Sunday, February 3, 2013

ခင္ဝမ္း (ဆန္ ့က်င္ဘက္တို ့ဆံုဆည္းရာ)
(၃၊ ၂၊ ၂၀၁၃ ခင္၀မ္း ကြယ္လြန္ျခင္း ၁၃ ႏွစ္ျပည့္ သတိတရ)



၁၉၇၀ခုႏွစ္မ်ားအတြင္းဇဂၤမီMovement
ပန္းခ်ီျပပြဲေတြႏွစ္စဥ္က်င္းပေနတဲ့ကာလ
ေတြမွာပဥၥမဇဂၤမီမွာထင္ပါရဲ ့ခင္ဝမ္းပါဝင္
ျပသပါတယ္။လိပ္ခံုးမွာလုပ္တဲ့ပြဲပါ၊ စစျခင္းေတာ့မမတင္စန္း၊ခင္ျမင့္ျမင့္နဲ ့
ကၽြန္မတို ့အမ်ိဳးသမီးတစ္သိုက္ကသူ ့ရဲ ့ ခပ္ညွဥ္းသိုးသိုး ပံုစံကို အကဲခတ္
ေနၾကတယ္။
မၾကာခင္မွာပဲ ဒီလူဟာစိတ္
ထားျဖဴစင္တယ္၊ေျဖာင့္မတ္တယ္၊ဖန္တီးအားေကာင္းတဲ့ပန္ခ်ီ
ဆရာတစ္ေယာက္ျဖစ္တယ္ဆိုတာေတြ သိလာတာနဲ ့ေဖာ္ေဖာ္ေရြေရြခင္မင္လာ
ၾကတယ္။ခင္ဝမ္းနဲ့တစ္ႏွစ္တည္းရန္ကုန္
တကၠသိုလ္တက္ခဲ့တဲ့ ခင္ျမင့္ျမင့္က ခင္ဝမ္းဟာ ဗမာလိုေရာ အဂၤလိပ္လိုပါ
ကဗ်ာေရးတာေတာ္ေၾကာင္း ေျပာျပပါ
တယ္။ျဒပ္မဲ့ပန္းခ်ီ ေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီတို ့
မွာလက္ရာေျမာက္ရံုမက photo realism နည္းမွာလဲအံ့ၾသရေအာင္ ထူးခၽြန္ေသး
တယ္။
အဲဒီျပပြဲမွာ ၅ေပ၈ေပေလာက္ရွိမယ္ထင္တယ္၊
ခင္ဝမ္းတင္တဲ့မွန္တံခါးကေနျမင္ေနရတဲ့အစိမ္းေရာင္မ်ိဳးစံုပါတဲ့သစ္ရြက္ေတြ
ခ်ည့္ပဲ၊သစ္ပင္ေတြ ခ်ံဳေတြမ်ိဳးစံုေပါက္
ေနတဲ့ပန္းျခံတစ္ခုပံုကိုPhoto realism
စနစ္နဲ ့ေရးထားတာ ခုထိမ်က္စိထဲျမင္
ေယာင္ေနတုန္းပဲ။ျမင္ေနမွာေပါ့ ျပပြဲကာလတစ္ပတ္လံုး အဲဒီကားေရွ ့အ
ၾကာႀကီးသြားသြားရပ္ၾကည့္ခဲ့တာကိုး။
အဲဒီတုန္းက ျပပြဲေတြၿပီးရင္က်န္ေနတဲ့
ကားေတြကို ပန္ခ်ီဆရာ အခ်င္းခ်င္း
ႀကိဳက္သလိုသေဘာတူလဲၾက ဖလွယ္ၾက
တယ္။မဟုတ္ရင္လဲေတာင္းယူၾကတာပဲ၊ဒါေပမဲ့ဒီေလာက္ေကာင္းတဲ့ကားႀကီးကို
က်မဘယ္ေတာင္းရဲမွာလဲ။ေနာက္ခင္ဝမ္း ဂ်ပန္ျပည္ကိုဘယ္ႏွစ္
ခုႏွစ္ကလဲမသိဘူး၊ အလည္သြားေတာ့
အဲဒီကားကိုယူသြားၿပီးေဆြမ်ိဳးေတြကို
လက္ေဆာင္ေပးခဲ့တယ္လို ့ေျပာတာပဲ
သူ ့ရဲ ့တစ္ကိုယ္ေတာ္ မ်က္ႏွာစိမ္းနဲ ့
ျမားဘုရင္ပြဲေတြမွာၾကည့္ရတဲ့ကားေတြ
ကအဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ျမန္မာျပည္မွာ
အတိုက္အခိုက္ေတြၾကားကအားယူေနရတဲ့ ေခတ္သစ္ေမာ္ဒန္ ပန္ခ်ီေလာကအ
