆံုးတာလည္းရွိတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ Emotion နဲ႔စၿပီး Technique နဲ႔ ဆံုးတယ္။

ပန္းခ်ီနဲ႔ပတ္သက္ရင္ အခ်ိန္မေရြးေမး၊ ရွိတာနဲ႔ ဆြဲျပႏုိင္တယ္။ ေရးခ်င္သလို ေရးၿပီး ရခ်င္သလိုရတယ္။ ဒါေပမဲ့ ''အေၾကာင္းအရာတစ္ခု'' အဲဒါႀကီးက ရင္ထဲမွာရွိတယ္။ ဒါကို ၾကမ္းတမ္းသိမ္ေမြ႕မႈေတြ၊ ေဝဒနာေတြနဲ႔ ေပါင္းစည္းလိုက္ေတာ့ တစ္စံုတစ္ခု ေတြ႕သြားတာပဲ။

ပန္းခ်ီကားဝယ္မယ္ဆုိရင္ ပန္းခ်ီဆရာရဲ႕ ေနာက္ေၾကာင္းရာဇဝင္ကို သိကို သိရမယ္။ Abstract ကုိ ဗိုလ္ေစာလည္းေရးတယ္။ ဦးမ်ိဳးခင္၊ ဦးထြန္းစိန္၊ Dr ကိုကိုႀကီးတုိ႔လည္း ေရးတယ္။ ကြၽန္ေတာ္လည္း ေရးတယ္။

ဒီေလးငါးေယာက္မွာ ဘဝအေတြ႕အႀကံဳခံစားခ်က္ေတြ မတူေတာ့ Abstract ေတြက ဘယ္လိုမွ မတူႏုိင္ဘူး။

အေရာင္ဆုိလည္း ကြၽန္ေတာ့္မွာ အေရာင္စြဲမရွိဘူး။ ဒါေပမဲ့ ပန္းခ်ီကား တစ္ခ်ပ္မွာ Beauty တစ္ခုေတာ့ရွိတယ္။ အလွတရားတစ္ခုေတာ့ ရွိတယ္။ Colour နဲ႔ Tone ဘယ္ဟာ အဓိကလဲ၊ ဒီႏွစ္ခုက ဒဂၤါးျပားမ်ားလို ဟိုဘက္၊ ဒီဘက္ျဖစ္ေနတာ။

ကြၽန္ေတာ့္အျမင္ေတာ့ Tone က အဓိကလို႔ ျမင္တယ္။

အႏုပညာရွင္ဟာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြကင္းရတယ္။ ဒါေတြ မ်ားေနရင္ ဘယ္ေတာ့မွ ပန္းခ်ီကားမျဖစ္ဘူး။

ကြၽန္ေတာ္က ကိုယ္လုပ္ခ်င္ရာေတြ လုပ္ထားတာ၊ တစ္သိန္းႏွစ္သိန္းေပးရင္ ေတာ္ၿပီေပါ့။ '

'႐ူးသြပ္ျခင္းမ်ားစြာနဲ႔ အလုပ္လုပ္ရမွာပဲ''

''အႏုပညာဆုိတာ တစ္စံုတစ္ခု ႐ူးသြပ္မွ ရတာ''

(ဆရာ ရာဟုလာ ေျပာသြားတဲ့ စကားေတြကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ျပန္တင္ျပထားတာပါ -စာေရးသူ)

ဆရာက ေမးျမန္းေဆြးေႏြးၾကဖို႔ ေျပာေတာ့ ''ထူးအိမ္သင္ portrait'' ကို Expressionism နဲ႔ ေရးထားတဲ့ ဆရာ့ Emotion ကိုေမးျဖစ္ပါတယ္။

[ကြၽန္ေတာ္က ထူးအိမ္သင္ကို ေလးစားခဲ့တာ၊ မႏၲေလးစိန္ရတုမွာ သံုးည၊ ရန္ကုန္မွာ သံုးညကေတာ့ ထူးအိမ္သင္ကို ေတြ႕ခဲ့တာ၊ အဲဒီတုန္းက သူရွိေသး တယ္။ သူနဲ႔ မသိေပမဲ့ ႀကိဳက္လည္းႀကိဳက္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္က setting ကိုင္ရေတာ့ သူ႕ကိုကားၾကားထဲမွာ အိပ္ေနတာေတြ႕တယ္။ မိန္းမကိုေတာင္ ေခၚျပရေသးတယ္။

သီခ်င္းလည္း ဆုိလိုက္ေရာ၊ ဒိုင္းခနဲပဲ၊ တစ္ပုဒ္ၿပီးတစ္ပုဒ္ ဆုိသြားတာ၊ ဒီလူနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အဲဒီမွာ ႐ူးသြပ္သြားတာပဲ၊ ေတာ္ေတာ္ေလးစားသြားတယ္။ သူ႕သီခ်င္းေတြလည္း စုေဆာင္းခဲ့ဖူးတယ္။ ေနာက္ ဂ်ာနယ္တစ္ခုမွာ ဂစ္တာတီးတဲ့ပံုေတြ႕ေတာ့ ထူးအိမ္သင္ portrait ေရးမွပဲဆုိၿပီး ေကာက္ၿပီး Sketch ျခစ္ရင္း အျပာေရာင္ေတြ ေရေဆးအထူ ေရးနည္းေတြ ျဖစ္လာတာပါပဲ'

ခ်ိတ္ထားတဲ့ ကားေတြထဲမွာ 46x33 inches အရြယ္ Untitled (2010)ဆုိတဲ့ကားဟာ ကြၽန္မမင္းကြန္းသြားတုန္းက ေတြ႕ခဲ့တဲ့ကားပါ။ ဆင္စီး ခ်င္းတိုက္ပြဲကို အနီေတြ အဝါေတြနဲ႔ ေရးထားတာ ေတြ႕လို႔ ဆရာ့ကို ဒီကားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေမးတဲ့အခါ ေျပာျပခဲ့တာေလးကိုလည္း သတိရမိပါတယ္။

[မင္းကြန္းမွာ အခုေနေနေပမဲ့ က်ဳပ္ေရႊဘိုသားေလ ဆရာမရဲ႕၊ ဒီေတာ့ ကုန္းေဘာင္ရာဇဝင္လွန္ဖတ္မိၿပီး ဒီကားရးခ်င္စိတ္ေပၚလာတယ္။ မုဆုိးဖိုရြာကို တလုိငး္ေတြသိမ္းေတာ့ ထန္းလံုးခံတပ္ေတြနဲ႔ ျပန္တုိက္တာ။ ဝါးရင္းတုတ္ ေတြနဲ႔ တပ္သားေတြစုၿပီး မုဆုိးဖိုရြာသူႀကီးဦးေအာင္ေဇယ်ကိုယ္တုိင္ထြက္ တုိက္တာကို ေရးတာ။

တုိက္တာမွ ဆရာမေရ ေမာင္းထုၿပီးေတာ့ အားရပါးရ တရၾကမ္းတုိက္တာ။ က်ဳပ္မွာေရးေနရင္း ဘယ္ကအားအင္ေတြ ဝင္လာမွန္းမသိဘူး။ အေရာင္ေတြက အနီေတြ၊ အဝါေတြရဲရဲရင့္ရင့္ သံုးၿပီး ကိုယ္တုိင္ ဝင္တုိက္ေနရသလို ပါပဲ'

ဆရာ့စကားေတြထဲက အမွတ္တရစကားေလးကိုလည္း သတိရမိလိုက္ ပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့

[ေနာက္ထပ္ တစ္ကိုယ္ေတာ္ပြဲ(၈)ႀကိမ္ေျမာက္ တစ္ပြဲလုပ္ဖို႔ေတာ့ ေမာင္း တင္ထားတာပဲ။ အခုေတာ့ ''ပုထုိးေတာ္ႀကီးေဘးက Rahula Art Workshop မွာ ရာဟုလာ ပန္းခ်ီေရးေနသည္ေပါ့'

ဆုိတဲ့စကားေလးပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာရာဟုလာရဲ႕ ကားေတြနဲ႔ (၈)ႀကိမ္ေျမာက္ တစ္ကိုယ္ေတာ္ပြဲ လုပ္ေပးတဲ့အျပင္ ''ပုထိုးေတာ္ႀကီးေဘးက Rahala Art Workshop မွာ ပန္းခ်ီေရးေနတဲ့ ရာဟုလာ''ကုိ မိုးခအႏုပညာျပခန္း အထိ ေခၚလာႏိုင္တဲ့ မုိးခအႏုပညာျပခန္း ဝိုင္းေတာ္သားေတြကို ေလးစားစြာ ေက်းဇူးတင္မိခဲ့ရပါတယ္။

ဒါဟာ ဆရာရာဟုလာအတြက္ အေကာင္းဆံုးအားေဆး တစ္ခြက္လည္း ျဖစ္မွာပါပဲ။ (Congratulation ! ပါ ဆရာရာဟုလာ

ခင္သန္းျဖဴ
(artist & writer)
လွ်ပ္တစ္ျပက္ (Vol3. No.1)

.........................

ပန္းခ်ီရာဟုလာ ကြယ္လြန္ျခင္း ႏွစ္လျပည့္ အမွတ္တရ ပန္းခ်ီျပပြဲ ကို ၃၈ လမ္း(အထက္) Asia Plaza ရွိ  Middle Manပန္းခ်ီျပခန္းတြင္ စက္တင္ဘာလ ၃ဝ ရက္ေန႔မွ ေအာက္တုိဘာ ၆ ရက္ေန႔အထိ ျပသလ်က္ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ အဆိုပါ ပန္းခ်ီျပပြဲတြင္ ပန္းခ်ီကားေပါင္း ၂၅ ကားကို ျပသထားၿပီး အထူးသျဖင့္ ပန္းခ်ီဆရာႀကီး H.Lwin ၏ ပန္းခ်ီကား ၄ ကား လည္း ပါဝင္ေၾကာင္း၊ ပန္းခ်ီဆရာႀကီး H.Lwinသည္ ပန္းခ်ီရာဟုလာ၏ ဆရာတစ္ဦးျဖစ္ၿပီး သက္ရွိထင္ရွား ရွိေနေသးေၾကာင္း သိရ သည္။