တြက္အင္အားေကာင္းတစ္ခုပါပဲလို ့
က်မတို ့စဥ္းစားမိၾကတယ္။
ေနာက္အင္အားတစ္ခုက ခင္ဝမ္း၂၄ႏွစ္မွာေရးတဲ့စိတၱဇပန္းခ်ီစာ
အုပ္ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီျပပြဲတစ္ခုမွာ ျမားဘုရင္ထင္တယ္ found objects နဲ ့ပန္းပုလုပ္ျပခဲ့တာ
လည္း မွတ္မိပါေသးတယ္။
ခင္ဝမ္းဟာေအးေအးေဆးေဆးေနရတာကိုႀကိဳက္ေပမဲ့ သူ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္
ျဖစ္စရာႀကံဳလာရင္ လက္မေႏွးပဲေတြ ့
ရာပစၥည္းနဲ ့ေကာက္ထုတတ္တာ
နာမည္ကိုႀကီးလို ့။
ဘယ္သူျဖင့္ေခါင္းကြဲသြားၿပီ စသည္ျဖင့္
ၾကားရလို ့ ဘယ္လိုျဖစ္တာလဲဟဲ့
လို့က်မတို ့ကသူ ့ကိုဝိုင္းေမးၾကရင္ ငါ့ကိုလာၿပီးနားပူေနလို ့ ဆိုတာမ်ိဳး
တိုတိုတုတ္တုတ္ ေအးေအးေဆးေဆး ေျဖပါလိမ့္မယ္၊ျဖစ္တုန္းကအနားမွာ
ရွိသူေတြကလည္း သူတို ့ဘာမွ
ေတာင္သတိမထားမိခင္မွာပဲ ခင္ဝမ္းကထသြား တြယ္ထည့္ခဲ့ၿပီး
သူ ့ေနရာသူျပန္ထိုင္ရင္းေျပာလက္စ စကားေတာင္ဆက္ေျပာေနၿပီတဲ့။ေျဖးေျဖးဆဆ လမ္းသြားေလ့ရွိသူက
ဘယ္လိုကိုျမန္မွန္း မသိဘူးတဲ့။
က်မတို ့က နင္ဆာမူရိုင္းေတြလို
ဓားလြတ္မကိုင္တာေတာ္ေသးရဲ ့လို ့
စက်ေတာ့ ဘာမွျပန္မေျပာေပမဲ့ ဒီေလာက္ေတာ့ ငါလုပ္ပါ့မလားဆိုတဲ့
မ်က္လံုးနဲ ့ေတာ့က်မတို ့ကိုတစ္ခ်က္
ၾကည့္ေသးတယ္။ရွည္ရွည္ေဝးေဝးေတာ့ ဘာကိုမွဘယ္ေတာ့မွ ရွင္းမျပ။
သူမ်ားနဲ ့ပက္သတ္လို ့လဲဘာမွမေဝဖန္။no complaining noexplaining ေနတတ္
တယ္။တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပန္မေျပာနားမ
ေထာင္ လို ့လည္းေခၚလို ့ရမယ္ထင္ပါရဲ ့
ဒါေပမဲ့ လက္ျမန္တယ္ဆိုတဲ့နာမည္နဲ ့
မလိုက္ေအာင္အေျပာအဆိုညင္သာသိမ္
ေမြ ့ပါတယ္။
ျပပြဲေတြမွာ ခင္ဝမ္းလာထိုင္ေနတာေတြ ့
ရခဲပါတယ္၊တစ္ခါတေလစိတ္လိုလက္ရ
သို ့မဟုတ္ တစ္ေယာက္ေယာက္ကိုလာ
ေစာင့္ရင္းသူေရာက္လာလို ့အေရာင္း
ေကာင္တာမွာအၿမဲထိုင္ ေပးရတဲ့
မမတင္တင္စန္း၊ခင္ျမင့္ျမင့္နဲ ့က်မတို ့
တစ္သိုက္နဲ ့စကားေျပာျဖစ္ရင္
ခင္ဝမ္းဟာေတာ္ေတာ္စာဖတ္ၿပီးေတာ္
ေတာ္ဥာဏ္ေကာင္းပါလားလို ့သတိ
ထားမိပါတယ္။
၁၉၈၀ခုႏွစ္ေတြမွာေတာ့ ခင္ဝမ္းတစ္ေယာက္ပန္းခ်ီေလာက က