ပန္းခ်ီျပပြဲ ျပသရျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း Middle Man မွ ကိုရန္ေနာင္ဦးက ”ဆရာ ရာဟုလာကို ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ လူငယ္ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားက ဖီလင္ ရွိၾကတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဆရာ့ရဲ႕ကားေတြကို ဝယ္စုထားတဲ့သူေတြ ေပါင္းၿပီး ဒီပြဲေလးကို ျပဖုိ႔စီစဥ္ျဖစ္ခဲ့တာပါ။

ပထမေတာ့ ေရာင္းခ်င္တဲ့သူေတြ ေရာင္းေပါ့ဆိုၿပီး လုပ္တာ။ ဒါေပမဲ့ အားလံုးက ဝယ္စုထားတဲ့ သူေတြဆိုေတာ့ မေရာင္းခ်င္ၾကဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာ့ကို အမွတ္တအေနနဲ႔ ကုသိုလ္ျဖစ္ျပတဲ့ သေဘာပါပဲ” ဟုေျပာသည္။

ပန္းခ်ီရာဟုလာသည္ ေအာင္ျမင့္ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ပန္းခ်ီေရးခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး သူ၏ဖခင္ထံမွ အေမြကို မၾကာခဏ ေတာင္းေသာေၾကာင့္ ရာဟုလာ အမည္တြင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း သိရသည္။ ထုိကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍လည္း ဆရာရာဟုလာ၏ ပန္းခ်ီကက္တေလာက္တြင္ ကဗ်ာဆရာၫြန္႔သစ္ က

”သိဒၶတၴရဲ႕သား ရာဟုလာ အေမြေတာင္းသလုိ ပန္းခ်ီေအာင္ျမင့္ေခၚ ရာဟုလာကလည္း အေဖ ျဖစ္သူကို အေမြေတာင္းခဲ့ပါတယ္။ အေဖျဖစ္သူက အေမြမေပးလုိ႔ အေဖ့ ရဲ႕ဂ်စ္ကားကို မီး႐ႈိ႕တဲ့အခါ ဓာတ္ဆီ နဲ႔ေရမွားၿပီး ႐ႈိ႕မိတဲ့အတြက္ ကားက မီးမေလာင္ဘဲသူသာ ရာဟုလာ အမည္တြင္ခဲ့တယ္။ က်ဳပ္တို႔ရဲေဘာ္ေတြ သူ႔ဆီသြားလည္တဲ့အခါ ယမကာနဲ႔ အစားအစာေတြကို  ကိုယ္တိုင္ ဝယ္ခ်မ္းျပဳစုတယ္။ သူက တေယာထိုး၊ ဇနီးမျမဝင္းက သီခ်င္းဆို၊ ဧည့္သည္ေတြကို လႈိက္လွဲစြာ ႀကိဳဆုိဧည့္ခံတယ္။ သူ႔အိမ္ကေလးထဲ ခ်ိတ္ဆြဲထားတဲ့ ပန္းခ်ီကား ေတြကလည္း အစံုစံုအဖံုဖံုပါပဲ။ ဂီတပြဲေလး ၿပီးတဲ့အခါ ျမစ္ကမ္းနံေဘးက သူ႔ပန္းခ်ီျပခန္းဆီ ေခၚၿပီး ပန္းခ်ီကားေတြ မဲေဖာက္ေပးတယ္။ အခ်ိန္တန္လို႔ အိမ္ျပန္ၾကတဲ့ အခါ  ပန္းခ်ီရာဟုလာက ျမစ္ဆိပ္ကို လုိက္ပို႔ရင္း ခါးျမဳပ္တဲ့အထိ ေရထဲ ဆင္းႏႈတ္ဆက္ရင္း က်န္ခဲ့တယ္” ဟုအမွတ္တရ ေရးထားသည္။

 မင္းခ်စ္ႏုိင္ 








(ရွင္ေဒ၀ီ ရိုက္ကူးခဲ့ေသာ ရာဟုလာ။ေဒ၀ီသည္ ရာဟုလာ Documentary ကို နိုင္ငံတကာရုပ္ရွင္ပြဲေတာ္မ်ားစြာသို႔ တင္သြင္းခြင့္ရသည္။ ၂၀၀၇ မွာ ဂ်ာမနီ ၊ ၂၀၀၉ မွာ ကိုရီးယား၊ ၂၀၁၀ မွာ ထိုင္းနုိင္ငံ ... ။ ရုပ္ရွင္ပြဲေတာ္မ်ားသို႔ ေဒ၀ီကိုယ္တိုင္တက္ေရာက္ခြင့္ရခဲ့သည္။ ဂ်ာမန္ၾကီးေပါလ္ကလည္း နိုင္ငံတကာရုပ္ရွင္ပြဲေတာ္မ်ားနွင့္ ေဒ၀ီ့ကို ခ်ိတ္ဆက္ေပးသည္။ International Documentary Festival မ်ားမွာ ရွင္ေဒ၀ီ၏ ရာဟုလာ က လွပေနသည္။)

No comments:

Post a Comment