ေနေပ်ာက္သြားပါတယ္။ဂီတေလာကထဲေရာက္သြားၿပီးတဲ့၊အဲဒီ
မွာေတာ့က်မတို ့ဟာပရိတ္သတ္ သက္သက္ျဖစ္သြားၿပီး သူ ့သီခ်င္းေတြ
ကိုႀကိဳက္ၾကေပမဲ့သူ ့ပန္ခ်ီလက္ကို ေတာ္ေတာ္ႏွေျမာၾက တာေၾကာင့္
(မွန္တာေျပာရရင္ တျခားဘဝထဲ
ဝင္ေရာက္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားတာကို
မေက်နပ္တာလည္း ပါပါလိမ့္မယ္)
သူ ့သီခ်င္း ေတြကိုတကူးတက နားမေထာင္ခဲ့ၾကပါဘူး။
၁၉၉၄ေလာက္မွာခင္ဝမ္းပန္ခ်ီ ျပန္ေရးေတာ့မွ ျပန္ဆံုၾကေတာ့တယ္။
ဒါေပမဲ့ ဂီတကိုလည္းမစြန္ ့ပါဘူး၊ေနာက္မၾကာမီက်မသူ ့သီခ်င္းသစ္
“ယိမ္း” ကိုၾကားရေတာ့ ခင္ဝမ္းဟာသူ ့
ပန္းခ်ီအင္ အားေတြ ရသေတြကို ဂီတထဲ
မွာသြားႏွစ္ထားတာ ပါလားလို ့စဥ္းစားမိ
တယ္။ဒီသီခ်င္းက ျဒပ္မဲ့ပန္းခ်ီေရးသလို
ဖြဲ ့ထား သီဆိုထား တဲ့သီခ်င္းပဲ
“ယိမ္း” ကိုၾကားၾကားခ်င္းပဲ
အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္နီးပါးဂီတ
ေလာကထဲမွာ ေပ်ာက္ေနခဲ့တာကို က်မလံုးလံုးေက်ေအးလိုက္ပါတယ္၊
တျခားပန္းခ်ီေလာကသားေတြလည္းဒီလိုပဲခံစားၾကမလားလို ့ေတြးမိပါတယ္။
ပန္းခ်ီျပန္ေရးေတာ့လည္း ဘဝေဟာင္း
ကသူငယ္ခ်င္းေတြကိုႏွိပ္စက္ေတာ့တာ
ပါပဲ၊တစ္ခါတေလက်က္ၿပီးသားေအာက္
ခံprimer စသျဖင့္ျပဳျပင္ၿပီးသား canvas ေတြနဲ ့ေဆး၊စုတ္တံ၊တာပင္တိုင္ စသည္
တို ့ကိုဘယ္အခ်ိန္မဆို ေတာင္းၿပီး
(မေတာင္းလည္းအလိုက္တသိ ခ်ေပးၾက
ရေလရဲ ့)အိမ္တကာလည္ ပန္းခ်ီေရး
ေတာ့တာပဲ။
ေအာင္ျမင္တို ့၊ဂ်င္မီတို ့၊ေအးကိုတို ့ကို ႏွိပ္စက္ တာကေတာ့ ထမင္းစား
ေရေသာက္ရိုးေနၿပီ။သူတိုကလည္းဒီလို
ႏွိပ္စက္တာကိုပဲၾကည္ႏူးလို့။တျခား
က်မ မသိလိုက္သူေတြလည္းရွိဦးမွာပါ။
က်မကေတာ့ေလးငါးခါေလာက္ canvas ေဆးစသည္တို ့ေပးရ ဖူးတယ္။
တစ္ကားကိုေတာ့ ဒါနင့္အတြက္ ဆိုၿပီးစိတ္လိုလက္ရေပးထားခဲ့တယ္။
attributes လို ့သူ ့ဟာသူေခါင္းစဥ္ ေပးသြားပါတယ္။
သူငယ္ခ်င္းေတြကလည္းဘယ္ေလာက္ပဲ ႏွိပ္စက္ခံရ ခံရ ဘယ္ေလာက္ပဲ
ညည္းျပေနေန ခင္ဝမ္းပန္းခ်ီျပန္ေရးတာ
ကိုပဲဝမ္းသာၾကလြန္းလို ့တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ဒီသတင္းကိုဝမ္းပန္းတသာ
ေပးၾကတယ္။ၾကားရသူေတြကလည္း ဟုတ္လား ဟုတ္လား နဲ ့ေပ်ာ္လို ့။
ခင္ဝမ္း တစ္ေယာက္ကေတာ့ ထံုးစံ
အတိုင္းဘယ္သူဘာေျပာေျပာေကာင္း
တာေျပာေျပာ မေကာင္းတာေျပာေျပာ သူလုပ္ခ်င္တာလုပ္စရာရွိတာကို ေဘးဘီငဲ့ၾကည့္မေနဘဲအာရံုဝင္စားၿပီးလုပ္ေနတာပဲ။
၁၉၉၄ မွာ က်မခုေနတဲ့ တိုက္ခန္းကို
ေျပာင္းၿပီး မၾကာခင္အိမ္အဝင္တံခါးဝ
နားက ငါးထပ္သားေပၚမွာ ခင္ဝမ္းက ပန္းခ်ီေရးေပးပါတယ္။ျဒပ္မဲ့နည္းနဲ ့
ေရးထားၿပီး ဂ်ပန္ရိုးရားတံခါးေစာင့္နတ္
ပံုတဲ့။ခပ္တည္တည္နဲ ့ရွင္းျပေသးတာက “ဒီနတ္ကနင့္အိမ္ကိုလာတဲ့လူေတြကို
စစ္ၿပီးမွေပးဝင္မွာ”တဲ့“ဥာဏ္ေကာင္းတဲ့လူ ၊ေတာ္တဲ့လူ၊ ျဖဴစင္ရိုးသားတဲ့လူ၊ မရူးတဲ့လူေတြပဲဝင္လို ့ရမယ္”
(only intelligent,skillful ,sincere and sane people can enter)
လို ့ေျပာပါတယ္။
က်မက “ဟဲ့ sane people ဆိုရင္ နင္လည္းဝင္လို ့ရမွာမဟုတ္ဘူး
ငါလည္းဝင္လို ့ရမွာမဟုတ္ဘူး”ဆိုေတာ့ ရယ္ေနပါတယ္။
တစ္ခါေတာ့ေရတံခြန္ပံု ကားတစ္ကားကို ျဒပ္မဲ့ဆန္ဆန္အျဖဴအျပာအစိမ္းေတြနဲ ့
ခပ္သြက္သြက္ေရးေနတာ က်မထိုင္
ၾကည့္ေနတုန္း တစ္ခဏေလး၊စကၠန္ ့
ပိုင္းေလး အတြင္းမွာသိပ္ကိုအသက္
ဝင္ၿပီး ေရေတြတေဝါေဝါစီးေနသလို ျမင္လိုက္ရၿပီး၊လက္က brush strokes သံုးေလးခ်က္ ဆက္ေရးလိုက္တာ အဲဒီ
အသက္ဝင္မွုက ေပ်ာက္ပ်က္သြား
ပါတယ္။ဒါကိုခင္ဝမ္းလည္းသိတာေပါ့။
ခဏေနေတာ့ canvas ေပၚကေဆးေတြ
ေလွ်ာက္ေရာပစ္ ျခစ္ပစ္ စုတ္တံကို
ပစ္ခ်ၿပီး “ငါသြားေတာ့မယ္” ဆိုၿပီးထျပန္
သြားေတာ့တာပါပဲ၊ေနာက္ထပ္ေပၚမလာေတာ့ဘူး။
၂၀၀၀ခုႏွစ္ဇန္နဝါရီလမွာ က်မရဲ ့
ခရီးသြားစာအုပ္ The Native
Tourist in search of turtle eggs ကို Swiftwind Books ကထုတ္ေဝပါတယ္။၁၉၉၆ ေဖေဖာ္ဝါရီလေလာက္ကက်မတို ့
ဘုရားဖူးအဖြဲ ့မိတၳီလာၿမိဳ ့မွာကားပ်က္လို့
ေသာင္တင္ေနတုန္းလဖက္ရည္ဆိုင္က
ခင္ဝမ္းသီခ်င္း ဖြင့္ထားတာၾကားမိေတာ့
သူ ့အေၾကာင္းဒီလိုထည့္ေရးခဲ့ပါတယ္။
“I went out alone to sit at a teashop next door and drink strong tea while listening to Myanmar pop music.
They were playing a tape by a friend
of mine,Khin One a well-known artist,composer and singer a gentle
mannered-man but wild by nature.In him hight intelligence is mixed with
great foolishness.”
စာအုပ္ထြက္ၿပီး ေနာက္တစ္လမွာပဲ ခင္ဝမ္း ဆံုးပါတယ္။
သူ ့ျဖဴစင္မွုနဲ ့အႏုပညာခြန္အား
ျမင့္မားမွုေတြကို နားလည္တန္ဖိုး
ထားသူေတြက(သူလက္သံေျပာင္တာခံခဲ့ရသူေတြအပါအဝင္) ဝမ္းနည္းေၾကကြဲ
ၾကပါတယ္၊ႏွေျမာတသၾကတယ္။
သူ ့ဂီတပရိတ္သတ္ကလည္းနည္းမွ
မနည္းပဲ။သူ ့အိမ္မွာခ်ေပးထားတဲ့ မွတ္တမ္းစာအုပ္မွာက်မဒီလိုေရးခဲ့တယ္
“သိပ္ေတာ္တဲ့ လူ၊သိပ္ဥာဏ္ေကာင္းတဲ့လူ၊သိပ္မိုက္မဲတဲ့လူ”လို ့
(သူလို ့မေရးပါ က်မလက္ေရးညံ့လို ့
အမွတ္မွားၾကပါတယ္)
စိတ္ပညာရွင္ေတ ြေျပာတာဖတ္ဖူးပါ
တယ္။လူဆိုတာေကာင္းတာ ဆိုးတာ
ဒြန္တြဲေနၿပီး ဒါမွ လည္းအဲဒီလူရဲ ့ရုပ္သြင္ identity ဟာၿပီးျပည့္စံုတာတဲ့။
ဒီလိုပဲဆန္ ့က်င္ဘက္ေတြေပါင္းစည္းၿပီး
မွသာ ခင္ဝမ္း ဆိုတဲ့ အစားထိုးမရတဲ့
ဖန္တီးမွု အားေကာင္းသူတစ္ေယာက္
ေပၚထြန္းခဲ့တာဆိုရင္ျဖင့္ သူမိုက္မဲခဲ့သမွ်
ကိုလည္းရွိပါေစေတာ့လို ့ခြင့္လႊတ္ၾကရ
အံုးမယ္ထင္ပါရဲ ့၊သူဖန္တီးမွုအားေကာင္းတယ္ဆိုတာသူ ့
ျပပြဲေတြကိုမမီလိုက္သူေတြအတြက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း လမ္းေပၚက
FMI Centreရဲ ့ဆယ္ထပ္ကပန္းခ်ီကား
ေတြက သက္ေသထူေပးေနပါတယ္။
ဒီလိုဖန္တီးမွုအားေကာင္းျခင္းကလည္း သူ ့ဘဝအဆက္ဆက္မွာပါသြားေလာက္
ေအာင္ကို ျပင္းထန္စူးရွပါတယ္။
တစ္ေန ့ေန ့တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ တစ္တိုင္းျပည္
ျပည္မွာေတာ့ ထိပ္တန္း ပန္းခ်ီဆရာ
တစ္ေယာက္ေမြးဖြားလာၿပီး၊သူငယ္ခ်င္း
ေတြကိုႏွိပ္စက္ရင္းနဲ ့အႏုပညာအဝဝကို ဖန္တီးေနဦးမွာျမင္ေယာင္ပါေသးတယ္။

မသႋဂီ

No comments:

Post a Comment